پایان روز اول مذاکرات ایران و ۵+۱/ همه منتظر سه شنبهِ مسکو

به گزارش خبرآنلاین، دور اول گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ امروز ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران در هتلی که چندصد متر با وزارت خارجه روسیه فاصله دارد آغاز شد. (ایــــنــــجـــا) دور بعدی این گفت و گوها روز سه شنبه در مسکو پیگیری خواهد شد.

همزمان با آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسکو، کشمکش روسیه و کشورهای غربی درباره تحریم نفتی ایران بالا گرفته است. در حالی که مایکل مان سخنگوی اشتون امروز اعلام کرده که این اتحادیه تحریم نفتی دو هفته دیگر خود علیه جمهوری اسلامی ایران را به تعویق نخواهد انداخت (ایـــنـــجـــا)، یوری یوشاکف مشاور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران، به روابط روسیه-آمریکا ضربه می زند. این مقام روس افزود : مسکو این موضوع را تحمل نمی کند که بانک ها و شرکت های روسی از تحریم های آمریکا علیه ایران ضربه بخورند. خبرگزاری شینهوا با نقل این خبر به موضوع مذاکرات امروز پوتین با باراک اوباما در مکزیکو اشاره کرد و نوشت: بدون شک یکی از محورهای مذاکرات امروز دو طرف در حاشیه نشست جی بیست، موضوع تحریم های ایران خواهد بود.

پیش از یوشاکف نیز سرگئی ریابکف معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که کشورش همچنان مخالف هرگونه اقدام یکجانبه تحریم نفت ایران است. وی به صراحت گفته بود: موضع ما بر تحریمها یکجانبه و خارج از چارچوب شورای امنیت به قوت خود باقی است و ما مخالف چنین تحریم هایی هستیم. برای روسیه مهم است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا از تحریم‌های یکجانبه خود داری کنند. اگر تحریم‌های بیشتر علیه ایران همچنان ادامه پیدا کند ممکن است تهران با ادامه مذاکرات با ۱+۵ موافقت نکند.

دور دوم گفت وگو‌های مسکو قرار است فردا ادامه پیدا کند. امشب نیز جلیلی مهمان ضیافت شام روس‌ها خواهد بود. مقامات روسی امشب ضیافتی با حضور مقامات مذاکره کننده هسته ای ایران تشکیل داده اند که بعد از مذاکرات دوجانبه امروز برگزار می شود. در این مراسم مسائل هسته ای و موضوعات مورد مذاکره یکبار دیگر بین طرفین مرور می شود. هیئت ایرانی در دور نخست مذاکرات در خصوص پیشنهادات ۵ محوری خود که پیش از این به صورت مکتوب در اختیار گروه ۱+۵ قرار گرفته بود صحبت کرد.
قرار بود که در دور دوم، ۱+۵ در خصوص پیشنهادات ایران نظر خود را عنوان کند.
هنوز اظهار نظری در خصوص سخنان رد و بدل شده در ۲ دور گفت‌وگوی صورت گرفته از سوی ۲ طرف به طور رسمی صورت نگرفته است.
این در حالی است که هیئت ایرانی پذیرش حق غنی سازی بر اساس ان پی تی و کاهش تحریم‌ها را از طرف مقابل می‌خواهد و موفقیت در گفت‌وگوها را منوط به این موارد می‌داند. مایکل مان سخنگوی اشتون پس از نشست روز دوشنبه گفت: نشست فردا است که نشان می دهد مذاکرات مثبت بوده یا خیر.
۲۷۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.