پایان رکود اقتصادی اسپانیا

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

رکود اقتصادی دو ساله اسپانیا با رشد اندک اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی پایان یافت.

به گزارش ایسنا بانک مرکزی اسپانیا اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۰٫۱ درصد نسبت به سه ماهه قبلی رشد کرد.

برآورد بانک مرکزی اسپانیا معمولا مشابه گزارش موسسه ملی آمار این کشور است.

این موسسه قصد دارد اولین برآورد خود از تولید اقتصادی سه ماهه سوم را در ۳۰ اکتبر منتشر کند.

بازگشت به رشد این کشور که چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو به شمار می‌رود، امیدها را نسبت به خروج نهایی اقتصاد منطقه یورو از بحران سه ساله‌ای که اعتماد به بانک‌های این بلوک را تضعیف کرده و سبب افزایش سطح بدهی دولتی شد، افزایش می‌دهد.

همچنین با این تحول در اسپانیا انتظارات نسبت به رشد مجدد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم بالاتر رفت. اقتصاد این بلوک ارزی واحد پس از ۱۸ ماه رشد منفی، در سه ماهه دوم توسعه یافت.

نظرسنجی از مصرف‌کنندگان این منطقه که چهارشنبه انتشار یافت نیز به تداوم احیای اعتماد و احتمال رشد هزینه از سوی مصرف‌کنندگان در ماه‌های آتی اشاره دارد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بازگشت اقتصاد اسپانیا به رشد مورد استقبال بازارهای مالی قرار گرفت و قیمت اوراق قرضه ۱۰ ساله این کشور به بالاترین سطح در بیش از پنج ماه قبل رسید.

در مقابل نرخ بهره اوراق قرضه دولتی ۱۰ ساله اسپانیا که معکوس قیمت‌ها حرکت می‌کند ۰٫۰۶ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر آمارهای انتشار یافته نشان می‌دهد نرخ بیکاری اسپانیا در سه ماهه سوم که فصل رونق گردشگری دراین کشور بود، نسبت به سه ماهه دوم کاهش یافت.

براساس اعلام موسسه ملی آمار اسپانیا، نرخ بیکاری در فاصله ژوئیه تا سپتامبر ۲۶ درصد در مقایسه با ۲۶٫۳ درصد در سه ماهه دوم بود. حدود ۵٫۹ میلیون اسپانیایی بیکار می باشند.

این آمار همچنین نشان داد شمار اشخاص شاغل در اسپانیا به ۱۶٫۸ میلیون افزایش یافته که دومین افزایش سه ماهه پیاپی است با این همه نسبت به رقم ۲۰٫۴ میلیون شاغل در ابتدای سال ۲۰۰۸ همچنان فاصله بسیاری دارد.

بیکاری در اسپانیا از زمان فروپاشی حباب املاک در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته و سبب کسادی پنج ساله اقتصاد این کشور شد. تنها یک سوم از کل بیکاران منطقه یورو در اسپانیا زندگی می‌کنند که دارای دومین نرخ بالای بیکاری در این بلوک ارزی پس از یونان است.

فصل گردشگری پررونق مخصوصا به سبب ناآرامی سیاسی در شمال آفریقا و خاورمیانه که مانع سفر به این منطقه شد، به رونق بازار کار اسپانیا در طول تابستان کمک کرد با این همه انتظار می‌رود تاثیر گردشگری بر بازار کار در سه ماهه چهارم ضعیف شود.

براساس گزارش رویترز، دولت اسپانیا بازگشت اقتصاد به رشد در سه ماهه سوم را آغاز پایان بحران اقتصادی خوانده و پیش بینی کرده که روند رشد بازار کار تا سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.