پایان مدیریت فرهنگی به سبک بهمن دری/ استمداد شاعران قم از لاریجانی

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: برکناری قابل پیش ‌بینی بهمن دری از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیاد مهمترین خبر در حوزه فرهنگ و ادب در هفته گذشته دانست

بهمن دری که از تیرماه ۱۳۸۹ جانشین محسن پرویز در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده بود، امروز از سوی وزیر ارشاد برکنار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالیکه از مدت‌ها پیش و حتی در طول ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۱ خبر برکناری و یا کناره گیری بهمن دری اخوی از تصدی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش می‌رسید امروز با حکم سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این سمت کنار گذاشته شد.

براساس آنچه در پایگاه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درج شده است و همچنین پیامک هایی که به اصحاب رسانه ارسال شده علی اسماعیلی، جانشین بهمن دری در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

اسماعیلی شب گذشته در نخستین اظهارنظر رسانه‌ای خود در سمت جدید به خبرنگار مهر گفت:فعلا ماموریت پیدا کرده‌ام ماموریت‌های مجموعه معاونت فرهنگی را با سرعت به جلو هدایت کنم و دغدغه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در حوزه با سرعت بیشتر تحقق ببخشم.

وی اضافه کرد: دغدغه‌های آقای وزیر در حوزه معاونت فرهنگی همان دغدغه‌های نظام، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است که امیدواریم با سرعت بالایی محقق شود.

۵۰ ناشر ایرانی میهمان نمایشگاه کتاب موسکو

ارائه پیش از ۵۰۰ عنوان کتاب از ۵۰ ناشر داخلی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو نیز خبر دیگری بود که محمد عظیمی مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در هفته گذشته آن را اعلام کرد.

محمد عظیمی با بیان اینکه «بنا داریم با توان مضاعف در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب مسکو شرکت کنیم و تازه‌های نشر ایران را به مخاطبان این نمایشگاه عرضه کنیم، به خبرنگار مهر گفت: بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های شعر، داستان، دفاع مقدس، دین و کودک و نوجوان از ۵۰ ناشر کشورمان در این نمایشگاه به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته خواهد شد.

وی افزود: همچنین پوسترهایی که نمایانگر هنر و معماری ایرانی – اسلامی کشورمان است، با هدف آشنایی بیشتر روس‌ها و دیگر مراجعان به این نمایشگاه توزیع خواهد شد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران اضافه کرد: فضای غرفه ایران در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب مسکو ۲۴ متر است که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان این نمایشگاه و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود دارد، ۱۲ متر آن رایگان است. اجاره ۱۲ متر دیگر هم برای ۷ روز این نمایشگاه کمتر از ۳۰۰۰ دلار هزینه داشته است.

استقبال از طرح هزار نامه به شفیعی کدکنی

انجمن شاعران ایران نیز در هفته گذشته اعلام کرد که فراخوان نگارش نامه به محمدرضا شفیعی کدکنی از سوی علاقه‌مندان به این چهره ادبی با استقبال روبه‌رو شد و افرادی در سطوح دانشگاهی و ادبی شاخص نیز برای پیوستن به این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش چندی پیش انجمن شاعران ایران در فراخوانی از علاقه‌مندان به محمدرضا شفیعی کدکنی خواست با شرکت در طرح «هزار نامه» از وی برای حضور در مجامع ادبی دعوت کنند.

با آغاز این طرح علاقه‌مندان به ادبیات از شهرهای مختلف کشورمان نامه‌های خود را ارسال کرده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

این طرح که از هفته اول شهریورماه آغاز شده است، تاکنون دریافت کننده بیش از ۱۰۰ نامه بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان وقت اعلام شده، نامه‌ها به بیش از ۱۰۰۰ فقره برسد.

یکی از اتفاقات قابل توجه این است که استادان دانشگاه و فعالان ادبی نیز آمادگی خود را برای نگارش و ارسال این نامه اعلام کرده‌اند.

هنر قم را نجات دهید

دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با شاعران و مداحان شهر قم نیز از رویدادهای قابل توجه ادبی هفته گذشته به شمار می‌رفت.

در این دیدار محمدعلی مجاهدی رئیس کانون شاعران و مداحان استان قم در سخنانی اظهار داشت: ای کاش استانداران و مدیران کل فرهنگی که برای قم انتخاب می‌شوند گزینش می‌شدند تا وقتی در قم حضور پیدا می‌کردند انسان بتواند وقار و خضوع و خشوع آنها را احساس می کرد.

وی با ابراز تاسف از عدم حمایت کافی از هنرمندان اظهار داشت: استاندار سابق قم خدمات زیادی به قم کرد ولی من از ایشان گلایه‌مند بودم و در یک جلسه عمومی از ایشان خواستم نحوه هزینه اعتبارات فرهنگی را تشریح کند.

مجاهدی افزود: به گفته استاندار سابق قم حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به هیئت‌های مذهبی استان کمک شد ولی حتی یک ریال به شعر آئینی کمک نشده است.

پدر شعر آئینی کشور گفت: انسان احساس می‌کند در وطن خودش غریب است و این غربت گریبانگیر همه را آزار می‌دهد. ما در این غربت هر چه گفتیم هیچ پاسخ مثبتی دریافت نکردیم.

مجاهدی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم شما هنر قم را نجات دهید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.