پایان مهر، آخرین مهلت شرکت در سومین جشنواره داستان “کوتاه کوتاه پایداری”

به گزارش خبرنگار مهر نشست خبری سومین جشنواره داستان “کوتاه کوتاه پایداری” عصر روز سه شنبه ۱۸ مهر با حضور رئیس ستاد برگزاری این دوره از این جشنواره در محل دفتر انتشارات هزاره ققنوس برگزار شد.

در این نشست حاجی آبادی با اشاره به انتشار فراخوان این دوره از جنشواره از بیستم شهریورماه گفت: قرار ما بر این بود که هر سال  فراخوان جشنواره را همزمان با سالروز سوم خرداد منتشر کنیم اما امسال به دلیل مشکلاتی که در بحث حمایت برخی نهادها از جشنواره بوجود آمد انتشار این فراخوان به تعویق افتاد و در نهایت تا ۲۰ مهر نیز مهلت دریافت آثار را تمدید کردیم.

حاجی آبادی ادامه داد: سامانه پیام کوتاه جشنواره نیز همزمان با فراخوان این جشنواره آغاز شده و شرکت کنندگان می توانند در صورت تمایل آثار خود را از طریق ین سامانه نیز به دبیرخانه جشنواره و همچنین علاقه مندان به جشنواره نیز می توانند داستانهای منتخب جشنواره را از طریق همین سامانه داستان کوتاه دریافت کنند.

وی گفت: شعار جشنواره از ابتدا این بوده است که داستان جنگ را باید خود مردم بنویسند چرا که سرنوشت آن را هم آنها رقم زده اند البته می دانیم که گونه داستان کوتاه کوتاه بومی کشور ما نیست اما سعی داریم با برگزاری این جشنواره به نوعی در غنای آن در کشور بکوشیم و در همین راستا نیز کلاسهای آموزشی به منظور آموزش تکنیک های نگارش این داستان در دفتر همین انتشارات و بدون انتفاع مالی زادی در حال برگزاری است.

حاجی آبادی از انتشارات هزاره ققنوس و سفیر اردهال به عنوان حامیان مالی این جشنواره یاد کرد و گفت: جواد محقق به عنوان دبیر علمی جشنواره و محمد جواد جزینی نیز به عنوان دبیر و رئیس هیئت داوران آثار رسیده را مورد داوری قرار خواهند داد.

وی در ادامه در ارتباط با تعداد ارسال آثار به جشنواره گفت: سال گذشته در مهلت فراخوان ۴۵۰ اثر به دبیرخانه رسیدکه این مقدار امسال تاکنون به میزان ۳۵۰ اثر بوده است  وامید داریم که به حدود هزار اثر تا پایان مهرماه برسد.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به اینکه این جشنواره در مدت سه ساله برگزاری خود توانسته تاثیرگذار باشد اظهار کرد: از زمان برگزاری این جشنواره تاکنون جشنواره ها و حرکت های مشابه زیادی را با همین موضوع شاهد بوده ایم و ما هم خوشحالیم که ادعا کنیم تمامی وعده هایی که درباره جشنواره داده ایم عملی شده است که از جمله آنها به انتشار دو کتاب آثار برگزیده جشنواره می توان اشاره کرد.

وی در مورد موضوع انتخابی جشنواره نیز افزود: سه سال پیش از این شروع کار ما با سی امین سال آغاز جنگ تحمیلی مصادف شد. آن موقع به این فکر می کردیم که ۳۰ سال پس از وقوع جنگ هنوز اتفاق فرهنگی ویژه ای در حوزه داستان برای آن رخ نداده است، هدف مان این بود که اجازه دهیم از جنگ روایت های مردمی تالیف و منتشر شود که خوشبختانه این موضوع ادامه پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: فرهنگ مکتوب به طور کلی در ایران همواره مظلوم بوده است و در این میان فرهنگ مکتوب پایداری مظلوم تر از سایر موضوعات مشابه بوده است و گواه آن نیز این است که از میان بیش از ۶۰ هزار عنوان کتاب منتشر شده در ۳۰ سال حداکثر ۱۰ هزار عنوان به موضوع ادبیات پایداری اختصاص دارد.

حاجی آبادی گفت: امسال هم برای برگزاری جشنواره به جذب حمایت های دولتی امیدوار بودیم. سال گذشته و در دومین دوره از جشنواره معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری آن کمک کرد اما امسال این اتفاق نیفتاده است و تنها سعی داریم به کمک دو نهاد خصوصی جشنواره را برگزار کنیم هرچند که نگاه ما به برگزاری این جشنواره اقتصادی نبوده و تنها امیدمان تربیت نویسنده از کنار آن است.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه این دوره از جشنواره همزمان با هفته کتاب در اواخر آبان ماه گفت: نفرات اول ، دوم و سوم در جشنواره به ترتیب ۷۰۰ ، ۵۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان جایزه نقدی دریافت خواهند کرد همچنین در صورت شایسته تقدیر بودن آثار در بخش جنبی نیز جوایزی بین ۵۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به برگزیدگان پرداخت خواهد شد.

حاجی آبادی به برگزاری نخستین جشواره داستان های کوتاه پایداری افغانستان در حاشیه جشنواره اشاره کرد و گفت: فراخوان و داوری این آثار برعهده جمعی از نویسندگان افغان بوده که به پایان رسیده و گزارش آن همزمان با مراسم اختتامیه قرائت شده و برگزیدگان نیز تقدیر خواهند شد.

همچنین در این نشست مصطفی علیزاده از برگزیدگان سال گذشته این جشنواره و داور این دوره از آن در سخنانی عنوان داشت یکی از موفقیت های جشنواره در سال گذشته انتشار کتاب داستانک بود که در واقع طرحی علمی در مورد نوشتن این نوع از داستان است و تاکنون نیز در کشور ما سابقه نداشته است.

وی گفت: تاثیر انتشار این کتاب زمانی خود را نشان داد که در میان آثار رسیده به جشنواره در این دوره تعداد آثاری که داستان کوتاه کوتاه بودند نسبت به آثاری که داستان کوتاه بودند بسیار تغییر کرد و این نشانه توجه به رویه علمی در نوشته این داستانها در کشور است.

وی در پایان تصریح کرد: در داوری این دوره از جشنواره قرار ما به شمردن تعداد کلمات موجود در دادستان نیست بلکه سعی داریم به موارد علمی نگارش این داستان از جمله حجم داستان توجه کنیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.