پایان نشست بی‌نتیجه شورای همکاری خلیج فارس/ اوباما ائتلاف مخالفان سوریه را iبه رسمیت نشناخت

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

assafir.jpg

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با حضور وزیر امور خارجه روسیه در خصوص پرونده سوریه بدون نتیجه iبه کار خود پایان داد و مسکو بار دیگر بر موضع خود در حمایت از دولت سوریه تاکید کرد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، iبه نقل از شبکه خبری الجزیره، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ریاض، پایتخت عربستان بدون نتیجه پایان یافت و دو طرف نتوانستند iبه توافقی در خصوص مساله سوریه دست یابند.

سرگئی لاوروف پس از پایان مذاکرات و در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: مسکو همچنان با صدور قطعنامه‌ای تازه از سوی شورای امنیت علیه سوریه مخالف است.

وی عنوان داشت: iبه اعتقاد کرملین اولویت در سوریه پایان دادن iبه خشونت‌هاست و معاهده ژنو در خصوص سوریه iبهترین گزینه برای پایان دادن iبه وضعیت موجود در این کشور است.

لاوروف با انتقاد از ائتلاف تازه مخالفان گفت: ابتدا باید خشونت‌ها پایان می‌یافت iبه جای اینکه مخالفان تشکل تازهی ایجاد کنند. ائتلاف تازه مخالفان که در دوحه تشکیل شده نماینده همه گروه‌های مخالف نیست و تنها نماینده مخالفانی است که در دوحه گرد هم جمع آمدند و مخالفان داخل سوریه را در خود جمع نکرده است.

خالد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین و رئیس دوره‌ای شورای همکاری خلیج فارس پس از نشست این شورا با لاوروف تاکید کرد: صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت اکنون iبه مهمترین ضرورت تبدیل شده چرا که تاکنون همهی راهکارها در خصوص سوریه با شکست مواجه شده است.

وی با درخواست از جامعه جهانی برای iبه رسمیت شناختن مخالفان سوری ابراز امیدواری کرد که روسیه نیز در این جهت iبه جامعه جهانی بپیوندد.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در کنفرانسی مطبوعاتی تاسیس تشکل تازه مخالفان سوری را iبه آنها تبریک گفت. اما در عین حال تاکید کرد: واشنگتن هم اکنون برای اینکه ائتلاف تازه مخالفان را iبه عنوان دولت انتقالی ملت سوریه iبه رسمیت بشناسد آماده نیست.

وی ادامه داد: ما از ائتلاف تازه مخالفان iبه عنوان نماینده شرعی آرمان‌های ملت سوریه حمایت می‌کنیم و معتقدیم که شمار بسیاری از مخالفان در ائتلاف تازه گرد هم جمع شدند.

این در حالی است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه از وی خواست تا ظرف چند روز آینده iبه پاریس مسافرت کند تا در خصوص مسائل جاری در سوریه با وی بحث و مذاکره کند.

وی در این تماس تلفنی تاکید کرد: پارس همهی تلاش خود را برای گسترش حوزه نفوذ ائتلاف تازه مخالفان iبه کار خواهد گرفت تا هرچه سریعتر این ائتلاف بتواند دولت انتقالی خود را تشکیل دهد.

در همین حال لوارن فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: پاریس از کشورهای اروپایی خواهد خواست تا ممنوعیت ارسال سلاح برای مخالفان سوریه را لغو کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.