پایان کابوس بوئینگ

۲۹م اسفند ،

نزدیک به ۱۰ هفته از زمین گیر شدن ۷۸۷ دریم لاینر، تازهترین و پرحاشیه ترین محصول بوئینگ می گذرد و شاید هیچ وقت سبب واقعی مشکلات باتری های هواپیما مشخص نشود، اما مقامات بوئینگ می گویند راه حل احتمالی مشکل را یافته اند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بوئینگ روز دوشنبه جزئیات طرح ..

1-44.bmp

نزدیک به ۱۰ هفته از زمین گیر شدن ۷۸۷ دریم لاینر، تازهترین و پرحاشیه ترین محصول بوئینگ می گذرد و شاید هیچ وقت سبب واقعی مشکلات باتری های هواپیما مشخص نشود، اما مقامات بوئینگ می گویند راه حل احتمالی مشکل را یافته اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بوئینگ روز دوشنبه جزئیات طرح خود را برای برطرف کردن مقطعی این مشکل برای رسانه ها تشریح کرد. این طور که سخنگوی بوئینگ می گوید، محفظه سلول های لیتیوم یون باتری ها مجدداً طراحی می گردد. به این ترتیب خنک شدن باتری آسان تر شده و از شارژ مجدد آن نیز که می تواند به افزایش دمای باتری منجر شود، جلوگیری خواهد شد. در عین حال احتمال به وجود آمدن اتصالات کوتاه نیز کمتر می گردد.

زمین گیر شدن تمامی هواپیماهای ۷۸۷ دریم لاینر بوئینگ (به معنی رویاپیما) مهم ترین و جنجالی ترین خبری بود که در اولین روزهای سال تازه میلادی دامن بوئینگ را گرفت. اتفاق ای که در پی نشت الکترولیت و اشتعال باتری های لیتیوم یون دو فروند از هواپیماهای خطوط هوایی ژاپن رخ داد، به رغم اینکه خسارت جانی در پی نداشت اما نگرانی گسترده شرکت های هوایی را از تکرار حوادثی مشابه در پی داشت.

بوئینگ ۷۸۷ اولین هواپیمایی است که به صورت گسترده از باتری های لیتیوم یون استفاده می کند. مزیت اصلی این باتری ها در این است که از سایر باتری ها سبک ترند، سریع تر شارژ می شوند و از همه مهم تر، نیروی بیشتری تولید می کنند. بر اساس گزارش های انتشار یافته سبب اصلی اشتعال این باتری ها مشخص نیست؛ ظاهرا پس از داغ شدن باتری ها، اتصال کوتاه الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر باتری منتشر می گردد و در نهایت به اشتعال باتری می انجامد.

نخستین اتفاق در حالی رخ داد که هواپیما در فرودگاه نشسته بود و دومین اتفاق هم در هنگام پرواز هواپیمای دیگری از همین خطوط هوایی روی داد که هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کرد. بوئینگ در آن زمان با انتشار یافتن بیانیه ای گفته بود که مشکل به وجود آمده به خودی خود امنیت هواپیما را به خطر نخواهد انداخت، چرا که ۷۸۷ تنها با تکیه بر یکی از شش ژنراتور برق خود همچنان قادر است تا پنج ساعت به پرواز خود ادامه دهد و این یعنی از دست رفتن یک یا چند ژنراتور مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

با این حال پس از اعلام زمین گیر شدن داوطلبانه بوئینگ های ۷۸۷ در خطوط هوایی ژاپن، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) هم تمامی ۷۸۷ های فعال در خطوط هوایی آمریکا را تا برطرف شدن مشکل زمین گیر کرد. اقدامی که از سوی خطوط هوایی دیگر کشورها نیز تکرار شد. در پی این اتفاق همچنین بوئینگ تحویل ۷۸۷ های تازه به مشتریان را نیز تا برطرف شدن مشکل به حالت تعلیق درآورد.

انتهای پیام


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.