پایداری، راهی بی پایان برای آینده ملت ایران

به گزارش ایرنا از مالزی، تاکنون ایران هیچ نشانه ای از تسلیم در برابر فشارهای غرب بروز نداده است و غربی ها امیدی برای دستیابی به این هدف ندارند. دولت ایران به شدت بر این عقیده اصرار دارد که آینده اقتصادی این کشور به فناوری هسته ای و استفاده از این فناوری وابسته است و زمانی که نفت کشور به پایان برسد، جایگزین کردن منبعی برای انرژی به سادگی میسر نخواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این عقیده هستند که فشارها و تحریم های غرب تا کنون نتوانسته تاثیری در تداوم برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران داشته باشد و به اذعان همگان این موضوع موفقیتی برای ایران و شکستی برای غربی ها به رهبری آمریکا محسوب می شود.

‘خوان کول’ استاد تاریخ و مدیر مرکز مطالعات شرق آسیای دانشگاه میشیگان نیز با تایید این موضوع و ثمربخش بودن پایداری در برابر خواسته های غیرحقوقی جهان غرب، تاکید می کند که سیاست آمریکا در قبال ایران برای جهان فاجعه بار خواهد بود.

پایگاه خبری – تحلیلی ‘به سوی آینده مالزی’ با انتشار مطلبی از مدیر مطالعات شرق آسیای دانشگاه میشیگان آمریکا، به نقل از وی آورده است: تحریم ها و سخت گیری ها بر ایران ممکن است ایرانیان را تحت فشار قرار دهد، اما این سیاست ها در بلندمدت خود آمریکا و اقتصاد آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به عقیده این تحلیلگر سیاسی، عملکرد آمریکا در قبال ایران در نهایت به اقتصاد جهانی ضربه می زند و آنگونه که تاریخ به ما آموخته است، چنین سیاست هایی شکست خواهند خورد.

جنگ اقتصادی که به رهبری آمریکا و با تحریک رژیم صهیونیستی علیه ایران به راه افتاده است، ایران را در برابر غرب به زانو در نخواهد آورد و غرب در این منازعه به اهداف خود نخواهد رسید و تنها این موضوع به یک مناقشه سخت با عواقبی غیر قابل محاسبه برای غربی ها منجر خواهد شد.

مدیر مطالعات شرق آسیای دانشگاه میشیگان آمریکا با اشاره به مواضع مقامات ایران در خصوص عدم گرایش کشور به سمت بهره برداری های غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای، خاطرنشان می کند: رهبر عالی ایران به صراحت اعلام کرده است که ساخت سلاح های کشتار جمعی بر اساس آموزه های اسلامی حرام است و گزارش های اطلاعاتی غرب هم نشان می دهد که ایران برنامه نظامی هسته ای ندارد.

به رغم همه این شواهد جنگ طلبان صهیونیست و آمریکایی ها همچنان بر استفاده از اهرم های فشار علیه ایران اصرار و تلاش می کنند تا هر مذاکره منطقی را نیز با طرح تقاضا های نابخردانه با بن بست مواجه کرده و جهان را به سمت بحران هدایت کنند.

این تحلیلگر سیاسی آمریکایی در خصوص گرفتاری های آمریکا ناشی از رویارویی با ایران، می گوید: اوباما برای راضی کردن اسراییل به منصرف شدن از حمله به ایران تحریم های اقتصادی سختی را وضع کرده است به امید اینکه ایران را در پای میز مذاکره مجبور به تسلیم کند.

وی ادامه داد: اقدامات سختگیرانه آمریکا علیه ایران برای کسب رضایت عربستان سعودی نیز بوده است. این متحد خاورمیانه ای آمریکا به شدت خواهان توقف برنامه هسته ای ایران است، زیرا سعودی ها خوب می دانند ایران بدون انرژی هسته ای نیز قدرت بلامنازع منطقه بوده و اکنون با دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای فاصله خود را با کشورهای منطقه از لحاظ پیشرفت و توسعه را بسیار زیاد کرده است.

به عقیده این استاد دانشگاه آمریکا، تلاش آمریکا برای تحریم نفت ایران نیز اگرچه ممکن است تاثیراتی اندک بر فروش نفت ایران داشته باشد، اما با توجه به نیاز بازارهای شرق آسیا به انرژی و عدم امکان جایگزینی آسان نفت ایران، تهران خواهد توانست جایگزین هایی برای قرارادهای نفتی خود با اروپایی ها پیدا کند.

از سویی کشورهای اروپایی مانند یونان و اسپانیا که از ایران نفت می خرند و با بحران های اقتصادی سختی روبه رو هستند، قطع خرید نفت از ایران می تواند بحران های اقتصادی آنان را تشدید کند. کارشناسان نفتی نیز در توانایی عربستان سعودی برای جایگزینی نفت ایران تردید دارند.

آساق**۳۳۵**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۴۶۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.