پتانسیل های بالای کشور در تولید محصولات کشاورزی / ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده های اول تا هفتم جهان قرار دارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رییس اتحادیه ی ملی محصولات کشاورزی کشور گفت : ایران علاوه بر تامین کلیه ی نیازهای داخلی توان تامین نیازهای کشورهای حوزه ی خلیج فارس را نیز دارد .

سید رضا نورانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این که رشد و توسعه ی باغ داری از اول انقلاب آغاز شده و تا امروز ادامه دارد ، اظهار داشت : با توجه به وجود پتانسیل های بالا در کشور ، ایران علاوه بر تامین کلیه ی نیازهای داخلی توان تامین نیازهای کشورهای حوزه ی خلیج فارس را نیز دارد .

وی اضافه کرد : با توجه به این که طبق اعلام فائو ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی است واردات محصولات استراتژیکی مانند گندم ، جو ، روغن و … نشانگر ضعف ما در تولید این محصولات است .

نورانی با اشاره به این که ایران در تولید ۲۲ قلم از محصولات کشاورزی در رده های اول تا هفتم جهان قرار دارد ، افزود : از جمله ی این محصولات می توان به پسته ، خرما ، زرد آلو ، انار ، گیلاس ، بادام ، خیار ، هندوانه ، خربزه ، سیب درختی ، کیوی ، به ، گردو ، صمغ طبیعی ، انجیر ، هلو ، لیمو ترش ، پیاز ، گوجه فرنگی ، فندق ، پرتقال و آلو اشاره کرد .

وی با بیان این که سال ۸۶ در اثر سرما زدگی بسیاری از باغات میوه و خشک شدن درختان تولید انار در کشور با کاهش چشمگیری مواجه شد ، ادامه داد : طی سال قبل تولید انار در ایران به حدود ۶۵۰ هزار تن رسید .

نورانی با اشاره به این که بیش از ۱۵ میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد ، اظهار کرد : با توجه به حدود ۱۲۰ میلیون تن تولید کل این محصولات ، میزان تولید در هر هکتار حدود هشت تن محاسبه شده است .

وی ادامه داد : میزان تولید در واحد سطح ما ، نسبت به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه عقب است .

نورانی با بیان این که تولید میوه در کشور سالانه بین ۱۵ تا ۱۷ میلیون تن و میزان تولید محصولات سبزی ، صیفی و جالیزی حدود ۱۸ میلیون تن است ، افزود : طی سال قبل میزان تولید سیب درختی از سه و نیم میلیون تن عبور کرده و نسبت به سال قبل خود حدود ۷۰۰ هزار تن افزایش یافت .

وی اضافه کرد : هم چنین سال ۹۱ میزان تولید انگور حدود سه میلیون تن بوده و تولید مرکبات از مرز چهار میلیون تن عبور کرده است .

رتبه ی پایین ایران در صادرات محصولات کشاورزی

رییس کنفدراسیون صادرات کشور با بیان این که امروزه حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور در تولید محصولات کشاورزی و صنایع جانبی آن فعالیت می کنند ، افزود : با توجه به این که ایران در تولید ۲۲ محصول کشاورزی در رده های اول تا هفتم جهان قرار دارد ، رتبه ی صادراتی ما در جهان بسیار پایین است .

نورانی با اشاره به این که باید در زمینه ی صادرات محصولات کشاورزی جزو صادرکنندگان تک رقمی دنیا باشیم ، اضافه کرد : در حال حاضر رتبه ی ایران در صادرات محصولات کشاورزی بین رده های چهل تا پنجاهم جهان است .

وی ادامه داد : برای ارتقای رتبه ی صادرات کشور باید کلیه ی قوانین ، برنامه ها ، مصوبات و آیین نامه ها در کنار تولید و صادرات باشد .

نورانی با بیان این که واردات محصولاتی مانند گندم ، برنج و … به معنای ظلم به تولید کننده است ، تصریح کرد : انجام واردات با ارز ارزان قیمت ایستادگی در برابر تولید کنندگان داخلی است .

وی با اشاره به موفقیت جهانی کشور چین در زمینه ی صادرات محصولات مختلف ادامه داد : امروزه این کشور با تمرکز روی بحث تولید و صادرات موفق ترین تولید کننده و صادرکننده ی جهان در زمینه ی محصولات مختلف است .


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.