پخت «قیمه نجفی» در حاشیه دجله

۰۵م آذر ،

یکی از معروف‌ترین نذورات در ایام محرم‌الحرام خورشت قیمه معروف به “قیمه امام حسین(ع)” است که در میان شیعیان جهان مرسوم است و طرفداران بسیار حتی در میان بعضی از اقلیت‌های مذهبی دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به عراق پخت قیمه نذری در ایام محرم در هر کشوری متفاوت است. «قیمه نجفی» که از نامش پیداست، متعلق به اهالی نجف اشرف، یکی از این نذورات است. در این خورشت، گوشت و لپه پخته می‌شود و سپس برای چندین ساعت بر روی آتش با گوشت‌کوب‌های بزرگ و سنگین کوبیده می‌شود تا مثل حلیم کش بیاید.

در عراق به غیر از قیمه نجفی، قیمه کاظمی (کاظمین) نیز وجود دارد که طریقه پخت آن با قیمه نجفی نیز متفاوت است و تا حدودی شبیه به قیمه‌ای است که در این ایام در ایران پخت می‌شود.

مجلس اعلای اسلامی عراق یکی از مهمترین جریان‌های سیاسی و اجتماعی عراق با بیش از سی سال سابقه است که در سال‌های پس از اشغال نسبت به برپایی تکایا و هیات‌های عزاداری اقدام کرده است؛ امری که در سال‌های حکومت صدام ممنوع بوده است.

حسینیه‌ای بزرگ در یکی دو سال اخیر در محدوده دفتر رییس مجلس اعلای اسلامی عراق ساخته شده است که هر ساله در این ایام پذیرای عزاداران حسینی است و در حاشیه رود دجله در بغداد قیمه نذری پخت می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.