پخش ˈمدار صفر درجهˈ در شبکه مستند

˝مدار صفر درجه˝ عنوان مستندی است که به زندگی یک خانواده مرزنشین ایرانی و عراقی می پردازد و تاکنون بیش از ۵۰ جایزه در جشنواره های متعدد ملی و بین المللی کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری هنر ایران ،این مستند ساخته محمود رحمانی از مستندسازان ایرانی است که امروز سه شنبه از برنامه فانوس شبکه مستند می گردد.

“نفت سفید”عنوان مستند دیگری از این کارگردان است که جایزه روبرتوروسیلنی از ایتالیا را دریافت کرده و همچنین در جشنواره های متعدد ملی و بین المللی مانند دوریل فرانسه، شفلید انگلستان، آلبا ایتالیا، کیپ تاون آفریقای جنوبی و … به نمایش در آمده است.

این مستند دربارهٔ شهرک صنعتی به همین نام در جنوب کشور و در بین شهر هفتکل و شهر مسجد سلیمان قرار گرفته و ششمین میدان نفتی ایران محسوب می گردد که در بین سال های ۱۹۳۸ تا ۱۹۸۴ میلادی تنها از ۵ چاه فعال آن، نزدیک به ۳۲۸ میلیون بشکه نفت استخراج شده و اکنون خالی از امکانات سکونت است.

“نفت سفید” پیش از این محل قشلاق طایفه ای از ایل بزرگ بختیاری بود و به واسطه پیدایش نفت و حضور انگلیسی ها و امکانات یک جامعه مدنی مدرن (باشگاه، سینما، مدرسه، تئاتر و …) در آن جا ساکن شدند که با اتمام نفت و رفتن انگلیسی ها و مخروبه شدن آن مکان، گروهی از بختیاری ها که نه قادر به ترک آنجا و نه توان برگشتن به شکل زندگی (عشایری) قبل بودند، هم اکنون از طریق شکستن سنگ و فروش آن ارتزاق می کنند؛ راوی این فیلم پیرمردی به نام ˈصفر سنگ کنˈ است.

شبکه مستند هر شب ساعت ۲۳ دو مستند از یک مستندساز شاخص ایران پخش می کند.

 مستند سینمایی “سرزمین روس ها” به تلویزیون رسید

مستند سینمایی “سرزمین روس ها” ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می گردد.

روسیه سرزمینی پهناور و دارای مکان های طبیعی دیده نشده و موجودات بسیار شگفت انگیز است که در این مستند ۹۰ دقیقه ای به حیات وحش ناب روسیه پرداخته می گردد.

شگفتی های حیرت آور و ناب آن و موجوداتی که با شرایط اقلیمی عجیب این سرزمین خو گرفته اند و برای این زندگی مسالمت آمیز راه های عجیبی برگزیده اند از موضوعات جذاب این مستند سینمایی می باشند.

پایان پیام/


آخرین خبرها
منبع: هنر آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.