پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران شب گذشته درگذشت.

استاد محمد حسن گنجی پدر علم جغرافیا و هواشناسی ایران شب گذشته درگذشت.

 

father danesh

 

به گزارش “یک پارس به نقل از سرویس علمی ایسنا، استاد گنجی از چهره های ماندگار علمی کشور شب گذشته در بیمارستان پیامبران تهران درگذشت. دکتر محمدحسن گنجی در ۲۱ خرداد سال ۱۲۹۱ هجری شمسی (۱۹۱۲ میلادی) در شهر بیرجند متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در آن شهر گذراند.

 

وی تحصیلات عالی را در دارالمعلمین عالی (۱۳۱۲ – ۱۳۰۹)، کارشناسی ارشد را در انگلستان (۱۳۱۷-۱۳۱۲) و آمریکا (۱۳۳۳ – ۱۳۳۱) در رشته جغرافیا با تاکید بر اقلیم‌شناسی انجام داده و پایان‌نامه او درباره آب و هوای ایران به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است.

 

استاد گنجی از ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه تهران تدریس کرده و اولین استادی است که جغرافیای نوین را وارد برنامه‌های دانشگاهی کشور کرده است. وی که مدتها مدیر گروه جغرافیای دانشگاه تهران بود در سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد.

 

وی همچنین از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۷ مدیریت اداره کل هواشناسی را عهده‌دار بود و در واقع بنیان‌گذار سازمان هواشناسی ایران بوده است. در همین سال‌ها برای مدت چهار سال ریاست منطقه آسیا را در سازمان هواشناسی عهده‌دار بود. دکتر گنجی دارای چندین کتاب و بیش از یکصد مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی بود.

 

استاد در بیست و نهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی جغرافیایی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از ۱۵ جغرافیدان برجسته جهان و در سال ۲۰۰۱ به عنوان مرد علمی جهان در حوزه هواشناسی برگزیده شد.

 

زنده یاد استاد گنجی همچنین حدود ۱۵ سال با دایره‌المعارف اسلامی همکاری کرده است. وی عضو‌مادام العمر انجمن جغرافیای انگلستان و عضو سابق انجمن سلطنتی مردم شناسی انگلستان و ایرلند، عضو هیات تحریریه دایره‌المعارف بریتانیا، عضو افتخاری انجمن آمریکایی پیشرفت علوم، عضو انجمن جغرافیایی آسیا و آفریقا، عضو کمیته ملی آبشناسی (یونسکو)، عضو کمیسیون همکاری فرهنگی ایران وفرانسه (دانشگاهی)، عضو کمیته جغرافیای فرهنگستان ایران، عضو شورای عالی جغرافیایی وابسته به سازمان جغرافیایی کشور، رییس اولین کنگره جغرافیدانان ایران در سال۱۳۵۲ و ریس اولین انجمن جغرافیدانان ایران (طی سالهای۱۳۵۷-۱۳۵۳) بود.

 

“یک پارس”هم درگذشت این استاد فقید را به خانواده آن مرحوم و جامعه علمی و دانشگاهی کشور تسلیت می گوید.

حوادث

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.