پذیرش دانشجوی پژوهش محور از بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

دکتر میرزاده در حاشیه بازدید از آزمون دکتری تخصصی خبر داد:

  خبرگزاری آریا-رییس دانشگاه آزاد اسلامی از پذیرش دانشجوی پژوهش محور از بهمن ماه خبر داد.
خبرگزاری آریا- دکتر حمید میرزاده در حاشیه بازدید از آزمون دکتری تخصصی نوبت بعدازظهر دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: بیش از ۷۰ هزار نفر از در این آزمون شرکت کردند در حالی که ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۵۰۰۰ نفر است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار نفر در دوره بدون آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کردند، اظهار کرد: از این تعداد ۵۵۰ نفر پذیرش می شوند.
دکتر میرزاده گفت: پذیرش داوطلبان آزمون دکتری تخصصی این دانشگاه نسبت به سال قبل هشت درصد افزایش دارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ۳۳۰ هزار متقاضی ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در کشور می باشند، خاطر نشان کرد: این در حالی است که میزان جذب دانشگاه های آزاد و دولتی، کمتر از ۱۷ هزار نفر است.
وی ادامه داد: دانشگاه های ایران تنها پاسخگوی پنج تا شش درصد نیاز متقاضیان دوره های دکتری تخصصی در کشور می باشند.
دکتر میرزاده در ادامه به راهکارهای دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی اشاره و تصریح کرد: آیین نامه پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور برای واحدهای دانشگاهی که مجوز دوره دکتری دارند را  بزودی اعلام می کنیم.
وی با تأکید بر اینکه درصدد هستیم ظرفیت پذیرش دوره های دکتری تخصصی را با پژوهش محوری، استاد محوری و پذیرش بدون آزمون افزایش دهیم، افزود: توسعه کیفی و گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای گسترش تحصیلات تکمیلی نیازمند جذب اساتید هستیم، گفت: یکی از چالشهای عمده فرایند جذب استاد در دانشگاه آزاد اسلامی بروکراسی است که بخشی از آن مربوط به مقرراتی می شود که از خارج از دانشگاه ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: بروکراسی و نگرش جذب استاد در نهایت به اقتصاد ملی آسیب وارد می کند و علاوه بر تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دراز مدت سبب خروج ژنهای باهوش از کشور می شود.
دکتر میرزاده اظهار کرد: نزدیک به دو سال است که منتظر مجوزها برای جذب استادان هستیم، البته با تغییراتی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوجود آمده، قول مجوزها را گرفته ایم.
وی در این باره افزود: در این صورت است که تعداد رشته محل ها و در نهایت ظرفیت پذیرش دانشجو افزایش پیدا می کند و جوانان بیشتری جذب دانشگاه های کشور می شوند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین خاطر نشان کرد: ۹۰۰ هزار نفر متقاضی کارشناسی ارشد در کشور داریم که دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش ۱۴۰ هزار دانشجو و دانشگاه های دولتی ۱۲۰ هزار نفر را دارد که در مجموع ۲۶۰ هزار نفر می شود و این یعنی کمتر از ۳۰ درصد از متقاضیان کارشناسی ارشد به دانشگاه ها راه می یابند.
دکتر میرزاده درخصوص نحوه پذیرش داوطلبان آزمون دکتری گفت: در پذیرش آزمون دکتری ۷۵ درصد نمره آزمون کتبی و ۲۵ درصد نمره مصاحبه تأثیرگذار است بر این اساس جای برای اعمال نظرات سلیقه ای وجود ندارد.
اعلام نتایج در شهریور ماه
رییس مرکزآزمون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پذیرش داوطلبان آزمون دکتری تخصصی این دانشگاه نسبت به سال قبل هشت درصد افزایش داشته است، گفت: نتایج این آزمون اواسط شهریورماه سال آینده اعلام می شود.
دکتر ناصر اقبالی  گفت: در آزمون امسال که در دو نوبت صبح و بعدازظهر امروز پنج شنبه و فردا جمعه برگزار می شود، ۷۰ هزار نفر شرکت کردند که نسبت جنسی آن ۳۸ درصد زن و ۶۳ درصد مرد است.
وی تصریح کرد: تعداد رشته های دوره دکتری تخصصی ۱۹۶ رشته و ۴۰۸ رشته محل  است که نسبت به سال قبل ۲۰ رشته و ۳۹ رشته محل افزایش پیدا کرده است.
رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در نوبت صبح و عصر روز پنج شنبه به ترتیب ۱۹ هزار و ۲۷۰ نفر و در نوبت صبح و عصر روز جمعه به ترتیب ۱۸ هزار و ۲۸۹ نفر و ۱۵ هزار و ۹۵۳ نفر شرکت کردند.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.