پربازدیدترین اخبار سیاسی نهم فروردین ایسنا

احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۰/ همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال/ توضیحات فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران درباره ثبت نام داوطلبان انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی/ دیدار ظریف با دبیر اجرایی سیکا و… در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید امروز، نهم فروردین ماه ۱۴۰۰ مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید آنها را در این گزارش مرور کنید.

احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۰ 

به گزارش ممتازنیوز، ‌ توضیحات معاون سازمان انرژی اتمی درباره احتمال توقف تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۴۰۰ در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

محمود جعفری گفت: به دلیل شرایط حاکم بر ارتباطات بین‌المللی کشور و مشکلات ناشی از انتقال ارز و تحریم‌های بانکی با مشکلاتی در زمینه تامین و انتقال ارز برای تامین برخی ملزومات واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر مواجه هستیم و چنانچه راهکاری برای حل آنها پیدا نشود، تولید برق  این واحد در سال‌ جاری با مشکلات جدی مواجه شده و متأسفانه بیم آن می‌رود  که فعالیت آن متوقف شود.

همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال است

دومین خبر پربازدید، ‌توییت دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره سند همکاری راهبردی ایران و چین بود.

علی شمخانی با اشاره به اینکه امضای سند نقشه راه همکاری راهبردی ایران و چین بخشی از سیاست مقاومت فعال است، نوشت: دنیا فقط غرب نیست و غرب هم فقط آمریکای قانون‌شکن و سه کشور اروپایی بدعهد نیست. نگرانی بایدن کاملا درست است؛ شکوفایی همکاری‌های راهبردی در شرق، افول آمریکا را تسریع می‌کند.

داوطلبان پس از ثبت نام از طریق اپلیکیشن یا رایانه، به فرمانداری مراجعه کنند

توضیحات فرماندار مرکز حوزه انتخابیه تهران درباره ثبت نام داوطلبان انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

 عیسی فرهادی اظهار کرد: ثبت نام داوطلبان انتخابات میان دوره مجلس شورای اسلامی از دیروز یکشنبه آغاز و تا روز شنبه ۱۴ فروردین ادامه خواهد داشت. داوطلبانی که از طریق اپلیکیشن یا رایانه شخصی اقدام به ثبت نام می کنند باید برای نهایی شدن ثبت نام به فرمانداری مراجعه نمایند.

رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران

همچنین بر اساس ماده ۵۰ قانون و ۵۱ آئین نامه اجرایی شهر بررسی صلاحیت داوطلبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر از روز یکشنبه ۸ فروردین ماه توسط هیات اجرایی مرکز حوزه انتخابیه تهران در حال اجراست.

دیدار ظریف با دبیر اجرایی سیکا

خبر بعدی، دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با کایرات ساریبای، دبیر اجرایی سیکا در حاشیه کنفرانس قلب آسیا در تاجیکستان بود.

در این دیدار، دبیر اجرایی سیکا ضمن قدردانی از مشارکت و همکاری های جمهوری اسلامی ایران در فعالیتهای منطقه ای سیکا، به تشریح برنامه های پیش روی سیکا از جمله برنامه ریزی برگزاری نشست وزرای عضو و نشست سران کشورهای عضو سیکا پرداخت.

محمد جواد ظریف نیز با اشاره به پایان دوره تک قطبی و غرب سالاری در نظام بین الملل، بر اهمیت آسیا و کشورهای منطقه در معادلات جاری روابط بین الملل تاکید کرد.

جلوی مصلحت اندیشی های غلط باید گرفته شود

اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان هم از پربازدیدها بود.

محمدباقر قالیباف با بیان این که بخشی از مشکلات کشور ناشی از این است که جناح بندی های سیاسی حد یقف ندارد و حتی گاهی تا حذف مطلق طرف مقابل پیش می روند تاکید کرد: بخش دیگر مشکلات کشور ناشی از چالش های جدی حکمرانی است به این معنا که گاهی تصمیمات ما با مصلحت اندیشی های غلط همراه می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

فعال سازی کریدور ریلی غرب دریای خزر موجب بهره‌مندی تمام کشورهای واقع در مسیر کریدور می‌شود

توییت سفیر ایران در مسکو در خصوص اجرائی شدن پروژه های خط ریلی در ایران در راستای فعال شدن کریدور بین المللی شمال-جنوب هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

 کاظم جلالی گفت: فعال سازی کریدور ریلی غرب دریای خزر به موازات فعال سازی کریدور ریلی شرق خزر  موجب بهره مندی تمامی کشورهای واقع در مسیر کریدور شمال جنوب از مزایای اقتصادی آن به ویژه در زمینه صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال کالا و کسب درآمدهای ترانزیتی می‌گردد.

مردم بین مهر و کین گیر نکرده اند/امیدی بزرگ دارم/نسل جدید شورای نگهبان مثل گذشته نیست

گفت و گوی ایسنا با دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره فضای انتخاباتی کشور، پربازدیدترین خبر بامداد امروز بود.

صادق خرازی در بخشی از این مصاحبه گفت: نمی خواهم خودم را فریب دهم بگویم آدم امیدواری هستم. عقل مشاطه به من حکم می کند که در بیم باشم اما با این حال یک امید بزرگ هم دارم. معتقد هستم مردم نقش تاریخی خود را نشان می دهند. ما در ادوار مختلف انقلابمان لحظاتی داشته ایم که بیشتر از لحظات امروز بریده بودند. مردم ایران دارای فکر و شعور هستند، پیام و قهر و مهر آنها مشخص است؛ مردم بین مهر و کین گیر نکرده اند.

وی در خصوص اینکه اگر مشارکت نکردن برخی از چهره های جریان اصلاحات در انتخابات سال ۱۳۹۸ اعتراضی به رفتار شورای نگهبان بوده است، آیا امروز این رفتار تغییر کرده، گفت: بگذارید از منظر دیگری جواب شما را بدهم؛ ادبیات شورای نگهبان امروز را با ادبیات شورای نگهبان دو سال پیش و ۱۰ سال پیش مقایسه کنید. تحولات بزرگی در ادبیات آنها ایجاد شده است. نسل جدید شورای نگهبان همانند نسل قدیم این شورا فکر نمی کند.

آزادی دامـادهـای زنـدانی در انـتظار تصـمیم مـجلس

امروزه مهریه نسبت به گذشته شرایط جدیدی را تجربه می کند، وضعیت کنونی اجتماعی و اقتصادی کشور اگر نگوییم رسیدن به اهداف دیرینه مهریه را غیر ممکن ساخته اما باید بپذیریم که حداقل تحقق آن را دشوار می سازد، حال باید دید برای اصلاح این امر اقدام تقنینی مجلس کافی می باشد و یا همچنان نیازمند باز تعریفی از معنای واقعی مهریه برای جامعه امروز خواهیم بود؟

آنچه خواندید بخشی از گزارش ممتازنیوز با عنوان “آزادی دامـادهـای زنـدانی در انـتظار تصـمیم مـجلس” بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

بحران سالخوردگی جمعیت، این بار جدی تر از همیشه!

خبر پربازدید بعدی،‌ گزارش ممتازنیوز درباره پیری جمعیت و یا سالخوردگی جمعیت بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: یکی از مهم‌ترین مؤلفه هایی که کشور های توسعه یافته و یا در حال توسعه آن را امری حائز اهمیت برای خود تلقی می کنند، بحث جمعیت است، این مهم آنقدر برای حاکمیت یک کشور حیاتی است که قدرت و امنیت سرزمین تحت سلطه خود را به آن وابسته می دانند و متقابلا سالخوردگی جمعیت را نیز یک تهدید بالقوه تلقی می کنند، چندین سال است که در کشور ما نیز کارشناسان حوزه جمعیت نسبت به آینده جمعیتی و به صدا درآمدن زنگ خطر پیری جمعیت ابراز نگرانی می کنند و نسبت به  عواقبی که در آینده ای نزدیک کشور ما در این حوزه با آن گریبان گیر خواهد بود هشدار می دهند!

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.