پربازدیدترین مکان‌های تاریخی ایران

مدیرکل موزه‌ها اعلام کرد:‌ موزه‌ها،‌ محوطه‌ها و آثار تاریخی در تعطیلات نوروز یک میلیون و ۲۴۵ هزار بازدیدکننده داشتند و کاخ سعدآباد همانند سال‌های گذشته رکورد بازدیدها را شکست.

محمدرضا کارگر به ایسنا گفت: براساس آمارِ «نفرـ بازدید» مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد در صدر بازدیدهای نوروزی قرار داشت. کاخ گلستان، کاخ نیاوران و حافظیه نیز به ترتیب بیشترین تعداد مراجعه‌کننده را داشتند.

به گفته او، موزه‌های استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد به ترتیب بیشترین بازدیدکننده را در تعطیلات نوروز داشته‌اند.

کارگر با اشاره به افت بازدید از آثار تاریخی در تعطیلات نوروز، افزود: تعداد بازدید موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در نوروز ١۴٠٠ یک‌هشتم بازدیدهای نوروز ۹۸ بود. نوروز ۹۹ مقایسه نشد، چون موزه‌ها به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل بودند.

او همچنین به کاهش درآمد موزه‌ها اشاره کرد و گفت: بیشترین درآمد موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی از گردشگر خارجی تامین می‌شود. اما امسال که گردشگری خارجی نداشتیم درآمد هم چشمگیر نبود، چون بلیت بازدیدکننده ایرانی قیمتی ندارد.

کارگر اظهار کرد: برآورد ما این بود که درآمد موزه‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان باشد که البته روی گردشگر خارجی حساب کرده‌ایم، اما با توجه به بسته بودن مرزها به روی گردشگران خارجی، این درآمد به عدد قابل ملاحظه‌ای نمی‌رسد. در نوروز هم درآمد این بخش در حد صفر بود.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی درباره تاثیر کاهش درآمد موزه‌ها بر نگهداری و محافظت از آن‌ها، گفت: خوشبختانه موزه‌ها اعتبار دولتی دارند که تا کنون پرداخت شده و مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد. اما درآمدهای حاصل از فروش بلیت و بازدیدها معمولا اجازه انجام کارهای فوق‌العاده، از جمله برگزاری نمایشگاه، ارتقای تجهیزات و … را می‌داد که امسال با توجه به کاهش این درآمد، با آن میزان از اعتبارات دولت می‌توان استانداردهای لازم در موزه‌ها را حفظ کرد و امور اضطراری را انجام داد.

او اضافه کرد: البته که کاهش بازدیدکننده، تعطیلی‌ها و نبود گردشگر خارجی، حتما موزه‌های خصوصی را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

محمدرضا کارگر در آبان‌ماه ٩٩ نیز به افت درآمد موزه‌ها اشاره کرده و گفته بود: پیش‌بینی ما برای کسب درآمد از موزه‌ها و مراکز تاریخی کشور در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و در این راستا چند برنامه نیز تدوین شده بود، اما متاسفانه فقط چهار میلیارد تومان درآمد نصیب مجموعه‌های مربوطه شد.

موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی پس از یک دوره تعطیلی چندماهه در بهمن‌ماه ٩٩ باز شدند، اما با اعلام وضعیت خطر کرونا در بیشتر شهرها، از روز ۱۸ فروردین‌ماه به دستور ستاد ملی کرونا دوباره تعطیل شدند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.