پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح با دستیابی به فنآوری قدرتمند ترین موتور سوخت جامد

  سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع گفت: پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح با دستیابی به فنآوری قدرتمند ترین موتور سوخت جامد در کشور برای نخستین بار در حوزه فضایی صورت گرفت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع؛ مهندس حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و به مناسبت روز فناوری فضایی با حضور در برنامه علمی ” چرخ ” شبکه چهار سیما گفت: به حول و قوه الهی و با تلاش جهادی دانشمندان صنعت فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برای اولین بار در حوزه فضایی، نخستین پرتاب تحقیقاتی ماهواره برترکیبی ذوالجناح با هدف تست زیرمداری با دستیابی به فن آوری قدرتمند ترین موتور سوخت جامد در کشور صورت گرفت.

وی افزود: این ماهواره بر سه مرحله ای که از نظر ویژگی های فنی قابل رقابت با ماهواره بر های روز دنیا است، دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلو گرم در مدار ۵۰۰ کیلو متری را داراست.

مهندس حسینی خاطرنشان ساخت: از مهم ترین دستاور های این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور با تراست بیش از ۷۵۰ تن و صحه گذاری سایر فنآوری های جدید به کار رفته در این محصول می باشد.

وی تصریح کرد: این ماهواره بر پس از تست های تحقیقاتی و تثبیت فنآوری، آمادگی قرار دادن ماهواره های عملیاتی را در مدار خواهد داشت و از ویژگی های اصلی آن، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت دستیابی به اهداف بوده و با توجه به قابلیت پرتاب از سکوی متحرک، امکان قرار دادن ماهواره در مدار خورشید آهنگ فراهم می شود که قابلیت های خاصی برای ماهواره سنجشی به ارمغان می آورد.

حسینی گفت: در این ماهواره‌بر، قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: با این پرتاب به قوی‌ترین موتور سوخت جامد در حوزه فضایی دست پیدا کردیم؛ مرحله اول و دوم این ماهواره بر سوخت جامد است و مرحله سوم سوخت مایع است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه سوخت جامد عمدتا در مراحل اول پرواز ماهواره‌بر استفاده می‌شود چراکه انرژی زیادی را در یک بازه زمانی کم به ما می‌دهد، اظهار کرد: ایده اصلی ماهواره بر ذوالجناح بین ۲ تا ۳ سال پیش مطرح شد و در این مدت کار زیادی به صورت جهادی انجام شد. هدف ما صحه‌گذاری پرتابی موتور سوخت جامد و ارزیابی عملکرد آن بود. در مرحله یک ماهواره‌بر ماهواره بر ذوالجناح حدود ۷۰ ثانیه عملکرد دارد و ما را به ارتفاع ۱۵ کیلومتری می‌رساند و در این ارتفاع بوستر جدا می‌شود.

حسینی بیان کرد: محققان یک محموله تحقیقاتی در این ماهواره‌برگذاشتند و بخشی از زیرسیستم‌ها را در این مرحله تست کردند و میزان ارتعاشات و دما و … را اندازه گیری کردند.

وی گفت: ماهواره‌بر ذوالجناح ماموریتی که برایش تعریف شده، قرار دادن ماهواره‌ای با حداکثر ۲۲۰ کیلوگرم در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و مدار دایروی است که توانمندی نزدیک به سیمرغ دارد. هدف‌ ما رسیدن به مدار نبود و پرتاب با هدف زیرمداری انجام گرفت. تا آن مرحله‌ای که مدنظرمان بود، پرواز انجام گرفت. ما هم می‌توانیم یک ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی را در مدار قرار دهیم و هم مجموعه‌ای از ماهواره‌ها که مجموع وزن‌شان ۲۲۰ کیلوگرم است، را پرتاب کنیم.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع درباره موتور این ماهواره‌بر نیز عنوان کرد: این موتور حتی نسبت به موتورهای نظامی قدرتمندترین موتور سوخت جامد است. قطر مرحله اول آن ۱.۵ متر است،‌ تراست ۷۵ تن از آن گرفته‌ایم که قابلیت ارتقاء تا ۱۰۰ تن را هم دارد که این موضوع برای اولین بار در موتورهای سوخت جامد است.

حسینی در توضیح چرایی استفاده از سوخت مایع در مرحله پایانی ماهواره‌بر ذوالجناح،‌ اظهار کرد: در مراحل بالایی ما نیاز به زمان سوزش های بالایی داریم، در ذوالجناح ۳۰۰ ثانیه به بالا پرواز داریم، کنترل پذیری و دقت تزریق ماهواره به مدار نیز با استفاده از سوخت مایع بیشتر می‌شود.

وی درباره خانواده‌ ماهواره‌برهای ایرانی، گفت: ماهواره بر سیمرغ یک محصول میانی است و ما در آینده به ماهواره بر سریر خواهیم رسید که یک تن محموله را در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری قرار می‌دهد، با سروش نیز می‌توانیم در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتری حدود ۱۵ تن محموله قرار دهیم؛ ما قرار است با ماهواره بر سروش ماهواره در مدار زمین آهنگ قرار دهیم. وقتی به سریر رسیدیم، عملا دیگر سیمرغ از رده خارج می‌شود و برای محموله‌های سبک تر هم از ذوالجناح استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع ادامه داد: از ویژگی‌های ذوالجناح این است که نیازی به پایگاه پرتاب ثابت ندارد و می‌تواند به صورت متحرک پرتاب شود. امروز بحث منظومه سازی با استفاده از ماهواره‌های سبک بسیار متداول است،‌ منظومه سازی در فضا لازمه‌اش این است که از زوایای میل مداری متفاوت بتوانیم پرتاب را انجام دهیم که این کار با ذوالجناح امکان پذیر است.

حسینی در پایان درباره پیشران‌های سرمازا(کرایوژنیک) هم گفت: موتورهای سرمازا را در صنایع داخلی دنبال می کنیم و در آینده هم موتور بهمن را برای تناژهای بالای موتور سرمازا خواهیم داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.