پرتاب ربات به فضا/ اعزام فضانورد مداری تا ۱۰ سال دیگر

۱۱ام بهمن ،

به گزارش خبرنگار مهر دکتر محمد ابراهیمی در نشست خبری سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ارسال فضانورد به زیر مداری ۵ تا ۶ سال آینده طول خواهد کشید گفت: امیدواریم از سال ۹۲ بتوانیم حداکثر ظرف ۶ سال پروژه اعزام زیرمداری را اجرایی کنیم.

وی گفت: برای ارسال انسان به مدار ماموریت پیچیده‌تری داریم و بدون داشتن پایگاه ملی، ماهواره بر مداری و شهرک فضایی امکان پیش‌بینی مدت زمان آن بعید به نظر می‌رسد اما در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان حداکثر تا ۱۰ سال آینده برای تحقق این هدف امیدوار بود.

ابراهیمی، با اشاره به گام‌های اولین اعزام فضانورد به فضا که با  اعزام کپسول زیستی حامل میمون اجرایی شده است، خاطر نشان کرد: ممکن است برای تست‌های میانی و توسعه این پروژه یعنی سنجیدن دیگر قابلیت‌های کپسول زیرمداری از ارسال ربات، شبیه‌ساز انسان و یا موجود زنده دیگری با وزنی بیشتر از میمون فعلی استفاده کنیم.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی با تاکید بر اینکه وضعیت زیستی و روحی و روانی میمون ارسال شده به فضا از حدود یک سال قبل شناسایی و آماده سازی شده است، ادامه داد: بعد از اجرای عملیات فوق نیز هرگونه آزمایشات مرتبط در زمینه دامپزشکی، فیزیولوژی و مطابق با اخلاق علمی بر روی این موجود اجرایی شده است و با اطمینان خاطر می‌گوییم میمون در صحت و سلامت کامل بسر می‌برد و این سفر فضایی بر روی این موجود تاثیری نگذاشته است.

وی از بکارگیری ۱۰۰ نفر در تیم اجرایی این پروژه ملی خبر داد و با بیان اینکه حدود ۱۰۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم دراین پروژه همکاری داشته‌‌اند، اظهار داشت: تنها ۳۰ درصد پرتاب های فضایی در دنیا موفقیت آمیز است و در زمینه تحقیقاتی شکست معنایی ندارد. بر این اساس موفقیت ایران با وجود  صحت و سلامت کامل میمون فضانورد، یافته علمی بزرگی است که نباید بسیار راحت از کنار آن عبور کرد.

رئیس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی با اشاره به تصاویری که توسط این کپسول زیستی از فضا پخش شد، ادامه داد: تصاویر تله متری با شتاب و ارتعاش و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری عمومی و ۶۰ کیلومتری افقی بوده و بهترین تصاویر مربوط به زمان پرتاب و فرود این کاوشگر بوده است.

ابراهیمی، با بیان اینکه از زمان پرتاب تا فرود کاوشگر پیشگام حامل موجود زنده ۱۶ دقیقه ثبت شده است، خاطر نشان کرد: تصاویری که در کامپیوتر این محوله به ثبت رسیده است در حال استخراج بوده و به زودی منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه این محوله زیستی ۳۰۰ کیلومتر وزن داشت، تاکید کرد: برنامه بعدی پرتاب کپسول زیستی به فضا در ارتفاع ۱۷۵ کیلومتر و وزن ۵۰۰ کیلوگرم است که در دستور کار قرار دارد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.