پرخوری تقصیر شما نیست!

بهنوش خرم‌روز: آیا امروز مقدار زیادی شیرینی خورده‌اید و خودتان را سرزنش می‌کنید؟ شاید آن‌قدرها هم تقصیر شما نباشد و در واقع مسئول اصلی، باکتری‌هایی باشند که درون سیستم گوارش شما زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند روی میزان خوردن شما موثر باشند.
به گزارش نیوساینتیست، زیست‌شناسان در سال ۲۰۰۶/ ۱۳۸۵ به این نتیجه رسیدند که نوع باکتری موجود در سیستم گوارشی موش‌های چاق، با موش‌هایی که چاق نیستند متفاوت است. حالا میهای کوواسا و همکارانش در موسسه ملی مطالعات کشاورزی فرانسه، آی.ان.آر.ای واقع در پاریس برای مطالعه بهتر در این زمینه، باکتری‌های موجود در سیستم گوارش موش‌های مقاوم به چاقی را با باکتری‌های سیستم گوارش موش‌های مستعد چاقی عوض کردند. فکر می‌کنید نتیجه چه بود؟ موش‌های مقاوم به چاقی شروع کردند به خوردن بیش از حد معمول و وزن اضافه کردن!‌ همچنین درسیستم گوارششان سطح هورمون‌ها به حدی رسید که در موش‌های مستعد چاقی متداول است.
انسان‌ها هم مانند موش‌ها دو دسته‌اند: کسانی که نسبت به چاقی مقاومند و افرادی که مستعد چاقی هستند. به همین دلیل آزمایش‌هایی که روی این موش‌ها انجام گرفته می‌تواند الگویی مناسب برای موارد انسانی باشد. بنابراین اگر بتوانیم باکتری‌هایی که در سیستم گوارش افراد زندگی می‌کنند را بهتر بشناسیم و عملکرد آن‌ها را درک کنیم، ممکن است به گفته محققین این مطالعه، بتوانیم راهکارهای مناسب‌تری برای کنترل غذا خوردن در افراد مستعد چاقی بیابیم.
 ۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.