پرداخت آفلاین با همیان‌کارت جان می‌گیرد: راه‌اندازی آزمایشی کیف پول الکترونیکی در تهران

پرداخت آفلاین با همیان‌کارت جان می‌گیرد: راه‌اندازی آزمایشی کیف پول الکترونیکی در تهران

بانک شهر فاز آزمایشی صدور کیف پول الکترونیکی در تهران را آغاز کرد.
به گزارش عصر ارتباط، بانک شهر تقریبا از ۲ هفته گذشته اقدام به صدور کیف پول الکترونیکی با نام «همیان‌کارت» کرده است.

این بانک در واقع با همکاری شرکت توسعه و نوآوری شهر، شهرداری تهران و شرکت توسن اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

مسیح قائمیان، مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر، در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به اینکه آیا برای صدور این کیف پول الکترونیکی از بانک مرکزی مجوز گرفته شده است یا خیر؟ گفت: «صدور کیف پول برای بانک‌ها نیاز به مجوز جداگانه‌ای ندارد و آنها مجازند که کیف پول الکترونیکی صادر کنند و بانک شهر اقدام به این کار می‌کند، اما استانداردها با بانک مرکزی چک می‌شود.»

بانک مرکزی برای صدور کیف پول الکترونیکی توسط بانک‌ها، دستورالعملی موسوم به کیپا دارد که استانداردهای مورد نیاز برای کیف پول الکترونیکی در این دستورالعمل آمده و بانک‌ها برای صدور این کیف باید از آن تبعیت کنند.

قائمیان با بیان اینکه همیان‌کارت یک کیف پول الکترونیکی آفلاین که ظرافت‌های خاص خودش را دارد، گفت: «کیف پول‌های آفلاین نسبت به آنلاین امنیت بیشتری دارند.»

به گفته وی، این کیف پول با تکنولوژی مدرن‌تر RFID طراحی شده است. از این کیف پول الکترونیکی می‌توان به جای پول خرد برای پرداخت‌های خرد استفاده کرد. کرایه تاکسی، اتوبوس، مترو و خریدهای کوچک در فروشگاه‌ها را می‌توان با این کارت پرداخت کرد.

همیان‌کارت از طریق پایانه‌های فروش یا POS شبکه بانکی امکان شارژ دارد و از طریق تمام کارت‌های بانکی عضو شتاب می‌توان آن را شارژ کرد، اما برای این کار پایانه‌های فروش باید امکان خواندن کارت‌های مجهز به RFID را داشته باشند.

تعداد پایانه‌های فروشی مجهز به RFID Reader بسیار محدود است، اما شرکت توسعه و نوآوری شهر برای تجهیز پایانه‌های فروش به این دستگاه با برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در حال مذاکره هستند.

قائمیان در پاسخ به اینکه همیان‌کارت چه تفاوتی با کارت‌بلیت‌های مترو و اتوبوس دارد؟ گفت: «کارت‌بلیت فقط برای پرداخت بلیت و سوار شدن به مترو و اتوبوس کاربرد دارد اما همیان‌کارت با هدف خرید و انجام عملیات خرد صادر می‌شود.»

این پروژه در این مرحله در فاز آزمایشی خود قرار دارد، اما به گفته مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری شهر پس از اتمام پایلوت یعنی تا ۲ ماه آینده، این کارت‌ها رونمایی عمومی می‌شود.

ظاهر همیان‌کارت شبیه یک کارت شتابی است که پشت آن نوار مغناطیسی قرار گرفته و در آن چیپ و RFID نشسته است. حافظه این کارت‌ها ۸ کیلوبایت است. در واقع این کارت مثل چسباندن کارت شتابی به کارت‌بلیت است. این کارت می‌تواند بدون نام و یا با نام صادر شود.

کارت‌های بدون نام مثل کارت هدیه خواهد بود که برای واریز وجه به آن یک حساب سایه در آن قرار دارد. در صورت گم شدن این نوع کارت‌، صاحب کارت نمی‌تواند پولش را بازیابی کند.

اما امکان مسدود کردن کارت‌های با نام همیان وجود دارد. فرد برای داشتن این کارت باید در بانک شهر صاحب حساب باشد. هر دو نوع این کارت‌ها توسط بانک شهر صادر می‌شود. همچنین اماکنی در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده تا متقاضیان دریافت همیان‌کارت بتوانند در جایی غیر از شعب بانک صاحب این کیف پول شوند.

حداکثر مبلغی که می‌توان کارت‌های همیان را شارژ کرد ۲۰۰ هزار تومان است.

به گفته قائمیان، کارت‌های بعدی که بانک شهر صادر خواهد کرد تلفیقی از یک کارت شتابی و کیف پول الکترونیکی خواهد بود.

او درپاسخ به اینکه آیا بانک‌های دیگر نیز امکان صدور همین کیف پول الکترونیکی را خواهند داشت یا خیر؟ گفت:‌ »این کار بستگی به رابطه‌ بانک شهر با بانک‌های دیگر خواهد داشت که بخواهد این سرویس را به آنها بدهد یا نه.»

در این پروژه شرکت نرم‌افزاری توسن، نیز حضور دارد. این شرکت نرم‌افزار اصلی طرح خود را به شرکت توسعه و نوآوری شهر فروخته است، اما در اجرا دخالتی ندارد.

سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز همکار دیگر این پروژه است.

قائمیان در این خصوص گفت: «مقداری از عملیات بخش تسویه در سازمان فاوای شهرداری تهران انجام می‌شود چون داده‌ها در آنجا است.»

تسویه کیف پول الکترونیکی همیان طی یک عملیات ۲۴ ساعته انجام می‌شود. شرکت توسعه و نوآوری شهر که متعلق به بانک شهر است در حال حاضر عملیات تسویه مترو و اتوبوسرانی را انجام می‌دهد. به گفته مدیرعامل این شرکت، به‌زودی تسویه بلیت و کیف پول الکترونیکی با جمع‌آوری داده‌ها در یک نقطه ترکیب می‌شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.