پرداخت تسهیلات کشاورزان تا سقف ۳۰ میلیون تومان بدون وثیقه

پرداخت تسهیلات کشاورزان تا سقف 30 میلیون تومان بدون وثیقه

تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای تولید و ۳۰ میلیون تومان برای طرح‌های توسعه‌ای را بانک کشاورزی برای کشاورزان به‌طور ضمانتی قبول می‌کند و هیچ وثیقه‌ای نیز از کشاورزان دریافت نمی‌شود.

 

مدیرعامل بانک کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره نحوه بازپرداخت تسهیلاتی که به کشاورزان پرداخت شده است و عدم دریافت وثیقه از کشاورزان گفت: تسهیلات تا سقف ۲۰ میلیون تومان برای تولید و ۳۰ میلیون تومان برای طرح‌های توسعه‌ای را بانک کشاورزی برای کشاورزان به‌طور ضمانتی قبول می‌کند و هیچ وثیقه‌ای نیز از کشاورزان دریافت نمی‌شود.

محمد طالبی درباره اجرای طرح ضامن‌های زنجیره‌ای افزود: برخی از کشاورزان به‌صورت گروهی تسهیلات دریافت می‌کنند که ضامن‌های زنجیره‌ای در این شرایط استفاده می‌شود تا نیاز این بخش برای دریافت تسهیلات برطرف شود.

وی درباره ضمانت‌ها و وثایق کشاورزان خاطرنشان کرد: اراضی کشاورزی به‌عنوان ضمانت تسهیلات کشاورزان مورد قبول واقع می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند ضامن یکدیگر شوند، ادامه داد: قبول اراضی کشاورزان از طریق اعتبارسنجی که بر روی این زمین‌ها انجام می‌شود، صورت می‌گیرد و در عین حال، این ضمانت برای مبلغ خاصی از تسهیلات در نظر گرفته شده است.

طالبی درباره مشکلات زمین‌های کشاورزی قولنامه‌ای تصریح کرد: اگرچه سند‌های یک برگی از سوی بانک به‌عنوان ضمانت و دریافت وام پذیرفته می‌شود اما نباید این موضوع بهانه‌ای برای به تأخیر انداختن ثبت و صدور سند زمین‌های کشاورزی باشد.

وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ذیربط و سازمان اسناد و املاک باید سند در اختیار کشاورزان قرار دهند، یادآور شد: اگر بانک کشاورزی هم در این زمینه با کشاورزان مدارا کند، بالاخره باید این مشکل به‌طور اساسی رفع شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی درباره پرداخت تسهیلات به عشایر و نحوه دریافت ضمانت و وثیقه بانکی، تأکید کرد: در پرداخت تسهیلات به عشایر، کوچ‌رو بودن آنها در نظر گرفته می‌شود و تسهیلات خاصی به آنها اختصاص می‌یابد.

طالبی اظهار داشت: عشایر می‌توانند یارانه نقدی خود را به‌عنوان وثیقه تسهیلات بانکی به بانک کشاورزی معرفی کنند.

وی در ادامه گفت: عمده تسهیلاتی که به عشایر کشور پرداخت می‌شود، برای خرید دام و گوسفند است، بنابراین با توجه به این امر به آنها تسهیلات پرداخت می‌شود. این در حالی است که کشاورزان متقاضی طرح‌های توسعه کشاورزی در روند دریافت تسهیلات مشکلات بسیاری از قبیل وثایق بانکی و افزایش قیمت ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی به‌ویژه قیمت تراکتور و کمباین را متحمل می‌شوند.

دبیر خانه کشاورز استان کردستان نیز از سرگردانی متقاضیان تسهیلات کشاورزی در استان خبر داد و اظهار داشت: کشاورزان با متحمل شدن هزینه‌های سنگین بابت یافتن ضامن و وثیقه به بانک کشاورزی جهت اخذ تسهیلات مراجعه می‌کند، اما در نیمه راه با عدم دریافت این تسهیلات روبه‌رو می‌شود.

حسن محمدی افزود: بیش از ۵۰۰ نفر متقاضی طرح‌های توسعه کشاورزی به‌ویژه طرح‌های خرید تراکتور و دام داشتی پس از تکمیل فرم فراخوان جهاد کشاورزی و یافتن وثیقه‌ها و پرداخت جریمه‌های شهرداری در مرحله اخذ تسهیلات از بانک عامل برگردانده می‌شوند.

وی به مشکلات کشاورزان در مورد متحمل شدن هزینه‌های وثایق بانک اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزی که بانک وثایق روستایی و نسق او مورد پذیرش بانک نیست باید از وثایق شهری استفاده کند که بعد از پرداخت جریمه‌های شهرداری، عوارض، مالیات، مفاصاحساب، اجاره ساخت و هزینه‌های دفتری و همچنین پرداخت اجاره سند به صاحب سند با درهای بسته روبه‌رو می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی سنندج خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تراکتورسازی قیمت تراکتور‌ها را افزایش داده‌اند که این افزایش قیمت با توجه به روند طولانی و پرهزینه پرداخت تسهیلات ظلم در حق کشاورزان است.

محمدی روند رو به رشد حذف کشاورزان از دریافت طرح‌های توسعه کشاورزی را نگران‌کننده خواند و تصریح کرد: کشاورزان سرمایه‌های ایرانی بوده و چون در راستای تولید ملی گام برمی‌دارند این سیکل‌های معیوب پرداخت تسهیلات به ضرر آنها تمام شده و کشاورزان را از تولید محصول دلزده می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: کشاورزی که وثیقه شهری ندارد و باید آن را اجاره کند و حتی اگر موفق به دریافت تسهیلات هم بشود با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مواجه می‌شود باید مورد حمایت مسئولان قرار گرفته و برای مشکلاتشان چاره‌اندیشی شود./

 

خبرنگار:مهدیه انوشه

A-910714-02_R

کشاورزی

تا این لحظه ۹نظر ثبت شده
  1. خان:

    من وام پانصدمیلیونی میخوام اگه لطف کنید راهنمایی کنید

  2. شبرسثلسثق:

    تو خبرای بدون تاریختون ، معلوم نیست برا کی هستن
    عقلتون رو کار بندازین ، خبر بی تاریخ هم کسی میذاره ؟ !!!!!

  3. fatemi:

    کشکه بابا.

  4. Mary:

    اینا همش دروغه. فقط به آشناهای خودشون وام میدن. من رفتم که وام ادوات کشاورزی بگیرم میگن بودجه نداریم. این شده حرف. آخه لامصبا شما به فکو فامیلاتون وام میدین حالا که نوبت مردم میشه میگین بودجه نداریم ؟ اینا اگر دلشون واسه ما میسوخت که ماشین ۵۰۰میلیونی زیر پاشون نبود!!!

  5. Mary:

    اینا همش دروغه. فقط به آشناهای خودشون وام میدن. من رفتم که وام ادوات کشاورزی بگیرم میگن بودجه نداریم. این شده حرف. آخه لامصبا شما به فکو فامیلاتون وام میدین حالا که نوبت مردم میشه میگین بودجه نداریم ؟

  6. حسین:

    جناب ما هرجا رفتیم به دلیل امتیاز حساب جواب رد دادن بهمون

  7. mohsen:

    برای چه تاریخی هست

  8. mohsen:

    سلام تاریخ برای نوشته‌ها بذارید لطفا

  9. علی بیات ترک:

    لطفا نظرات را منعکس نمایید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.