پرداخت مالیات سنگین مهمترین مشکل تعاونی های مرزنشین است

‘اسماعیل خلیل زاده’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه باید تغییر ساختاری در تعاونی های مرزنشین صورت گیرد و از تعاونی های توزیعی به تعاونی های تولیدی تبدیل شوند، در ادامه افزود: تغییر ساختار یاد شده ضمن ایجاد اشتغال بیشتر، حرکتی قابل قبول در جهش صادرات تعاونی های مرز نشین خواهد بود.

خلیل زاده همچنین در خصوص فعالیت صادرات و واردات کالا توسط مرزنشینان گفت: رسیدن به رقم ۱۵ درصدی صادرات غیرنفتی کشور از طریق تعاونی ها از مهمترین اهداف اتحادیه تعاونی های مرزنشین است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مرزنشین تصریح کرد: به منظور بهبود فضای کسب و کار تعاونی های مرزنشین، از این پس نظارت بر عملکرد این تعاونی ها از طریق اتحادیه ها صورت می گیرد.

وی میزان صادرات تعاونی های مرزنشین طی پنج سال گذشته را بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار و رقم واردات آنها را قابل ملاحظه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر ۱۱ میلیون نفر در تعاونی های این اتحادیه در ۱۷ استان کشور عضویت دارند، تاکید کرد: جایگاه مرزنشینان در ایجاد امنیت مرزهای کشور به لحاظ اقتصادی – فرهنگی و سیاسی، وضعیت آنها را نسبت به سایر گروههای اجتماعی متمایز کرده است.

به گفته ی خلیل زاده ، کاهش تسهیلات و حمایت ها از ساکنان مناطق مرزی تاثیر منفی گسترده ای از جمله مهاجرت، تخلیه مناطق مرزی و رواج قاچاق کالا ،رشد تهیدها علیه کشور و تحولات مرزی را به دنبال دارد.

به گفته ی وی تعاونی های مرزنشینان دارای سابقه روشنی در ارائه خدمت به کشور هستند، همچنان که در دوران دفاع مقدس این مسئولیت را بر عهده داشتند.

خلیل زاده در خصوص سامانه جامع ساماندهی تعاونی های مرزنشین با اشاره به اینکه این سامانه از سال گذشته به شکل رسمی شروع به فعالیت کرده است، افزود: این سامانه ضمن شفاف سازی عملکرد و فعالیت تعاونی های مرزنشین، امکان شناسایی سرپرست خانوار و اعضای تحت تکفل و نیز نظارت بر سرمایه گذاری های تولیدی از سوی تعاونی های مرزنشین را فراهم می کند.

به گفته ی این مقام مسئول، تسهیل نظارت بر عضویت تعاونی های مرزنشین و جلوگیری از عضویت یکنفر در چند تعاونی از جمله ویژگی های سیستم جامع ساماندهی تعاونی های مرزشین است.

وی نقاط مثبت این سامانه را تشویق تعاونی های مرزنشینان به سرمایه گذاری در مناطق مرزی دانست و گفت: این سامانه به شفاف سازی فعالیت های مرزنشینان کمک می کند.

وی حجم کاربری سیستم را به صورت کاربران آنلاین سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر پیش بینی کرد و گفت: ورود اعضا ،احراز سکونت اعضا،مجوزها و عملکرد واردات و صادرات از جمله مواردی است که با استقرار سیستم جامع ساماندهی تعاونی های مرز نشین قابل دستیابی است.

اقتصام ** ۹۱۲۳ **۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۸۶۶۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.