پرداخت مطالبات پرداخت‌نشده پیمانکاران عمرانی کشور

۱۹م دیماه ،

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران تاکید کرد: عدم شفاف‌سازی میان کارفرما و پیمانکار و عدم پایبندی به تعهدات سبب از بین رفتن اعتماد شده است.

به گزارش ایسنا، احمدرضا چابک در نشست خبری با اشاره به شرایط بد پیمانکاران عمرانی کشور اظهار کرد: تاکنون یک ریال پول بابت پروژه‌های عمرانی به پیمانکاران پرداخت نشده است.

او با بیان این که به دنبال سفرهای استانی دولت، تعداد پروژه‌های تعریف شده بیش از اعتبارات استانی مصوب است و برای همه آن ها با پیمانکاران قرارداد تنظیم شده است.

چابک اضافه کرد: اگرچه به پیمانکاران ریالی پرداخت نشده اما از آن طرف بانکها به پیمانکاران فشار آورده‌اند که باید مطالبات خود را پرداخت کنند و در این باره تمام وثایق و سپرده ها را ضبط کرده و جریمه‌ها را افزایش داده‌اند.

او تصریح کرد: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی دولت به پیمانکاران ابلاغ شده که براساس آن تمام پیمانکاران موظفند در بخش ساختمان سازی قراردادها را با قیمت مقطوع ببندند.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران با اشاره به شرایط سخت برای پیمانکاران و کارگاه‌ها خاطر نشان کرد: مدیران میانی و اجرایی استان‌ها به پیمانکاران فشار آورده‌اند که بعضی از پروژه‌ها علیرغم برخوردار نبودن شرایط، به پایان برسانند تا آنها بتوانند در دهه فجر آن را افتتاح کنند.

به گفته چابک بعضی از پیمانکاران براساس قول کارفرمایان پروژه‌ها را با آورده خویش تمام کرده‌اند اما با هم پولی دریافت نکرده‌اند.

دبیر کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران دربارهٔ بروز مشکلات در صورت ادامه این روند اخطار داد و گفت: دولت به عنوان پیمانکار باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند اما این مبلغ را هم پیمانکاران می‌دهند.

در ادامه این نشست حسن سعادتمند، رییس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمومی ایران با اشاره به عضویت ۲۵ هزار شرکت در انجمن‌های استانی و کانون گفت: امسال در حوزه ساخت حدود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت مصالح ساختمانی داشته‌ایم و چنانچه در قراردادهای منعقده تجدید نظر نشود، پیمانکاران در این میان فقط ضررده می باشند.

او اضافه کرد: از مجموعه اعتبارات عمرانی تنها ۱۶ درصد آن تخصیص داده شده که این مبلغ هم تنها صرف پرداخت حقوق به کارکنان دولتی شده و به پیمانکاران ریالی نرسیده است.

به گفته سعادتمند کانون پیشنهاد داده تا براساس ماده ۴۹ شرایط عمومی پیمان، قراردادها به مدت ۳ ماه تعلیق شوند طوری که این مدت زمان جزو زمان قرارداد محاسبه نشود و چنانچه بعد از این مدت قیمتها به حالت سابق برنگشت، در نرخ پیمان‌ها تجدید شود.

سعادتمند خاطر نشان کرد: پیمانکاران معتقدند در صورت عدم کاهش قیمت‌ها، بدلیل جوابگو نبودن مکانیزم تعدیل و بخشنامه‌های موجود برای جبران افزایش‌های غیرمنطقی ایجاد شده به انتخاب کارفرما، با تغییر در نرخ پیمان و براساس تبصره ۸۰، قیمت قراردادهای جاری اصلاح و پروژه‌ها ادامه یابد و یا با اعمال ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان و تسویه حساب کامل به هر طریق ممکن با پیمانکار، پروژه خاتمه پیدا کند.

رییس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمومی ایران ادامه داد: مجلس به دولت اجازه داده تا مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت به منظور جبران اعتبارات مورد نیاز بفروشد و مطالبات پیمانکاران را بدهد یا این که نصف مبلغ این اوراق را اوراق در اختیار آن ها قرار دهد اما تاکنون این موضوع عملیاتی و اجرایی نشده است.

او با اشاره به بیانیه پایانی همایش سراسری « پروژه‌های عمرانی، چالش‌ها و راه حل‌ها» گفت: براساس این بیانیه پیشنهاداتی از سوی پیمانکاران جهت بهبود شرایط کنونی ارائه شده است.

سعادتمند تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی که نظیر آن در دهه‌های اخیر به وجود نیامده است باید تمامی دست اندرکاران پروژه‌های عمرانی اعم از کارفرما، مشاور، پیمانکار، فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح و تأمین‌کنندگان قطعات و ماشین آلات، سهم خود را در رویارویی با مشکلات بوجود آمده بپردازند.

او با تاکید بر این که شفاف‌سازی اعتبارات مالی کارفرمایان با شرکت‌های اجرایی طرف قرارداد لازم است، ادامه داد: همچنین بانک‌ها باید برای تعویق بدهی‌های شرکتهایی که بدلیل عدم وصول مطالبات خود قادر به پرداخت اقساط وام‌های خود نیستند، اقدام کنند.

رییس هیات مدیره کانون سراسری پیمانکاران عمومی ایران خواستار آن شد تا پروژه‌هایی که فاقد اولویت و اعتبار بوده و امکان خاتمه پیمان دارند با درخواست پیمانکار و براساس ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان خاتمه یابند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.