پرداخت هزینه‌های درمان بدون درنظر گرفتن سقف

درخواست بازنشستگان از صندوق بازنشستگی کشوری‌

سلامت > عمومی– گروه اجتماعی ـ مینا شهنی:
بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی کشوری خواستار ارتقای سطح بیمه تکمیلی درمان شدند.

در نامه‌ای که این بازنشستگان خطاب به مدیرعامل صندوق بازنشستگی نوشته‌اند با تأکید بر این درخواست بسته پیشنهادی‌شان را ارائه‌داده‌اند و بر این نکته تأکید کرده‌اند که هزینه‌ نیازهای درمانی‌شان باید بدون درنظر گرفتن سقف و محدودیت از سوی شرکت بیمه‌کننده پرداخت شود.

آنها خواسته‌اند تا تأمین هزینه‌های بیمارستانی شامل عمل جراحی مغز و اعصاب، قلب، ‌چشم، پیوند کلیه و مغز استخوان پیوندن کبد و ریه بدون سقف تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار گیرد.بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری همچنین خواستار تأمین هزینه‌ آمبولانس، آزمایش و رادیولوژی، عمل‌های مجاز سرپایی، خدمات پاراکلینیک و اعمال جراحی عمومی بدون درنظر گرفتن محدودیت از سوی شرکت بیمه‌کننده شده‌اند.

حسین مشایخی، ‌یکی از نمایندگان بازنشستگان ، در این‌باره گفت:هزینه‌ درمان یکی از مشکلات دائمی بازنشستگان است از همین رو ما در نامه‌ای به مدیرعامل سازمان بازنشستگی درخواست کرده‌ایم که در ازای‌ پرداخت حق بیمه تکمیلی به‌صورت ماهانه، بازنشستگان بتوانند از خدمات مورد نیازشان بهره‌مند شوند.

او با اشاره به‌ اینکه درخواست بازنشستگان به تأیید مدیرعامل صندوق بازنشستگی رسیده‌است، توضیح داد:روز چهارشنبه( ۱۸مرداد) مدیرعامل صندوق این درخواست را امضا‌ کرده و از مدیرعامل بیمه آتیه سازان حافظ خواسته‌است که امکان برخورداری از این خدمات را فراهم کند. با توجه به اینکه شرکت بیمه آتیه سازان به‌عنوان شرکت مسئول بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان درنظر گرفته شده‌است بنابراین تمامی خدمات مورد نیاز بازنشستگان باید از سوی این شرکت بیمه‌ای ارائه شود.

حق بیمه

برخورداری از بیمه تکمیلی نیازمند پرداخت حق بیمه‌ جداگانه است، پس بازنشستگان باید ماهانه حق بیمه تکمیلی پرداخت کنند که میزان این پرداختی براساس خدمات دریافتی تعیین می‌شود. با توجه به اینکه خواسته‌های بازنشستگان شامل عمل جراحی، آمبولانس، آزمایش و رادیولوژی بدون سقف است حق بیمه پرداختی از سوی آنان نیز افزایش می‌یابد.

برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که حق بیمه بازنشستگان برای برخورداری از این خدمات بیمه‌ای ماهانه معادل ۲۹هزار تومان خواهد بود که صندوق بازنشستگی کشوری بخشی از آن را پرداخت خواهد کرد. محاسبات اولیه انجام شده نشان می‌دهد که بازنشستگان ماهانه ۱۷هزار تومان از این مبلغ را پرداخت خواهند کرد و مابقی توسط صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌شود.

فرزندان تا ۲۲سال

در پیش قرارداد این بیمه آمده است که فرزندان ذکور تا سن ۲۲سالگی تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند اما درصورت اشتغال به تحصیل تمام وقت می‌توانند تا ۲۵سالگی از این بیمه استفاده کنند.این نوع بیمه صرفا برای فرد بازنشسته و افراد تحت تکلفش شامل همسر، فرزندان، پدر و مادر که قانونا تحت کفالت بیمه شده هستند درنظر گرفته شده است. زنان بازنشسته صرفا درصورتی می‌توانند فرزندان خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند که سرپرست خانوار باشند، از طرفی پوشش بیمه‌ای همسر زنان بازنشسته هم ممکن نخواهد بود.

مشکلات درمان

مراجعه به پزشک و استفاده از خدمات درمانی به‌دلیل هزینه‌های سرسام‌آور برای بازنشستگان تا حدود زیادی سخت و در برخی موارد غیرممکن است. یکی از بازنشستگان با اشاره به مشکلات مالی بازنشستگان در زمینه درمان گفت:بسیاری از بازنشسته‌ها با وجود اینکه در سلامتی‌شان مشکلاتی وجود دارد به پزشک مراجعه نمی‌کنند، آنها با درک این واقعیت که پزشک برایشان رادیولوژی، آزمایش و دیگر تست‌های تشخیصی را تجویز می‌کند به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه این اعمال از رفتن نزد پزشک خودداری می‌کنند.

او تأکید می‌کند:همین حالا من می‌توانم بازنشستگانی را به شما نشان بدهم که از ترس هزینه‌های بیمارستان دردهایشان را پنهان می‌کنند‌یا با دردشان مدارا می‌کنند درحالی‌که این حق بازنشسته نیست که بعد از ۳۰سال کار و تلاش برای دولت، سال‌های پایان عمرش را اینگونه پشت سر بگذارد. در حال حاضر هزینه‌ درمان در کشور بیشتر از آنکه از سوی بیمه‌ها تأمین شود از جیب مردم تأمین می‌شود تا آنجا که خود وزیر بهداشت نیز با تأیید این مشکل اعلام کرده که بیش از ۷۰درصد از هزینه‌های درمان از جیب مردم تأمین می‌شود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.