پرداخت یارانه به شرکت‌های دارویی سبب رانت‌خواری و فساد می‌شود

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی گفت: متأسفانه گروهی از سیاستگذاران معتقدند که یارانه دارو را باید به شرکت‌های واردکننده و تولید‌کننده دارو پرداخت در حالی که این نگاه سبب ایجاد رانت‌خواری و فسادآوری می‌شود.

عباس کبریایی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، گفت: این سؤال مهم در بحث واریز یارانه دارو مطرح است که کمک‌های دولت بابت ارزان رسیدن دارو به دست مردم، چگونه باید باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه گروهی از سیاستگذاران معتقدند که این پول را باید به شرکت‌های واردکننده و تولید‌کننده دارو پرداخت در حالی که این نگاه سبب ایجاد رانت‌خواری و فسادآوری می‌شود.

کبریایی‌زاده ادامه داد: در واقع نباید در مسیر پرداخت یارانه به شرکت‌ها قرار گیریم بلکه باید یارانه را به مصرف‌کننده بدهیم و مصرف‌کننده از نظر ما سازمان‌های بیمه‌گر می باشند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی تصریح کرد: باید یارانه‌ها به سمت بیمه‌ها بروند و سازمان‌های بیمه‌گر نیز به سبب افزایش قیمت دارو، فرانشیز سهم بیمار را کاهش دهند.

وی ادامه داد: یعنی بیماری که در سنوات قبل ۳۰ درصد از هزینه دارو را پرداخت می‌کرده اما امروز قیمت دارو افزایش یافته و ۳۰ درصد بسیار گران برایش تمام می‌شود و باید توسط بیمه‌ها حمایت شود.

وی گفت: مخصوصا برای بیماری‌های صعب‌العلاج که هزینه‌های دارویی کمرشکن دارند باید در دسته حمایت‌های بیمه‌ای قرار گیرند؛ پیشنهاد ما این بوده که یارانه به سمت بیمه‌ها برود و بیمه‌ها تلاش کنند با متغیر کردن فرانشیزها هزینه را کاهش دهند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صنایع دارو‌های انسانی گفت: در بیماری‌های عمومی و شایع بار سنگینی به بیمار تحمیل نمی‌شود و بیمار دچار هزینه‌ کمرشکن نخواهد شد در حالی که در بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن دچار هزینه‌های شدیدی می‌شوند که در این موارد باید بیمه‌ها هزینه‌ها را حتی تا صفر کاهش دهند.

کبریایی‌زاده گفت: نیازمند تحول در سیاست بیمه‌ای هستیم و سازمان‌های بیمه‌گر باید به شکلی عمل کنند که بیماران در مواردی که نیازمندتر می باشند به فریادشان برسند در حالی که اکنون موازنه برعکس است.

وی گفت: برای یک سرماخوردگی و جراحی کوچک بیمه‌ها به خوبی پشتیبانی می‌کنند اما زمانی که مشکل بزرگی به وجود می‌آید و بیماران برای هزینه‌های سنگین به بیمارستان مراجعه می‌کنند سازمان‌های بیمه‌گر یارای حمایتی ندارند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: اصولاً فرآیند پرداخت یارانه فرآیند فسادآوری است که به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود و بزرگترین خدمتی که به اقتصاد کشور شده است تبدیل یارانه کالا به یارانه خدمت است.

کبریایی‌زاده ادامه داد: پیشنهاد ما این است یارانه‌ای که دولت به دارو اختصاص داده به یارانه خدمت تبدیل کند و از وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر منتقل شود و سازمان‌های بیمه پوشش‌دهنده باشند.

وی تصریح کرد: در نتیجه صنعت داروسازی با ارز رسمی کالا را تأمین خواهد کرد و با نرخ تعیین شده کالا را به فروش می‌رساند و در این شرایط صنعت بیمه باید خدمات را پوشش دهد.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در پاسخ به اینکه سازمان‌های بیمه پوشش مناسبی ندارند و در نتیجه سیکل معیوب تکرار می‌شود، گفت: ما باید مشکل بیمه را حل کنیم و نمی‌توانیم به سبب ضعفی که در ساختارهای بیمه وجود دارد ساختارهای فسادآور ایجاد کنیم.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.