پردازنده‌های موبایلی ابرکامپیوترهای تازه را راه‌اندازی می‌کنند

۰۵خردادماه،

پردازنده‌های موبایلی ابرکامپیوترهای تازه را راه‌اندازی می‌کنند

پردازنده‌های موبایلی ابرکامپیوترهای جدید را راه‌اندازی می‌کنند

تراشه مخصوص گوشی‌های هوشمند در آینده می‌توانند جایگزین پردازنده‌های انرژی‌بر و گران‌ قیمت x86 در سرورها شوند و در قوی‌ترین ابرکامپیوترهای جهان مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش راسخون به نقل از فارس،‌ پی‌سی‌ورلد نوشت : محققان مرکز ابرکامپیوتری بارسلونا گزارشی را منتشر کرده‌اند که در آن آمده است: تاریخ دوباره خود را تکرار می‌کند، گروهی از محققان در اسپانیا به این نتیجه رسیده‌اند که تراشه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند در آینده می‌توانند جایگزین پردازنده‌های انرژی‌بر و گران‌ قیمت x86 در سرورها شوند و در قوی‌ترین ابرکامپیوترهای جهان مورد استفاده قرار گیرند.

محققان در این گزارش توضیح داده‌اند که تاریخ استفاده از تراشه‌های ارزان‌تر همواره وجود داشته است، اما با این وجود پردازنده‌های گران در سیستم‌های پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

در سال ۱۹۹۳ لیست سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان با نام Top500 انتشار یافت و در آن زمان ابرکامپیوترهای مبتنی بر پردازنده‌های برداری رتبه‌های اول را در اختیار داشتند.

این پردازنده‌ها پس از مدتی با مدل‌های ارزان‌تر از جمله تراشه‌های Power شرکت IBM جایگزین شدند که این قبیل پردازنده‌ها در قالب ابرکامپیوترهای یک دهه قبل مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این سری از پردازنده‌ها در نهایت کنار رفتند، تا پردازنده‌های ارزان‌تر Xeon ساخت شرکت اینتل و پردازنده‌های Opteron ساخت شرکت AMD روی کار بیایند و امروزه در بیش از ۴۰۰ ابرکامپیوتر برتر جهان مربوط به لیست Top500 از این پردازنده‌ها استفاده می‌شود.

در گزارش اخیر محققان همچنین گفته شده است: میکروپردازنده‌ها توانستند ابرکامپیوترهای برداری را از میدان خارج کنند، زیرا آن‌ها ارزان‌تر بودند و بیشتر با محیط زیست سازگار بودند.

در ادامه این گزارش گفته شده است: پردازنده‌های موبایلی نسبت به پردازنده‌های مخصوص ابرکامپیوترها سریع‌تر نیستند، اما آن‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای ارزان‌ترند.

تراشه‌های کم مصرف که این روزها توسط شرکت بریتانیایی ARM ساخته می‌شوند، در بیشتر گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی که در سراسر جهان فروخته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت اینتل در این زمینه موفقیت کمی با پردازنده ATOM داشته است و در کل احتمال می‌رود که این پردازنده‌ها در آینده نزدیک برای راه‌اندازی ابرکامپیوترها به کار گرفته شوند.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.