پرده خوانی ، تعزیه و پرفورمنس از برنامه‌های خانه هنرمندان در محرم

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

مجید سرسنگی از اجرای پرده‌خوانی ، تعزیه و پرفورمنس در ایام محرم در خانه هنرمندان خبر داد.

 به گزارش ممتاز به نقل از هنرآنلاین، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رییس تماشاخانه ایرانشهر، در نشستی که شب قبل ۱۹ آبان ماه با حضور خبرنگاران درخانه هنرمندان برپا شد، برنامه‌های ویژه ماه محرم را تشریح کرد.

 مجید سرسنگی  در این نشست گفت: ما در طول سه سال برنامه‌های بسیاری اجرا کردیم که یک بخش آن به مناسبت های خاص مثل ماه مبارک رمضان و شب های قدر مربوط بود، از آنجا که ماه محرم ماه مهمی برای ماست و ما خود را موظف می دانیم در خصوص بزرگی های این ماه و اتفاقات آن، پاسداشت برگزار کنیم تا همگام با مردم عزادار خدمتی کرده باشیم.
وی تشریح کرد: با توجه به اینکه دهه اول محرم ایام عزاداری مردم است و مردم بیشتر در تکایا و حسینیه ها مشغول سوگواری می باشند، برنامه های ماه محرم امسال به منظور پیش نیامدن تزاحم با برنامه های خانواده ها، از دهه دوم آغاز می گردد.

مجید سرسنگی اعلام کرد: از ۲۴ آبان ماه برنامه های ماه محرم که شامل چند بخش است، برپا می گردد. بخش پژوهش و علمی که مربوط به ماه محرم است و ۳ برنامه پیش بینی شده در این ایام اجرایی می گردد. ۲۶جلسه علمی “چگونگی کارکرد نشانه های متعالی شده در تعزیه” آبان ماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ توسط دکتر عباسی برگزار می گردد و جلسه حماسه دینی و عرفانی از نقاشیهای قهوه خانه ای توسط دکتر اقبالی ۲۹ آبان ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ و جلسه ای با عنوان “شعر و محرم” توسط سهیل محمودی ۲ آذر ماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ از دیگر برنامه های این بخش به شمار می رود.

رییس تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: در بخش دوم این برنامه ها، آئین های نمایشی مربوط به محرم -پرده خوانی و تعزیه- در خیمه حسینی که روی حوضی که در فضای خارجی خانه هنرمندان بنا می گردد، اجرا خواهد شد.
از ۲۴ آبان ماه مراسم پرده خوانی هر روزه توسط رجب علی صالحی از شهرستان تربت حیدریه، بر پا می گردد. همچنین در کنار این برنامه اجرای تعزیه مسلم بن عقیل از ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و مجلس حر ۲۷ آبان ماه از ۱۸ تا ۱۹:۳۰ و مجلس تعزیه حضرت ابوالفضل العباس(ع) ۳۰ آبان ماه به سرپرتی گروه اجمد عزیزی برگزار می گردد.

مشاور هنری شهردار تهران بیان کرد: در کنار پرده خوانی و تعزیه هر روز برنامه محرم الحان که شامل موسیقی مذهبی مربوط به محرم است توسط گروه های جوان از ۲۴ آبان تا ۳ آذر ماه اجرا خواهد شد.

وی افزود: ۲۸ آبان ماه نمایش پرفورمنس آئین لحن (با موضوع محرم) به اجرا در می آید. همچنین دو اجرای مناسبتی در تماشاخانه ایرانشهر و تماشاخانه انتظامی اجرا می گردد که نمایش “پائین گذر سقاخانه” نوشته اکبر رادی و کاری از رضا رشادت در تماشاخانه انتظامی و نمایش “بی سرزمین تر از باد” کاری از حسن باستانی است.
سرسنگی اذعان کرد: فیلم ” تمرین آخر” کار ناصر تقوایی که دربارهٔ مجلس حر است، ۲۰ آبان، ساعت ۱۷ با حضور وی و اصحاب سینما در سینما تک خانه هنرمندان پخش می گردد.

وی با یادآوری اینکه تمامی کارهای پژوهشی در قالب دی وی دی ضبط شده است، از تولید ۸ دیوان بزرگ شعر فارسی که با خوانش درست به زودی روانه بازار می گردد، خبر داد و در ادامه با اشاره به آخرین اثر محمد فراهانی که در خانه هنرمندان ایران وجود دارد گفت: بسیاری از مردم دوست دارند که بعضی از نقاشی های پرده خوانی را در منزل خود داشته باشند که ما در این راستا تصمیم داریم این اثر را در ابعاد کوچک تری تولید و به علاقمندان ارائه کنیم.

سرسنگی تاکید کرد: ششمین شماره نقد نامه که تا کنون پنج شماره آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، در دست چاپ است و دومین شماره مجله گذر نیز به زودی منتشر می گردد. همچنین دو شماره از مجله تخصصی نمایشخانه تا کنون به چاپ رسیده است که شماره اول با حضور دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی در مراسم گرامیداشتی برای ایشان رونمایی شد و شماره دوم مجله نمایشخانه با یاد زنده یاد محمود استاد محمد و در مراسم سالگرد تولدشان در تماشاخانه ایرانشهر عرضه گردید. وی در ادامه افزود تمام هدف و تلاش ما این است که مجله نمایشخانه را تبدیل به یک مجله تخصصی برای تئاتر کنیم.

رییس تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: در ادامه سلسله نشست های شب های ایرانشهر ۱۴ آذر ماه “شب علی حاتمی” را برگزار خواهیم کرد. در این برنامه یک ادیب، فیلسوف و هنرمند برجسته معرفی می گردد، که با سخنرانی اشخاص و پاسداشت صاحبان هر شب، در راستای معرفی هر چه بیشتر هنرمندان این مراسم، کار علمی محسوب می گردد. اولین مراسم این شب به علامه طباطبایی، دومین شب به علامه دهخدا، سومین شب به قیصر امین پور، چهارمین مراسم به سهراب سپهری اختصاص داشته است و پنجمین مراسم که ۱۴ آذر ماه برپا می گردد نیز ویژه علی حاتمی خواهد بود.
سرسنگی تشریح کرد: برپایی نمایشگاهی با یاد زلزله زدگان بم و آذربایجان شرقی و نمایشگاهی برای کمک به هنرمندان بیمار دو برنامه دیگری است که تا پایان سال جاری اجرایی می گردد. در نمایشگاهی که با یاد زلزله زدگان برپا می گردد تمامی عواید و درآمد حاصل از نمایشگاه به هلال احمر برای یاری به صدمه دیدکان اهدا خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به نمایشگاهی که پیش از این برای کمک به مجید بهرامی برگزار کردیم، توانستیم هزینه درمان این هنرمند را بوسیله مبالغ خوبی که از این نمایشگاه بدست آمد، تقبل کنیم. امسال نیز برنامه وسیع تری برای هنرمندان بیمار برگزار می کنیم تا آثار تجسمی در حراجی بزرگ در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آید و ماحصل آن صرف درمان هنرمندان شود. هدف ما از این اقدام این است که در پرداخت بخشی از هزینه درمانی هنرمندان کمک کرده باشیم تا این اشخاص سال تازه را با روحیه بهتر آغاز کنند.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران گفت: همچنین تلاش می کنیم تا حمایت های سازمان های فرهنگی و یا بخش خصوصی را برای تداوم این برنامه، کسب کنیم. همچنین رایزنی با شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای خرید آثار هنری انجام خواهیم داد.
 


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.