پرسودترین مدل ساخت‌ و ساز در تهران

۲۹فروردین۱۳،

گزارش‌ها از جزئیات مشوق‌های ریالی قابل پرداخت به سرمایه‌گذارانی که امسال وارد بافت‌های ‌فرسوده تهران می‌شوند، حاکی است: در سه حوزه ساخت‌وساز شامل مسکونی….

گزارش‌ها از جزئیات مشوق‌های ریالی قابل پرداخت به سرمایه‌گذارانی که امسال وارد بافت‌های ‌فرسوده تهران می‌شوند، حاکی است: در سه حوزه ساخت‌وساز شامل مسکونی، مراکز خدمات پشتیبانی محله‌ای و مجتمع‌های پارکینگ، مجموعه‌ای حاوی تخفیف در عوارض، تراکم تشویقی و تسهیلات بانکی به سازنده‌ها تعلق می‌گیرد که هزینه ساخت را در مقایسه با دیگر نقاط شهر توجیه‌پذیر خواهد کرد. مطابق بسته‌ای که مجری نوسازی بافت‌فرسوده شهر تهران تنظیم کرده، امسال متفاوت از سال‌های قبل، امکان استفاده از تسهیلات بافت‌فرسوده در همه ۲۲منطقه پایتخت وجود دارد و در عین حال شدت تسهیلات در مناطق جنوبی بیشتر از محله‌های شمالی خواهد بود.

بر این اساس شهرداری‌تهران با کسب مجوز از کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، دو نوع معافیت هزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بافت‌فرسوده در نظر گرفته است، به این صورت که برای ساخت‌وسازهای مسکونی از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف به هزینه‌های تراکم و زیربنا تعلق می‌گیرد و برای ساخت‌وسازهای تجاری نیز تخفیف ۵۰ درصدی اعمال خواهد شد. در این بسته تشویقی، برای چالش معروفی که این روزها بسیاری از سازنده‌ها در تهران درگیر آن می باشند نیز گره‌گشایی جالبی صورت گرفته است.

 امسال سرمایه‌گذاران متقاضی ساخت مجتمع‌های پارکینگ – مطابق وعده‌ای که سال قبل طراحان طرح‌تفصیلی تهران مطرح کرده بودند- می‌توانند از تسهیلات غیرریالی تعیین شده در بافت‌فرسوده، استفاده کنند، مشروط به اینکه با احداث ۵طبقه پارکینگ، یک طبقه از سازه را به کاربری تجاری اختصاص دهند و مالکیت پارکینگ‌ها را به ساکنان محله به صورت محضری منتقل کنند یا به اجاره آنها دربیاورند.

با راه‌اندازی بازار ساخت و فروش پارکینگ در بافت‌فرسوده، مالکان املاک کلنگی می‌توانند محدودیت‌های سفت‌وسختی را که شهرداری‌تهران بابت تامین پارکینگ در ساخت‌وساز‌ها اعمال می‌کند پوشش دهند.

از ابتدای امسال شهرداری سازنده‌ها را موظف کرده معادل تعداد واحدمسکونی، پارکینگ تامین کنند؛ در غیراین صورت تراکم مجاز آن ساختمان تا حد تعداد پارکینگ قابل ساخت، کاهش خواهد یافت، اما حالا با تسهیلاتی که به احداث پارکینگ‌های طبقاتی داده می‌شود، چالش ناتوانی در تامین پارکینگ در ساخت‌وسازهای مسکونی عملا مرتفع خواهد شد.

متن بسته تشویقی بافت‌فرسوده به شرح زیر است:

براساس آخرین مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهر تهران و بخشنامه‌های بانک‌مرکزی در خصوص تسهیلات بانکی، امکانات، تسهیلات، معافیت‌ها و مشوق‌های مالی که برای ترغیب مالکان و سرمایه‌گذاران جهت تخریب و نوسازی املاک واقع در بافت‌های فرسوده مصوب شهر تهران در سال در نظر گرفته شده است، هزینه مجوز ساخت واحدهای مسکونی عبارت است از: معافیت کامل واحدهای مسکونی از پرداخت هزینه عوارض (تراکم، زیربنا، پیش‌آمدگی، ایمنی و حق مشرفیت) در مناطق ۷ تا ۲۰ و معافیت از پرداخت ۸۰ درصد هزینه عوارض (تراکم، زیربنا، پیش‌آمدگی، ایمنی و حق مشرفیت) در مناطق ۱ تا ۶ و ۲۱ و ۲۲ (بر اساس ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده ۴۶ آیین‌نامه اجرایی آن و همچنین مصوبه مورخ ۱۲/۹/۸۸ شورای اسلامی شهر تهران).

همچنین هزینه مجوز ساخت غیرمسکونی نیز شامل: معافیت پروانه ساختمان‌های تجاری، اداری و صنعتی در تمام مناطق شهر تهران از پرداخت ۵۰ درصد عوارض است.

در بافت‌های «ناپایدار شهری»، ساخت و ساز در قطعات بیش از ۱۵۰ متر مربع، طبق ضوابط پهنه‌بندی، با یک طبقه تشویقی مجاز است(منوط به تامین پارکینگ).

حدنصاب تجمیع در بافت‌های «ناپایدار شهری»، ۱۵۰ متر مربع است. اعطای یک طبقه تشویقی دیگر در قطعات تجمیعی، به مساحت بیش از ۱۵۰ مترمربع، با رعایت عرض معبر حداقل ۸متر، طبق ضوابط طرح تفصیلی، مجاز است. ساخت و ساز در قطعات کمتر از ۵۰ متر مربع، غیرمجاز و در قطعات ۵۰ تا ۶۰ مترمربع نیز، با تایید شهرداری و تامین حداقل سطح برای واحد مسکونی (۳۵ مترمربع) مجاز است. ساخت و ساز در قطعات با مساحت بیش از ۶۰ متر مربع تا ۱۵۰ متر مربع، در سه طبقه روی پیلوت، با معبر حداقل ۶ متر و یا طبق ضوابط پهنه مربوطه، مجاز است. شایان ذکر است کلیه بافت‌های فرسوده مصوب، جزو بافت‌های ناپایدار می‌باشد.

طبق تبصره ۸ بند ۱-۱۲ طرح تفصیلی شهر تهران به متقاضیان ساخت پارکینگ در بافت‌های فرسوده با استفاده از مزایای مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده ۵ (اختصاص کاربری طبقه همکف به خدمات پشتیبان سکونت و با حداقل ۵ طبقه پارکینگ) مجوز لازم اعطا خواهد شد و از سوی دیگر با توجه به هماهنگی به عمل آمده با اداره‌های ثبت اسناد، این پارکینگ‌ها قابل تفکیک و صدور سند جداگانه و انتقال خواهند داشت. این پارکینگ‌ها قابل واگذاری به اشخاصی است که امکان تامین پارکینگ در ملک خود را ندارند.

برای تسهیلات بانکی ساخت نیز اعطای تسهیلات بانکی بدون سپرده‌گذاری در فرآیند تخریب و نوسازی به واحدهای مسکونی حداکثر تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال برای ساخت غیرصنعتی و تا مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال برای ساخت صنعتی به صورت مشارکت مدنی و قابل تبدیل به فروش اقساطی انجام می‌شود. البته با توجه به تغییرات صورت گرفته در بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی، سود دوره مشارکت مدنی افزایش یافته و متناسب با بانک عامل، متغیر می‌باشد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.