پرسپولیس بدنبال راهکار خروج از بحران

جام جم آنلاین: از معرفی اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس و استقلال هنوز یک سال نگذشته بود که محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان مجبور شد به دلیل کناره‌گیری برخی اعضا از دو باشگاه برای تکمیل هیات های‌مدیره‌ چند حکم جدید صادر کند.

احمد شهریاری و بهرام افشارزاده در کنار علی فتح‌الله‌زاده، مقداد نجف‌نژاد و امیدوار رضایی هیات مدیره استقلال را کامل کردند و غلامحسین مالکی و مهدی تاج به جمع محمد رویانیان، حسین نژادفلاح و علی پروین اضافه شدند تا هیات مدیره دو باشگاه با پنج عضو کامل شود. در شرایط فعلی مشکل استقلال بیشتر مالی و زیرساختی است و مهم‌ترین انتظار علی فتح‌الله‌زاده از اعضای هیات مدیره رفع کردن مشکلات مالی است. اما وضعیت پرسپولیس درست نقطه مقابل استقلال است یعنی تنها مشکلی که تیم رویانیان ندارد مشکل مالی است اما در عوض با دنیایی از حاشیه دست و پنجه نرم می‌کند و با افت بی‌سابقه در مسابقات لیگ دوازدهم و قرار گرفتن در مکان چهاردهم جدول برای حل این معمای پیچیده راهکارهای جدیدی می‌خواهد.

در طول سال‌های اخیر هر چند ماه یکبار بحث تغییرات در هیات مدیره داغ شده و هر بار افرادی عضو این مجموعه شده‌اند که بیشتر سیاسی بودند و با هدف تامین نیازهای متفاوت دو قطب فوتبال کشورمان این مسئولیت را پذیرفته‌اند و افراد ورزشی هم اگر حضور داشتند یا بعد از چندی مجبور به استعفا شده‌اند یا این‌که فکر جدیدی برای بروز تغییر و تحول نداشته‌اند.

موقعیت پرسپولیس باعث شده همه از هیات‌مدیره انتظار معجزه داشته باشند. بعضی‌ها حتی فراتر از این می‌روند و می‌گویند ترکیب جدید این مجموعه می‌تواند برای پرسپولیسی که در اوج بحران دست و پا می‌زند، شوک تلقی شود اما تجربه نشان می‌دهد اگر هیات مدیره برای پرسپولیس دردسرساز نشده باشد، چندان موثر و مفید هم نبوده است. این بار اما رویانیان، به عنوان مدیرعامل پرسپولیس ابراز امیدواری کرده با گروه قدرتمندی که در کنار هم قرار گرفتند از تنهایی دربیاید و در شرایطی که به کمک این افراد برای خروج پرسپولیس از بحران نیاز دارد از همفکری آنها استفاده کند، چیزی که پیشکسوتان این تیم چندان به آن امیدوار نیستند اما باید دید خودشان چه راهکاری در این شرایط ارائه می‌دهند.

رئیس هیات‌مدیره باید همیشه در صحنه باشد

غلامحسین مالکی برای پرسپولیسی‌ها غریبه نیست. او که اواسط دهه ۸۰ چندسالی عضو هیات‌مدیره پرسپولیس بود، دوباره به این پست برگشت و اتفاقا بر خلاف تمایل تاج و رویانیان، رئیس‌ هیات‌مدیره هم شد، اما مشکل همیشگی حضور افراد سیاسی در هیات‌مدیره این باشگاه است که فرصت نمی‌کنند حتی هفته‌ای یکبار در جلسات شرکت‌ کنند. نمونه آن هم برگزاری نخستین جلسه هیات‌مدیره پرسپولیس در غیاب مالکی ـ رئیس‌ هیات‌مدیره ـ بود. آن هم در شرایطی که اوضاع داخلی پرسپولیس به هم ریخته و به نظر می‌رسد مانوئل خوزه جایگاه و اعتبار گذشته خودش را بین بازیکنان ندارد.

نکته: استقلال بعد از تکمیل هیات‌مدیره در انتظار حل مشکلات مالی است اما پرسپولیس تنها مشکلی که احساس نمی‌کند مساله مالی است و از اعضای جدید راهکار خروج از بحران را می‌خواهد

بازیکنان جدید پرسپولیس در این فصل ظاهرا با بعضی از باسابقه‌های تیم ائتلاف کرده‌اند. این وضعیت رویانیان را به بن‌بست رسانده و برای خروج از بحران به راهکاری اساسی نیاز دارد، حضوری فعال و در صحنه. مشکل پرسپولیس با پول حل نمی‌شود که اگر می‌شد تا به حال این تیم صدرنشین لیگ شده بود. آیا رئیس جدید هیات‌مدیره می‌تواند این کار را انجام دهد؟

هیات‌مدیره نمی‌تواند به تیم شوک وارد کند

محمدرضا زادمهر، سرپرست سابق تیم پرسپولیس درباره حضور اعضای جدید در هیات‌مدیره این باشگاه به «جام‌جم» می‌گوید: درست نیست تصور کنیم هیات مدیره می‌تواند به پرسپولیس شوک وارد کند. شرح وظایف هیات مدیره اصلا این نیست،‌ اما این مجموعه می‌تواند پشت‌صحنه طوری به مدیریت کمک کند که خیلی از مشکلات ریز و درشت حل شود. این‌که بخواهیم از حالا درباره ترکیب هیات مدیره با توجه به سوابق گذشته اظهارنظر کنیم، درست نیست و باید فرصت بدهیم، اما حداقل انتظار این است که اعضای هیات مدیره، حضور فعال‌تری داشته باشند، اگر نظری دارند، ارائه دهند و اگر با موضوعی مختلف هستند، به جای طرح آن در رسانه‌ها و مصاحبه‌هایی که به پرسپولیس ضربه می‌زند، باهم همفکری کنند و اجازه ندهند اتفاقات گذشته تکرار شود، چون وضع این تیم مردم را حسابی کلافه کرده و دیگر نمی‌توانند ناکامی‌ها را تحمل کنند.

تاج، تعامل دوباره با فدراسیون کفاشیان

حضور مهدی تاج از دید کارشناسان می‌تواند به رویانیان کمک کند. تاج به واسطه حضورش در فدراسیون فوتبال و ارتباط و تجاربی که دارد، اگر فضای کار برایش فراهم شود، حداقل مشاور خوبی برای مدیرعامل خواهد بود. پرسپولیس این فصل با فدراسیون فوتبال هم کم درگیر نبوده و مشکلات جانبی هم زیاد داشته است، اما تاج هم که بعد از انتخابات ریاست فدراسیون اسفند سال گذشته از فوتبال شش ماهی فاصله گرفته بود دوباره به این عرصه بازگشته و حضورش در پرسپولیس می‌تواند غیرمستقیم او را دوباره در تعامل با فدراسیون کفاشیان قرار دهد.

نقش هیات مدیره چیست؟

اما عباس انصاری‌فرد، مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس معتقد است، مشکل پرسپولیس بحث هیات‌مدیره یا حتی ترکیب آن نیست. وی ادامه می‌دهد: مشکل ساختاری پرسپولیس سال‌هاست وجود دارد که هر مدیری می‌آید نمی‌تواند شرایط را عوض کند. اگر ساختار اصلاح شود، هیات مدیره هم می‌تواند مفید باشد، اما با این شرایط معلوم نیست نقش هیات مدیره چیست. ما فقط اسم این هیات مدیره را می‌شنویم و در عمل از نحوه فعالیت آن چیزی نمی‌دانیم. اگر انتظار داریم پرسپولیس دوباره سروسامان بگیرد و پرسپولیس قبلی شود باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد که آقایان خودشان بهتر می‌توانند این مشکلات را پیدا کنند.

فاصله بین ارکان باشگاه پرسپولیس

محمدحسین نژادفلاح، عضو هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با «جام‌جم» تصریح کرد: صددرصد دو فکر بهتر از یک فکر است و قطعا حضور اعضای جدید از هر نظر مثبت است، اما رسانه‌ها هم باید همراهی کنند. انتقاد سازنده را هر کسی می‌پذیرد، اما اگر هدف تخریب باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند قبول کند و پرسپولیس همیشه از این تخریب‌ها لطمه خورده است.

در حال حاضر تیم، مشکل فنی ندارد، اما در پرسپولیس همه باید احساس مسئولیت کنند و وظایف خود را خوب انجام دهند و به دیگران کمک کنند. من هم نمی‌گویم اختلاف و مشکل هست، اما هنوز ارکان باشگاه به هدفی که دارند، یعنی موفقیت در لیگ نرسیده و از هم فاصله گرفته‌اند.

سارا احمدیان / جام​جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.