پرسپولیس در تنگنای شدید مالی

جام جم آنلاین: رویانیان در حالی با مربیان پرتغالی قرارداد میلیاردی بسته که مانوئل خوزه تهدید کرده اگر نیمی از قرارداد خود را نگیرد، از ایران خواهد رفت.

باورش سخت است اما حقیقت دارد؛ پرسپولیس با کادر فنی پرتغالی‌اش در شرایطی توافق میلیاردی کرده که در حسابش فعلا ریالی نیست و برای همین «مانوئل خوزه» تهدید کرده اگر طی روزهای آینده نیمی از قرارداد دو میلیون دلاری خود را نگیرد، به‌همکاری‌اش با پرسپولیس پایان داده و به کشورش باز خواهد گشت.

محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که امسال نام خود را بیشتر از گذشته با خریدهای میلیاردی‌اش در جهت بستن تیمی کهکشانی و به‌دست آوردن دل هواداران بر سر زبان‌ها انداخت، در حال حاضر مانده است که چگونه مبلغ یک میلیون دلار را به منظور واریز به حساب مانوئل خوزه پرتغالی جور‌کند.

به گفته یک منبع آگاه، رویانیان که طی ماه‌ها و روزهای گذشته تا دلتان بخواهد برای خرید‌های بزرگ خود چک کشیده است، فعلا در فکر است که چگونه نظر سرمربی پرتغالی تیمش را به منظور امضا کردن قرارداد خود و دستیاران پرتغالی‌اش جلب‌کند.

مانوئل خوزه که با چراغ سبز و دست و دلبازی مدیرعامل پرسپولیس با خود چهار مربی و دستیار را نیز به تهران آورده است با پرسپولیس روی مبلغ دو میلیون دلار توافق کرده است و این جدا از ۹۰۰ هزار دلاری است که پرسپولیس باید برای چهار دستیار او پرداخت کند.

نشست بی‌نتیجه

مانوئل خوزه که به دنبال واریز نشدن بخشی از قرارداد خود و دستیارانش، هنوز قرارداد خود را با باشگاه پرسپولیس امضا نکرده است، شنبه شب تا ۱۲‌شب با رویانیان در پشت درهای بسته مذاکره کرد تا بلکه خیال خود و همکارانش را برای دستیابی به بخشی از مبلغ قراردادشان راحت کند، اما در پایان این جلسه نتیجه خاصی حاصل نشد تا خوزه عصبانی‌تر از هر زمان تهدید کند که اگر تا روز بازی با صنعت نفت آبادان، این پول به حسابش واریز نشود، نه تنها روی نیمکت پرسپولیس نمی‌نشیند، بلکه این احتمال هست که با پایان دادن به همکاری‌اش با سرخ‌ها، تهران را ترک کند.

اتفاقی که البته هیچیک از طرفین ماجرا راضی به انجامش نیست و امیدوارند با گشایشی در کار، پول خوزه و همکارانش تامین شود.

رویانیان که در این زمینه حتی از حسین هدایتی مالک معروف استیل آذین درخواست یک میلیارد تومان قرض کرده بود، وقتی به دلیل خرید سهام باشگاه ملوان از سوی حسین هدایتی، پاسخ نه شنید، بیشتر از هر زمان دریافت که این خرید‌های میلیاردی یک زمان یقه‌اش را در پرسپولیس خواهد گرفت.

بویژه که طرف حساب باشگاه مربیان خارجی باشد که تا دلار نگیرد، زیر هیچ برگه‌ای را امضا نخواهد کرد، درست مانند مصطفی دنیزلی که تا مبلغ ۱٫۵ میلیون دلار به حسابش ریخته نشد، حاضر به حضور در تهران نشد.

آپارتمان نه، اسکان در هتل

از سوی دیگر، منابع موثق خبر می‌دهند در شرایطی که باشگاه پرسپولیس برای مانوئل خوزه و دستیاران پرتغالی و مصری‌اش،‌ اسکان در آپارتمان را در نظر گرفته است، آنان راضی به این مساله نبوده و خواستار این هستند که همچنان در هتل اقامت داشته باشند.

با توجه به این‌که هزینه هر شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره و درجه یک تهران، برای هر فرد شبی ۱۵۰ دلار است، اگر قرار باشد که این اقامت را برای یک فصل در نظر بگیریم، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان نیز به قرارداد قریب به شش میلیاردی کادر فنی پرسپولیس اضافه می‌شود. هر چند که رویانیان تصریح دارد که امضای قرارداد مانوئل خوزه به علت اشتباه تایپی دچار تاخیر شده است، اما به نظر می‌رسد چنین مساله‌ای صحت ندارد و می‌توان حدس زد که یکی از موانع بر سر امضای این قرارداد، علاوه بر واریز نشدن یک میلیون دلار درخواستی، به نقطه نظرات سرمربی پرتغالی برمی‌گردد.

از واردات خودرو تا گرفتن قرض‌های کلان

در شرایطی که محمد رویانیان در این فصل عزم خود را جزم کرد تا با خرید‌های کهکشانی‌اش، دل هواداران پرسپولیس را هر طور شده جلب کند،‌ واکنش‌ها به نحوه تامین پرداخت‌های میلیاردی به بازیکنان، مدیرعامل سرخ‌ها را به بیان این موضوع وادار کرد که مبالغ قرارداد بازیکنان از محل واردات خودرو پرداخت می‌شود، موضوعی که البته به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته خیلی زود از سوی رویانیان پس گرفته شد تا مشخص شود که مانور بر روی دادن مجوز جهت واردات خودروهای گران‌قیمت و سودی که از این راه عاید باشگاه می‌شود، موضوعی تبلیغاتی بوده تا ذهن اهالی فوتبال و ورزش از خریدهای میلیاردی باشگاه دور شود.

یک منبع نزدیک به باشگاه در این زمینه به جام‌جم گفت: رویانیان در فصل نقل و انتقال تا توانسته از منابع مختلف وام و قرض گرفته است تا طبق نظر بازیکنان چک صادر کند. چک‌هایی که به هر حال زمان نقد شدنش فرا خواهد رسید و آن وقت است که باید دید پرسپولیس و رویانیان چگونه خواهند توانست پاسخگوی تعهدات مالی ایجاد شده باشند.

وزارت ورزش دیگر حمایت نمی‌کند

شاید به دلیل همین خرید‌های بی‌ضابطه و عملکرد سوال برانگیز مدیرعامل باشگاه پرسپولیس باشد که وزارت ورزش و جوانان، دیگر مثل سابق از مدیر منصوبی خود حمایت مالی نمی‌کند.

موضوعی که البته رویانیان نیز بارها به آن اشاره کرده و خواستار این شده بود که وزارت ورزش قبل از آغاز فصل نقل و انتقال بازیکنان، حساب باشگاه را شارژ کند، اما گویا مسئولان ورزش چندان از عملکرد رویانیان دل خوشی ندارند و برای همین نیز بود که دو هفته پیش اعلام شد رویانیان به دلیل احساس خستگی (تحت فشارهای مالی و تعهدات ایجاد شده) قصد استعفا داشته است که البته علی پروین او را از این کار باز می‌دارد.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار؛ مفت چنگ دنیزلی!

یکی از علامت سوال‌های بزرگ عملکرد رویانیان نیز به قرارداد مصطفی دنیزلی و چگونگی جذب این مربی ترک برمی‌گردد که بار مالی حضور چند ماهه‌اش در تهران، ‌سه میلیارد تومان بوده است، آن هم با مقام نازل دوازدهمی در لیگ یازدهم و حذف از گردونه لیگ قهرمانان آسیا.

رویانیان تحت تاثیر فضای احساسی ایجاد شده در شرایطی مبادرت به جذب دنیزلی کرد که در آن شرایط یک مربی داخلی نظیر حمید درخشان بهتر می‌توانست تیم را جمع و جور کند، اما وی تحت تاثیر این فضا و به منظور خنثی کردن زمینه احتمالی بازگشت علی دایی و خواباندن فریاد اعتراضی هواداران، در حالی با دنیزلی به توافق رسید که این مربی ترک برای حضورش در تهران شرط تعیین کرد؛ شرط واریز مبلغ ۱٫۵میلیون دلار به حسابش! شرطی که گفته می‌شود رویانیان با آن و با توصیه علی پروین موافقت کرده تا ضمن واریز ۱٫۵ میلیون دلار به حساب دنیزلی، این مربی ترک را به پای قراردادی خوب بکشاند، آن هم در شرایطی که این مربی به علت بیماری و سکته قلبی‌اش، یک فصلی می‌شد که به کار مربیگری نمی‌پرداخت.

هر چند که با وجود واریز مبلغ ۲۰۰ هزار دلار دیگر به حساب این مربی، رویانیان امید داشت که وی به قرارداد یک و نیم ساله خود با پرسپولیس متعهد باشد، اما این مربی که در طول نیم فصل حضورش و به بهانه دیدار با همسر و پدر همسر بیمارش به دفعات به ترکیه رفته بود تا تمرینات سرخ‌ها در غیاب سرمربی‌شان برگزار شود، در پایان لیگ به سفری رفت که هرگز بازگشتی نداشت.

دنیزلی که یک‌طرفه قرارداد با پرسپولیس را فسخ کرده است، با وجود قولش برای بازگرداندن بخش قابل توجهی از مبلغ دریافت کرده، تاکنون از انجام این کار سرباز زده است تا این موضوع نیز بخشی از مشغله‌های ذهنی این روزهای مدیرعامل سرخ‌ها را تشکیل دهد.

افراد غیرورزشی دور رویانیان را گرفته‌اند

به گفته کسانی که طی چند ماه اخیر با رویانیان کار کرده‌اند، ‌وی همه تصمیم‌ها را منوط به نظر خود کرده است تا در این عرصه دور وی از وجود کسانی پر شود که کمترین سابقه را در عرصه ورزش دارند.

منهای علی پروین که البته او نیز نشان داده تابع محض نظرات رویانیان بوده و نظری غیر از نظر او را بر زبان نمی‌راند (نمونه‌اش موضع اولیه پروین راجع به مخالفتش با حضور مربی خارجی و عوض شدن این نظر در عرض چند ساعت) بقیه کسانی هستند که در ورزش شناخته شده نیستند.

محمد زادمهر نیز که به عنوان ملی‌پوش سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس، در نیم فصل یازدهم عهده‌دار مسوولیت سرپرستی تیم بود، اکنون از این مسوولیت کنار گذاشته شده است تا رویانیان سعید شیرنی را برای این کار در نظر بگیرد.

کسی که این روزها هر جا رویانیان هست، او هم حضوری پررنگ دارد و گفته می‌شود در عرض دو ماه دوستی‌اش با مدیرعامل و خارج از محیط ورزش، به مجموعه مدیریتی باشگاه راه یافته است.

زادمهر دیروز در واکنش به این مساله گفت: پیشکسوتان سالیان سال برای پرسپولیس زحمت کشیده‌اند و همه آنها روی هم رفته هزار سال تجربه دارند. در میان آنها از رییس اسبق فدراسیون گرفته تا کاپیتان سابق تیم ملی و پرسپولیس وجود دارد که هر کدام می‌توانند دیدگاه‌های کارآمد و راهگشایی برای تیم داشته باشند. در حال حاضر نیز فکر می‌کنم بهتر این باشد که یکی از پیشکسوتان باشگاه به عنوان سرپرست تیم انتخاب شود.

پسر احمدرضا عابدزاده پرسپولیسی شد

هفت سال بعد از بازی پرسپولیس و بایرن مونیخ که به مناسبت خداحافظی احمدرضا عابدزاده از دنیای فوتبال برگزار شد، پسر این دروازه‌بان شاخص فوتبال ایران با همان باشگاهی قرارداد امضا کرد که خود عابدزاده شش سال پایانی فوتبالش را در آن سپری کرد.

قرارداد سه ساله امیر عابدزاده با پرسپولیس را باید به دلیل غیرمنتظره بودنش در ردیف نقل و انتقال‌های جالب این فصل فوتبال قرار داد.

این دروازه‌بان ۱۹ ساله که سال گذشته در باشگاه لس‌آنجلس بلوز آمریکا، تیمی از لیگ دسته سوم فوتبال آمریکا بازی کرد، از امروز در تمرینات پرسپولیس شرکت می‌کند تا مانوئل خوزه، سرمربی پرتغالی این تیم هم او را در شرایطی که قرارداد داخلی امضا کرده، ببیند.

عابدزاده کوچک پس از این انتقال گفت: به پرسپولیس آمدم تا ان‌شاءالله جایگاه پدرم را پس بگیرم. پدرم همیشه به بازی در پرسپولیس افتخار می‌کند و من نیز آرزو داشتم روزی بتوانم در بزرگترین تیم ایران بازی کنم.

او همچنین از حسن نیت رویانیان و نگاه او به جوانان تشکر کرد تا مشخص شود این انتقال بدون نظر خوزه و تنها با سفارش مستقیم دلال‌ها به مدیرعامل پرسپولیس صورت گرفته است. البته خود رویانیان این چنین عنوان کرد که از مدت‌ها قبل عملکرد این دروازه بان را زیر نظر داشته است!

مدیرعامل پرسپولیس همچنین با ابراز خوشحالی از این خرید، آن را موفقیتی بزرگ برای باشگاه خواند و گفت: باید قبول کنیم احمد‌رضا عابدزاده از بزرگان فوتبال ما بوده و پسر او با توجه به موفقیت‌هایش در چند سال آینده می‌تواند جای او را پر کند!

معدنچی هم داخلی بست

دومین خرید آزاد پرسپولیس، مهرزاد معدنچی است. بازیکنی که طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ فراز و نشیب‌های زیادی در همین تیم قرمزپوش داشت اما بعد از آن در لیگ امارات و استیل‌آذین، هیچ‌گاه نتوانست نمایشی بهتر از روزهای خوب حضورش در پرسپولیس ایفا کند.

معدنچی که به گفته خودش در همین چند روز از لحاظ فنی مورد تائید سرمربی پرتغالی پرسپولیس قرار گرفته است، روز گذشته از امضای قرارداد داخلی یکساله با قرمزها خبر داد و گفت: وقتی در بازی فولاد وارد ورزشگاه درفشی‌فر شدم و لطف هواداران را دیدم به این واقعیت پی بردم که یکی از بهترین انتخاب‌های خودم را انجام دادم.

در پرسپولیس دو سال بازی کردم و خاطرات خوبی دارم و اکنون هم با تمام انگیزه‌ام می‌خواهم دوباره در این تیم سال موفقی داشته باشم. رابطه من و پرسپولیس قلبی است. من یک سال در شرایط فوتبالی نبودم اما حالا آمده‌ام جواب مثبتی به اعتماد باشگاه، کادر فنی و هواداران خونگرم این تیم بدهم.

معدنچی هم که به نظر می‌رسد با نظر رویانیان جذب شده است، مثل عابدزاده از مدیرعامل قرمزها که به او اعتماد کرده،‌تشکر کرد.

حجت الله اکبرآبادی – گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.