«پرسپولیس» به روایت هایدماری کخ/ کتابی که عکس‌های جدید و رنگی دارد

امیرحسین اکبری شالچی درباره کتاب‌های جدیدی که با ترجمه وی به چاپ رسیده است به خبرنگار مهر گفت: کتاب «پرسپولیس» نوشته هایدماری کخ را ترجمه کرده‌ام که این اثر به تازگی توسط انتشارات پازینه به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: این کتاب در سال ۲۰۰۲ به چاپ رسیده و برخلاف کارهای قبلی کخ، دارای عکس‌های جدید و رنگی است. همچنین در این کتاب مولف سعی کرده است همانقدر که تخت جمشید را مورد بررسی قرار می‌دهد به بناها و مکان‌های تاریخی اطراف آن هم توجه داشته باشد.

اکبری شالچی درباره بخش‌هایی از اثری که این نویسنده آلمانی درباره ایران نوشته است، توضیح داد: از جمله مکان‌هایی که درباره آن توضیح داده شده، تخت رستم و نقش رجب است. همچنین کخ همیشه بر اساس الواح هخامنشی و ایلامی مطالب خود را نوشته است ولی اینجا اشارات کمتری به این منابع دارد.

مترجم «زمان مالر» نوشته دانیل کلمان افزود: درآمدی بر تاریخ و اینکه مادها از کجا آمده‌اند، گشت و گذاری در میان ویرانه‌ها از بخش های مهم کتاب هستند و همچنین در بخش پایانی درباره موزه تهران مطالبی را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این کتاب تاکنون به فارسی ترجمه نشده است، گفت: همانطور که کخ در کتابش اشاره می‌کند، این کتاب را چندان تخصصی ننوشته و مخاطب عام نیز می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. او در کتابش اشاره می‌کند که این کتاب را اگر کسی بخواهد به تخت جمشید برود می‌تواند همچون یک راهنما همراه داشته باشد و اگر کسی هم امکان رفتن به تخت جمشید را ندارد، می‌تواند با کمک مطالب و عکس‌های کتاب با این بنای تاریخی آشنا شود.

«پرسپولیس» نوشته هایدماری کخ در ۱۸۵ صفحه و قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

اکبری شالچی درباره چند کتاب دیگری که به تازگی توسط وی ترجمه و منتشر شده است نیز بیان کرد: «زمان مالر»، «زیر آفتاب» و «آخرین مکان» از نوشته دانیل کلمان نیز به تازگی توسط انتشارات روزگار به چاپ رسیده است.

به گفته وی، کلمان دارای دغدغه‌های فلسفی است، همان افکاری که نیچه با آن در تقابل بود و از آن سخن می‌گفت و این نویسنده از زاویه‌ای دیگر با آنها روبرو می‌شود و قصد دارد تهی بودن آن را برملا کند. از ویژگی‌های کارهای دانیل کلمان می‌توان به طنز پنهان و شیوه و نحوه بیان وی اشاره کرد که دارای محبوبیت فراوان است. کلمان شخصیت‌ها را ساده بیان می‌کند و در عین حال نگاه خاصی به جهان هستی و پیرامون خود داشته که طبیعتا برخاسته از دیدگاه‌های فلسفی کلمان است.

پرسپولیس یا شهر پارسی

در بخشی از کتاب «پرسپولیس» می‌خوانیم: تخت جمشید (Takht -e- Jamshid) نام محلی است که پایتخت داریوش بزرگ است؛ که از لحاظ وسعت، عظمت و شکوه، مهم‌ترین مجموعه باستانی هخامنشی در ایران است. این مجموعه بی‌نظیر در دامنه کوه رحمت (کوه مهر)، در مقابل جلگه مرودشت و ۵۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد.

یونانیان و به تبع آنها اروپاییان، گاهی آن را پرسه پلیس، پرسَپُلیس (با کسر پ اول، فتح سین اول و ضم پ دوم) یا پرسپولیس (persepolis) می‌خوانند؛ اما نام تاریخی آن که در کتیبه‌های کاخ‌ها ثبت شده پارسَه (parsa) به معنای شهر مردمان پارسی است.

مجموعه تخت جمشید یا پرسپولیس که روزگاری به ثروتمندترین شهر روی زمین مشهور بود، مظهر نبوغ هنرمندان ‏عصر هخامنشی و پایتخت تشریفاتی بزرگترین امپراطوری باستان است.

داریوش این شهر را در سال ۵۱۹ قبل از میلاد تاسیس کرد تا این شهر باشکوه‌ترین پایتخت هخامنشی در میان چهار پایتخت شوش، اکباتان، بابل و پرسپولیس باشد که به طور حساب شده در مناطق مختلف برپا شده بودند تا در اداره این امپراطوری گسترده به پادشاهان هخامنشی کمک کنند.

پرسپولیس (شهر پارسی) واقع در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز امروز در جنوب استان فارس، توسط داریوش اول و جانشینانش طی ۵۰ سال ساخته شد. این مجموعه به وسعتی به مساحت ۱۲۵٫۰۰۰ مترمربع به خاطر داشتن کتیبه‌های حیرت‌انگیز سنگی، معماری بی‌همتا و ستون‌های چوبی ساخته شده از سروهای لبنانی و درختان ساج هندی در نوع خود بی‌نظیر است…


MehrNews Rss Feed

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. علی:

    کتاب پرسپولیس خیلی ارزشمند است من آن را خریدم و خواندم ممنون از معرفی شما

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.