پرسپولیس تیم تر است یا استقلال؟ / نسخه شفا بخش«مانوئل خوزه» یا کپی از رو دست آقا دل بوسکه

علی بنی شیخ الاسلامی : آنطور که از شواهد امر پیداست و از بازی دوستانه با آلومینیوم و فولاد برمی آمد پرسپولیس سیستم ۱-۴-۱-۴ را برای بازی در دوازدهمین دوره لیگ برتر برگزیده است البته هیچ بعید نیست هر از گاهی این سیستم و به بهانه نوع بازی حریفان تغییر پیدا کند. تا به این جای کار واضح و مبرهن بوده «مانول خوره» همانند بسیاری از مربیان حرفه ای علاقمند به بازی با دو مهاجم در خط حمله نیست و ترجیح می دهد با سانتر فوروارد بازی کند که گزینه محتمل کریم انصاری فرد است. در این شمایل سانتر فوروارد بیش از گلزنی می بایست در اندیشه گل سازی برای مهاجمان روی دست باشد که کریم این کار را در بازی تیم ملی با ازبک خوب انجام داد. یکی از حسن های پرسپولیس در این پست این است که ذخیره مطمئنی چون زاید دارد و علاوه بر زاید، قاضی هم می تواند در این پست بازی کند.
۱-۴-۱-۴ «مانو ئل خوزه» نسخه شفابخشی است؟ اکنون وقت مناسبی برای پاسخ دادن به این سوال نیست اما این را باید مد نظر داشت که سیستم فوتبال بازی نمی کند و این تلاش بازیکنان در مستطیل سبز است که سیستم می سازد و برتری می آورد. با حضور گردان در خط دروازه چشم امید به فراموشی گل هایی است که میثاق و هوشیار می خوردند، هر چند که شهاب هم در بازی های دوستانه لغزش هایی داشته است.جذب یک دروازه بان خوب دیگر در کنار شهاب ضرورتی غیر قابل انکار است چون در هر زمینه ای فضای رقابتی از بین برود پیشرفت کند می شود یا پسرفت به همراه می آورد. زوج سید جلال و بنگر در خط دفاعی بخت گلزنی حریفان در بازی مستقیم را از بین می برد و طبیعتا قد و قامت بلند این دو مدافع به آنها کمک خواهد کرد تا در دفع توپ های ارسالی از کناره ها هم هوشمندانه عمل کنند.البته پوشش های ماهینی و پولادی که در کناره ها بازی می کنند برای خراب کردن توپ هایی که توی عمق ارسال می شود حا ئز اهیمت است چرا که تبحر سید جلال و بنگر در بازی روی زمین به اندازه بازی روی هوا نیست و اگر این پوشش صورت نگیرد پرسپولیس همانند دیدار با آلومینیوم تیم آسیب پذیری نشان می دهد.نیمه پر لیوان را هم باید نگاه کرد.بنگر و سید جلال روی ضربات شروع مجدد می توانند گره کور بازی را باز کنند خصوصا که علاقه وافری به گلزنی دارند. اما ماهینی و پولادی در کنار ها که نقش آنها در این سیستم بسیار پررنگ است همواره به دنبال ارائه فوتبال منطقی و خونسرد هستند با این تفاوت که مهرداد ایستا بازی می کند اما حسین میل به نفوذ و اورلب دارد و یقینا می تواند با رضایی در سمت راست زوج خوبی تشکیل دهد. با این حساب انتظار این است اکثر حملات پرسپولیس از جناح راست شکل بگیرد.
این سیستم و کلا شیوه هایی که یک هافبک دفاعی در آن بازی می کند یک معضل جدی دارد، اینکه برای یک هافبک سخت است که کل عرض زمین را پوشش دهد و حفره جلوی خط دفاعی را بپوشاند و دلیل استفاده از دو هافبک دفاعی در فوتبال امروز همین است.می گویند سوسا هافبک دفاعی توانمندی است که خیلی زود تیم را راه می اندازد و توپ گیر خوبی هم است.البته با توجه به قامت کوتاه و هم چنین معضلی که گفته شد نیاز به حمایت از سوی خط دفاعی دارد. اکثر پاس های سوسا روی دست است و کمتر پاس دور می دهد که البته همین سرعت در گردش توپ غنیمت است.
موتور پرسپولیس در این ترکیب و این سیستم کریمی و نوری هستند.بی تعارف اگر این دو عطشی که در حمله دارند در دفاع خرج نکنند پرسپولیس با هر لقب و هر نفراتی به میدان بیاید مشکل خواهد داشت و فرقی نمی کند مربی تیم چه کسی باشد.هم چنین نقش دو هافبک کناری یعنی رضایی و فشنگچی بسیار پر رنگ است چرا که انصاری فرد طعمه ای است برای گلزنی این دو بازیکن، خصوصا روی توپ هایی که از کناره ها بعد از اورلب سانتر می شود.اگر این چهار بازیکن در شعاع حرکتی خود مانور دهند و پرتوان فوتبال بازی کنند پرسپولیس خوشبخت خواهد شد و لقب پرسپولیس ۰۴ را از خود دور خواهد کرد.
یکی از خوبی ها پرسپولیس این فصل این است که بازیکنان خلاقی چون محمد قاضی دارد که می تواند روی شوت های از راه دور گلزنی کند.
ترکیب احتمالی پرسپولیس در شروع فصل ۹۲-۹۱

انصاری فرد،رضایی،فشنگچی،کریمی،نوری،سوسا،ماهینی،پولادی،سید جلال ،بنگر و شهاب گردان

                                                                                                                         ***

از روزی که گفتند امیر قلعه مربی بین المللی نیست هافبک سال های دور استقلال تلاش زیادی کرد که خلاف این امر را به منتقدین ثابت کند و نتایج حاصله به همراه سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا تا حدودی تاثیر گذار بوده و شاید سفر این مربی به شهر کی یف و تماشای فینال یورو ۲۰۱۲ نیز در همین راستا صورت گرفته باشد، سفری که سرمربی استقلال از آن به نیکی یاد می کند و اذعان می دارد تجریبات زیادی آموخته و به این نتیجه رسیده که هنوز در ابتدای راه است.
تماشای بازی تیم آقا دل بوسکه و جذب چندین و چندین هافبک این ذهنیت را به دنبال داشته که نکند تیم امیر می خواهد مثل تیم دل بوسکه با سیستم ۰-۶-۴ و بدون مهاجم نوک بازی کند، البته قلعه نویی پیش از این اذعان داشته بود امکان بازی با شیوه تیم ملی اسپانیا وجود ندارد و اگر او بخواهد استقلال را این گونه ارنج کند و به میدان بفرستد تا پیش از کسب نتیجه از گزند انتقادات مصون نخواهد ماند. صرف نظر از دیدگاه امیر قلعه باید اذعان کرد الگوبرداری از شیوه بازی EROR می دهد چون قابلیت های فنی هر تیمی منحصر به فرد است. تا به حال فکر کرده اید چرا تیمی نمی تواند یا نتوانسته از رو دست بارسا فوتبال تیکی تاکا به نمایش بگذارد و جام ها را یکی پس از دیگری درو کند؟
امیر که روزی روزگاری همین تیم استقلال را با سیستم ۲-۵-۳ قهرمان کرد به دنبال این است این فصل تیمش را با سیستم ۳-۳-۴ ارنج کند، سیستمی که در دفاع به ۱-۵-۴ تبدیل می شود و ازدیاد هافبک ها در میانه میدان سبب شکل گیری مربع و هم چنین برتری عددی می شود. اتخاذ این سیستم به دلیل حضور آرش برهانی و سیاوش اکبرپور در ترکیب تیم می باشد که روی دست سانتر فوروارد و در کناره ها پرتلاش بازی می کنند و خوب به داخل می زنند. این خیلی خوب است که امیر قلعه تمایل به فوتبال تهاجمی دارد، هر گاه چربش دفاع بر حمله بیشتر باشد درصد موفقیت تیم کاهش می یابد و تیمی که در حمله است اگر اصول دفاعی را رعایت کند از ارائه فوتبال رو به جلو متضرر نخواهد شد.
اینکه می گویند استقلال تیم تر از پرسپولیس است بیشتر به خاطر همگونی ترکیب استقلال است. اکبرپور و برهانی از جنس استقلالند و خیلی خوب همدیگر را در زمین پیدا می کنند.برای بازی در سیستم ۳-۳-۴ این دو بهترین گزینه برای نقش آفرینی در کناره ها به عنوان مهاجمان کاذب هستند چون انرژیک فوتبال می کنند و از همه مهمتر اینکه در دفاع به اندازه حمله مایه می گذارند.در میانه میدان هم زوج جان واریو و جباری زوج همگونی هستند که اگر در دفاع به اندازه حمله اشتیاق داشته باشند به همراه نکو مثلث قدرتمندی در میانه میدان تشکیل خواهند داد و به نظر می رسد راهی که امیر قلعه برای قهرمانی در دوازدهمین دوره لیگ برتر در نظر گرفته به دلیل اتخاذ سیستم ۳-۳-۴ کوتاه ترین مسیر است البته این به معنی قهرمانی مطلق نیست و چه بسا استقلال در مسیر قهرمانی دچار چالش های جدی شود و حتی به این جام نرسد. منظور این است که اگر قرار بر قهرمانی باشد این ترکیب و این سیستم، ترکیب و سیستم ایده آلی هستند.
نقطه قوت استقلال در میانه میدان است. طبیعتا برای قهرمانی باید مهره های مقتدری در میانه میدان داشت چرا که این هافبک ها هستند که طراحی حمله می کنند و ایضا حملات حریف را خنثی می کنند.به همین دلیل بود که امیر قلعه در فصل نقل و انتقالات از عدم بخدمت گیری بازیکنی چون کریم انصاری فرد ناراحت نشد اما وقتی آندو پیراهن استقلال را از تن درآورد از خود واکنش نشان داد.کما اینکه دیدید یکی از دلایل قهرمانی اسپانیا در یورو ۲۰۱۲ قدرت خط میانی اش بود، خط میانی که قادر به گلزنی هم بود. به هر صورت امیر قلعه می خواهد مثل آقا دل بوسکه جام قهرمانی را بر بالای سر ببرد، البته امیر این بار جام بین المللی می خواهد.
ترکیب نهایی استقلال در فصل ۹۲-۹۱ (۳-۳-۴)

امین منوچهری،اکبرپور ، برهانی،جان واریو، مجتبی جباری،نکونام،حیدری،بیک زاده،حنیف منتظری و سید مهدی رحمتی
 

۲۵۱ ۴۱ 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.