پرشاکی ترین خودروها در بازار آمریکا

 پرشاکی ترین خودروها در بازار آمریکا

پرشاکی ترین خودروها در بازار آمریکا

ممتازنیوز: صاحبان خودرو در آمریکا سال گذشته بیش از ۳۰ هزار بار به دلیل وجود خطرات احتمالی در خودرویشان به دولت آمریکا شکایت برده‌اند. اداره ملی امنیت ترافیک آمریکا که مسوول رسیدگی به امنیت خودروهاست از سال ۲۰۰۷ به این سو بیش از ۱۳۰ هزار مورد شکایت دریافت کرده است، از شکایت در مورد شتاب ناخواسته خودرو گرفته تا درست عمل نکردن کیسه هوا.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، روزنامه وال‌استریت در ماه آگوست گزارشی (بر پایه اطلاعات ثبت‌شده در موسسه ادموندز) منتشر کرد در مورد شکایات ثبت‌شده از خودروها در آمریکا و در ادامه آن ۱۰ خودروسازی را معرفی کرد که از ژانویه سال ۲۰۰۷ محصولاتشان بیش از همه شاکی داشته‌اند.
اداره ملی امنیت ترافیک آمریکا پس از دریافت هر شکایت بررسی می‌کند که آیا خودروی مورد نظر واقعا واجد چنان مشکلی هست یا نه. اگر پاسخ مثبت باشد، این اداره از خودروساز می‌خواهد برای رفع نقص فنی ذکرشده در شکایت‌نامه‌ها اطلاعیه‌ای صادر کند و خودروها را به نمایندگی‌هایش فرابخواند.
صدور این فراخوان درعین‌حال هشداری است به سایر دارندگان آن مدل خاص. اما این فرآیند ممکن است نتیجه دیگری هم داشته باشد.
پانی سیگال، از مدیران موسسه ادموندز، می‌گوید بسیاری از دارندگان خودرو از نقص یا مشکلی در خودروی خود شکایت می‌کنند فقط چون درباره‌اش در رسانه‌ها خوانده یا شنیده‌اند، در حالی‌ که عملا تجربه‌اش نکرده‌اند و حتی شاید خودروی آنها هیچ نقصی نداشته باشد، اما در هر صورت اداره ملی امنیت ترافیک در صورت تعدد شکایات مجبور به بررسی موضوع آنها خواهد بود.
طبق گزارش وال‌استریت از هر ۱۰ مورد شکایت، ۹ مورد به صدور فراخوان از سوی خودروساز منجر شده است. تردیدی وجود ندارد که این شکایت‌ها و در ادامه صدور فراخوان ضربه بزرگی به فروش خودروساز وارد می‌کند. برای مثال پس از فراخوان بزرگ تویوتا در سال ۲۰۱۰ فروش غول ژاپنی در سه‌ ماه نخست آن سال افت فاحشی داشت؛ چرا که اعتماد مشتریان به ایمنی خودروهای تویوتا تقریبا فروریخت.
جف بارتلس، معاون سردبیر مجله Consumer Reports می‌گوید حتی اگر ایرادی فنی یا مکانیکی در خودرویی پدیدار و در پی آن رسانه‌ای شود که ربطی به ایمنی آن نداشته باشد، باز هم ذهن مشتریان به ایمنی خودرو معطوف می‌شود و این برای خودروساز تولیدکننده آن خودرو یک باخت محسوب می‌شود.
حتی در مواردی سایر دارندگان آن خودرو از نقص یا ایراد دیگری شکایت کرده‌اند که اصولا هیچ ربطی به ایمنی خودرویشان نداشته و گاه حتی اصولا نقصی در کار نبوده است، اما به‌هرحال تعدد شکایات، راست یا دروغ، اعتبار هر خودروسازی را در اذهان عمومی خدشه‌دار می‌کند.
موسسه ادموندز فهرستی از موضوع‌های شکایات دارندگان خودرو را به وال‌استریت ارائه کرده که بین یکم ژانویه ۲۰۰۷ تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۲ تنظیم شده‌اند. این فهرست همچنین عمومی‌ترین و اصلی‌ترین موضوع شکایت در مورد هر یک از خودروها را هم فاش کرده‌ است. ۵ خودروی ابتدایی این فهرست بیش از هر خودروی دیگری در این سال‌ها شاکی داشته‌اند.
۱٫ مینی
تعداد شکایات به ازای هر ۱۰۰ هزار خودروی فروخته‌شده: ۱/۴۱۰
مدلی که بیش از همه محل شکایت بوده: کوپر
بیشترین شکایات از خودروی مینی کوپر به مشکل فرمان این خودرو مربوط بوده است. اداره میلی امنیت ترافیک آمریکا در سال ۲۰۱۰ پرونده‌ای برای بررسی خودروهای مینی‌ کوپر ساخت سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ گشود. در ماه ژانویه امسال هم بی‌ام‌و، کمپانی مادر مینی، ۲۳۵ هزار مینی کوپر را به دلیل نقصی در پمپ آب به نمایندگی‌هایش فراخواند.
۲٫ جیپ
تعداد شکایات به ازای هر ۱۰۰ هزار خودروی فروخته‌شده: ۱/۳۸۶
مدلی که بیش از همه محل شکایت بوده: رنگلر
موضع بیشترین شکایات از مدل رنگلر که سهمی ۳۰ درصدی از کل فروش جیپ دارد، نشت بنزین و ایراد در سیستم اگزوز بوده است.
کرایسلر، کمپانی مادر جیپ، در ماه مه اعلام کرد ۸۷ هزار دستگاه از خودروهای ساخت سال ۲۰۱۰ را فرامی‌خواند، چرا که اداره امنیت ترافیک معتقد است جمع‌شدن ذرات و قطعات کوچک در اگزوز ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود. تنها یک ماه بعد کرایسلر حدود ۳۴۷ هزار دستگاه جیپ را به نمایندگی‌هایش فراخواند چون نقصی در سیستم تعلیق عقبی خودرو ممکن بود به از دست رفتن کنترل خودرو و بروز تصادف منتهی شود.
۳٫ کرایسلر
تعداد شکایات به ازای هر ۱۰۰ هزار خودروی فروخته‌شده: ۳/۲۹۲
مدلی که بیش از همه محل شکایت بوده: Town & Country
از آغاز سال ۲۰۰۷ به این سو این خودرو بیش از تمام محصولات کرایسلر شاکی داشته است. بر اساس گزارش وال‌استریت اصلی‌ترین نگرانی صاحبان این مدل، مشکل ترمزهای آن بوده است. فروش کرایسلر بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.
۴٫ جگوار
تعداد شکایات به ازای هر ۱۰۰ هزار خودروی فروخته‌شده: ۵/۲۴۰
مدلی که بیش از همه محل شکایت بوده: XF
موضوع بیش از ۱۷ درصد شکایات از جگوار XF مشکلاتی در نیروی محرکه این خودرو بوده است. جگوار در اکتبر ۲۰۱۱ حدود ۱۸ هزار دستگاه از خودروهایش را به دلیل نقص نرم‌افزاری به نمایندگی‌هایش فراخواند. بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ فروش جگوار XF بیش از ۴۰ درصد کاهش یافت.
۵٫ دوج
تعداد شکایات به ازای هر ۱۰۰ هزار خودروی فروخته‌شده: ۶/۲۳۱
مدلی که بیش از همه محل شکایت بوده: گرند کاروان
بزرگ‌ترین مشکل گرند کاروان دوج سیستم‌های نرم‌افزاری و الکترونیکی داخلی آن بوده است. کرایسلر، کمپانی مادر دوج، در اکتبر ۲۰۱۱ اعلام کرد تولید این مدل را متوقف کرده است. از سال ۲۰۰۷ تا زمان توقف تولید، فروش این خودرو حدود ۳۷ درصد کاهش یافت.
منبع: NBCnews.com


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.