پرفروش‌ ترین گوشی‌ های ارزان بازار موبایل

نوکیا، سونی‌اریکسون و سامسونگ بیشترین تمایل خریداران گوشی‌های ارزان قیمت بازار را به سمت خود جلب کرده‌اند.

تابستان که می‌آید، همپای گرمای هوا می‌توان شاهد تغییر و تحولاتی در بازار کالاهای مختلف هم بود. کالاهایی که اگرچه در رده‌های مختلف سنی و شغلی کاربر دارند؛ اما بیشترین مخاطبان آنها جوانان و نوجوانان هستند.

نمونه‌اش همین بازار گوشی تلفن همراه است که هر سال با پایان یافتن فصل درس و مدرسه و مخصوصا پس از اعلام نتایج امتحانات رونق می‌گیرد و بازار میزبان جوانان و نوجوانانی می‌شود که بسته به درآمدشان برای خرید گوشی اقدام می‌کنند.

البته اکثر این خریداران فصلی که به بازار تابستانی گوشی گرما می‌بخشند مخاطبان گوشی‌هایی نه چندان گران قیمت هستند. مگر در مواردی خاص!

پرفروش‌های بازار تابستانه گوشی

پرفروش‌ترین گوشی‌ها از اوایل تیر تا اوایل مرداد گوشی‌هایی در دو رده قیمتی ارزان و میان قیمت هستند که البته گوشی‌های ارزان، خود به دو بخش فوق ارزان با قیمت کمتر از یکصد هزار تومان و گوشی‌های ارزان با میانگین قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تقسیم می‌شوند.

گوشی‌های میان قیمت هم در حال حاضر گوشی‌هایی با میانگین قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ و نهایتا ۳۵۰ هزار تومان هستند.

علی خاتمی، یکی از فعالان بازار می‌گوید، با توجه به شرایط موجود (رشد روزانه قیمت‌ها در بازار و کاهش موجودی) خریداران به ویژه خریداران جوان قدرت انتخاب چندانی ندارند و ناچارند از میان مدل‌های میان قیمت بازار که تا همین چند ماه پیش در ردیف گران قیمت‌ها بودند یک مدل انتخاب کنند. به گفته این فعال بازار گروه کمتری به سراغ نمونه‌های ارزان با قیمت کمتر از یکصد هزار تومان می‌روند.

این فعال بازار افزود، علت هم این است که در حال حاضر اکثر کاربران گوشی علاقمند به داشتن یک گوشی با صفحه نمایش لمسی بزرگ با قابلیت اتصال به اینترنت و… هستند که برخی از گوشی‌های میان قیمت دارای این ویژگی‌ها هستند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، مهم‌ترین ویژگی که خریداران گوشی‌های تابستانی به آن توجه دارند صفحه نمایش لمسی گوشی است و اینکه این صفحه نمایش سایز بزرگی داشته باشد. تجهیز به دوربین باقابلیت از دیگر مشخصه‌های گوشی‌هایی هستند که مورد استقبال کاربران جوان گوشی قرار می‌گیرند.

این فعال بازار افزود: در حال حاضر با وجود رشد قیمت‌ها می‌توان شاهد این گوشی‌ها با برندهای مختلف با میانگین قیمت حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ یا ۳۵۰ هزار تومان بود.

برندهای پرفروش

در بازار ارزان و میان قیمت‌ها

اکثر برندهای موجود در بازار گوشی چندین نمونه گوشی ارزان قیمت برای کاربران در رده‌های مختلف عرضه کرده‌اند؛ اما نوکیا تنوع بیشتری در زمینه گوشی‌های ارزان قیمت ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی دارد. در گوشی‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی هم برندهای دیگر مانند سونی‌اریکسون، سامسونگ، ال جی و… همراه نوکیا بازار را در اختیار دارند.

در حوزه میان قیمت‌ها هم همین‌طور است؛ اما به طور کلی فعالان بازار می‌گویند که برندهای نوکیا و نیز سونی اریکسون بیشترین تقاضا را در بازار میان قیمت‌ها و نوکیا بیشترین تقاضا را در میان ارزان قیمت‌ها دارد.

رشد تقاضا برای کارکرده‌های گران قیمت

اگر چه گوشی‌هایی با میانگین قیمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به خوبی می‌توانند نیاز روانی گروهی از مخاطبانشان را مبنی بر داشتن یک گوشی خوب و باقابلیت و البته با ظاهری جوان‌پسند رفع کنند، اما هستند گروهی که همچنان ترجیح می‌دهند کاربر یک گوشی گران قیمت با قیمت بالای ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان باشند. این گروه اگر توان مالی چندانی نداشته باشند یا اینکه خواهان گوشی باشند که در بازار کمیاب است از راه دیگری برای تهیه گوشی اقدام می‌کنند.

به گفته خلیلیان، گروهی که تعدادشان کم هم نیست به سراغ نمونه‌های تقلبی می‌روند که متاسفانه این روزها در بازار به وفور مشاهده می‌شوند. به گفته این فعال بازار، گوشی‌ای ارزان قیمت که در کسوت نمونه‌های گران قیمت بازار عرضه شده‌اند و در واقع گوشی‌های تقلبی هستند با قیمتی حدود یک پنجم تا یک دهم قیمت گوشی‌های اصل وارد بازار می‌شوند که البته با یک نگاه می‌توان به تقلبی بودن گوشی پی برد.اما به هر حال تا حدودی نیاز جوانان گران پسند را رفع می‌کند. گروهی نیز به سراغ نمونه‌های کارکرده می‌روند و از میان این گوشی‌ها یک نمونه را انتخاب می‌کنند. به گفته عاصفی، یکی از کسبه بازار گوشی تلفن همراه، طی ماه‌های گذشته یا بهتر بگوییم از زمان رشد نرخ دلار بازار نمونه‌های کارکرده گران قیمت رونق چشمگیری گرفته است.

به گفته این فعال بازار تا پیش از این که نرخ دلار افزایش یابد گوشی‌های کارکرده، بازاری به شدت بی‌رونق داشت. اما اینک بازار این کالا گرم شده است و می‌توان گفت بازار گوشی‌های کارکرده مدیون رشد نرخ دلار و کاهش موجودی برخی از گوشی‌ها در بازار است. این فعال بازار همچنین به رشد قیمت نمونه‌های کارکرده اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد تقاضا برای نمونه‌های کارکرده قیمت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته در حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

منبع:دنیای اقتصاد


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.