«پرنده‌نگری»، ثروتی رها شده در تالاب انزلی

دیده بان حقوق حیوانات: مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: توسعه پرنده‌نگری و جذب گردشگران برای تماشای پرندگان استان از برنامه‌های مهم اداره کل محیط زیست گیلان است.

مهندس امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه گیلان،گفت: گیلان به دلیل موقعیت مناسب اکولوژیکی و برخورداری از منابع آبی غنی از قبیل تالاب ها، آبگیرها، اراضی شالیزاری، استخرهای وسیع پرورش ماهی و آب بندان های فراوان، یکی از مهمترین زیستگاههای پرندگان در خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی افزود: سالانه به طور میانگین ۱۵۰ هزار پرنده آبزی و کنارآبزی، شامل ۳۶۸ گونه از ۵۲۴ گونه پرنده مهاجر به کشور، تالاب‌های گیلان را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند که حدود ۲۰ گونه از آنها، نادر و کمیاب هستند.

وی با اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی انزلی وپارک ملی بوجاق کیاشهر و امیرکلایه در مجموع با بیش از ۲۴ هزار هکتار وسعت، ازمهمترین زیستگاهها و مناطق حفاظت شده استان هستند که پرندگان از ابتدای فصل مهاجرت- از اوایل مهرماه تا پایان فروردین سال بعد- در آن زمستان‌گذرانی می‌کنند، خاطر نشان کرد: ۷۵ درصد زیستگاههای پرندگان در استان جزء مناطق شکار ممنوع بوده و شکار پرندگان درآن غیرقانونی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کشورها با برگزاری اکوتورهای پرنده‌نگری درآمدهای بسیار خوبی را کسب می‌کنند و آن را صرف حفظ محیط زیست پرندگان منطقه خود کرده و توسعه پرنده‌نگری و جذب گردشگران برای تماشای پرندگان استان از برنامه‌های مهم اداره کل محیط زیست گیلان است.

وی با اشاره به تکمیل پناهگاه پرنده‌نگری در حیات وحش سلکه واقع در شهرستان صومعه سرا، اظهار کرد: مسیر پیاده روی در ضلع جنوبی سلکه به طول تقریبی ۳۰۰متر شن‌ریزی شده که به محوطه مبله ختم می‌شود و گردشگران با عبور از این مسیر ضمن آشنایی با روشهای کشت سنتی برنج در مزارع مجاوربا گیاهان بومی منطقه نظیر اقاقیا، بید و لویی آشنا شده و زیستگاه پرندگان کنار آبزی را مشاهده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در پایان مسیر، چرخه اکولوژیک موجودات تالابی جهت آشنایی بازدید کنندگان بر تابلوها نشان داده شده تا گردشگران با اهمیت نقش موجودات در تالاب آشنا شوند.

مهندس عبدوس گفت: به منظور دستیابی به مخفیگاه پرنده‌نگری، پل چوبی قدیمی در پناهگاه حیات وحش سلکه بازسازی شده است.

به گزارش ایسنا، ورود سالانه بیش از ۱۵۰ هزارپرنده مهاجر به تالابهای گیلان علاوه بر حفاظت از اکوسیستم منطقه، می‌تواند فرصتی برای توسعه صنعت توریسم وگردشگری باشد. بی شک ارتقاء فرهنگ عمومی در حفاظت از پرندگان مهاجربه جای شکار، ایجاد اشتغال محلی برای افراد بومی و همکاری تمامی نهادها با سازمان حفاظت محیط زیست در پیشگیری از شکار غیرمجاز پرندگان می‌تواند گامی موثر در حفظ گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر باشد.

______________________

پرنده نگری؛ ظرفیت انحصاری گردشگری سرخس

زاغ بور خوارتوران، فرصتی برای ترویج پرنده‌نگری در ایران

پرندگان ایرانی را ببینید قبل از اینکه …

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.