پرندگان هوشمند هستند و حتی شاید خویشتن‌آگاه باشند!

محققان می‌گویند طوطی شما ممکن است واقعاً در تلاش برای برقراری ارتباط با شما باشد، چرا که بررسی مغز پرندگان نشان می‌دهد که آنها دارای هوش هستند و حتی ممکن است خویشتن آگاه(Self-Aware) باشند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، به نظر می‌رسد هفته خوبی برای پرندگان است! چرا که همین پریروز بود که گزارش کردیم که چگونه همه خانواده کلاغ‌ها می‌توانند مانند انسان فکر کنند. اکنون یک مطالعه جدید جدید روی مغز پرندگان نشان داده است که مغز پرندگان دارای یک نوقشر یا نئوکورتکس(neocortex) پستانداران است که با تفکر آگاهانه مرتبط است.

خویشتن‌آگاهی یا آگاهی از خویشتن، جدا از افکاری است که در نقطه‌ای از زمان در حال روی دادن هستند. بدون خویشتن‌آگاهی، فرد، افکاری را که در حال روی دادن هستند به‌ عنوان خویشتن درک و باور می‌کند. خویشتن‌آگاهی به یک فرد امکان انتخاب افکاری که اندیشیده می‌شوند را به‌ جای اندیشیدن افکار برانگیخته از رویدادهای انباشته‌ شده که منجر به شرایط آن لحظه می‌شوند، می‌دهد. خویشتن‌آگاهی از خودآگاهی متمایز است. خودآگاهی(consciousness) به شناخت عمیق و احساس و ادراک اشاره می‌کند.

نوقشر یا نئوکورتکس(neocortex)که با نام نئوپالیوم(neopallium = نوپوشه) و ایزوکورتکس (isocortex = برابرقشر) نیز شناخته می‌شود، بخشی از مغز پستانداران است. این بخش لایه بیرونی دو نیم‌کره مغزی است و خود از شش لایه I تا VI تشکیل شده است که VI درونی‌ترین و I بیرونی‌ترین لایه آن است. نوقشر بخشی از قشر مغز است و در همه پستانداران، در عملکرد حواس، تولید دستورهای حرکتی، تصمیم‌گیری مکانی، خودآگاهی و زبان نقش دارد.

“جان مارزلوف” زیست‌شناس حیات وحش و متخصص کلاغ‌ها در دانشگاه “واشنگتن سیاتل” که در هیچ یک از این دو مطالعه دخیل نبوده است، به مجله Science گفت: اغلب فرض بر این است که معماری بیگانه مغز پرندگان، تفکر، خودآگاهی و پیشرفته‌ترین شناخت را محدود می کند، اما محققانی که توانایی‌های شناختی پرندگان را به اثبات رسانده‌اند، از این نتایج تعجب نکرده‌اند.

برای اینکه موضوع روشن شود، افشای اینکه پرندگان، باهوش و حتی شاید خویشتن آگاه هستند، در دو مرحله انجام شد. ابتدا یک مطالعه آرایش ریزمدارها را در مغز پرندگان کشف کرد که ممکن است مشابه نوقشر پستانداران باشد.

“مارزلوف” توضیح داد: اگرچه مغز پرندگان و پستانداران بسیار متفاوت به نظر می‌رسند، اما این مطالعه به ما نشان داد که آنها در واقع به روش‌های بسیار مکمل هم سیم کشی شده‌اند.

سپس مطالعه دیگری کشف کرد که این نوقشر، مسئول تفکر آگاهانه است. این دو مطالعه در کنار هم باعث شد دانشمندان اعتقاد پیدا کنند که پرندگان ممکن است از توانایی تفکر باورنکردنی برخوردار باشند.

“آیرن پپربرگ” که یک روانشناس مقایسه‌ای در دانشگاه هاروارد است و در این مطالعات شریک نبوده است و با یک طوطی خاکستری آفریقایی کار کرده است که می‌تواند به زبان انگلیسی در مورد مفاهیم انتزاعی ارتباط برقرار کند، گفت: این مطالعه قطعاً باعث بالا گرفتن بحث‌ها در جامعه علمی می‌شود، زیرا برخی از محققان استدلال می‌کنند که هوشیاری منحصر به انسان است.

محققان این دو مطالعه از جمله “مارتین استاچو” متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه “روهر” و “آندریاس نیدر” متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه “توبینگن” استدلال می‌کنند در حالی که مغز پستانداران و پرندگان به طور متفاوتی فرگشت(تکامل) یافته‌اند، اما آنها هنوز هم از نظر توانایی‌های ادراکی و شناختی بسیار شباهت دارند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.