پروستات بیماری شایع در مردان بالای ۵۰ سال است / سرطان پروستات قابل پیشگیری و درمان

نوشته شده در تاریخ ۰۵/آذر/ – ۱۰:۰۴ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک پروفسور اورولوژی در گفت‌وگو با :

خبرگزاری : یک پروفسور اورولوژی با بیان اینکه سرطان پروستات در بسیاری از موارد قابل کنترل و درمان است گفت: کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و افزایش مصرف سبزیجات، گوجه‌فرنگی، انار و آنتی اکسیدان‌های دیگر می‌تواند در پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشد

پروفسور سیاوس فلاحت‌کار درباره بزرگی پروستات گفت: بزرگی پروستات به دو دسته بزرگی خوش‌خیم و بد‌خیم تقسیم می‌شود که هر دو جزو بیماری‌های شایع مردان بالای ۵۰ سال است.بزرگی خوش‌خیم پروستات معمولا با علائم تحریکی و انسداد ادراری(تکرر ادرار)، سوزش، شب ادراری، تاخیر در شروع ادرار، قطع و وصل شدن ادرار و دو شاخه شدن آن، احساس تخلیه نشدن کامل ادرار ، درد شکم و گاهی احتباس کامل ادرار بروز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بزرگی خوش‌خیم پروستات معمولا به تدریج ایجاد می‌شود افزود: بنابراین تعدادی از افراد کهن‌سال گمان می‌کنند که این علائم طبیعی است و نیاز به درمان ندارد و با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره درمان‌های بزرگی خوش‌خیم پروستات گفت: برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی وجود دارد که درمان طبی، تبخیر پروستات، تراشیدن پروستات و عمل باز از جمله این روش‌ها است.

فلاحت‌کار در ادامه یادآور شد: در ایران تبخیر پروستات به روش انرژی «بای فورال» انجام می‌شود که در کشور ما برای اولین بار در مرکز تحقیقات اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد و در یک مطالعه علمی نتایج حاصل از آن در یکی از مقالات بین‌المللی انتشار پیدا کرد. البته باید دانست بسیاری از بیماران مبتلا به بزرگی خوش‌خیم پروستات به درمان طبی پاسخ می‌دهند و نیاز به هیچ اقدام جراحی وجود ندارد.

پروفسور در بخش دیگری از سخنانش سرطان پروستات را یک بیماری خاموش دانست و گفت: سرطان پروستات فقط در مراحل پیشرفته ممکن است علامت‌دار شود که برای تشخیص می‌توان از آزمایش PSA کمک گرفت که در صورت مشکوک بودن می‌توان نمونه‌برداری از پروستات انجام داد اما در پیشگیری از این سرطان باید متذکر شد که رژیم غذایی و عوامل محیطی نقش مهمی دارند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و افزایش مصرف سبزیجات، گوجه‌فرنگی، انار و آنتی اکسیدان‌های دیگر می‌تواند در پیشگیری از این بیماری نقش داشته باشد اما باید گفت سرطان پروستات در بسیاری از موارد قابل کنترل و درمان است ولی در این میان مراجعه به‌هنگام بیمار نقش بسیار مهمی دارد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.