پرونده تسویه بدهی ۷۴هزار میلیارد تومانی دولت سه شنبه به محکمه می‌رود

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

پرونده تسویه بدهی ۷۴هزار میلیارد تومانی دولت سه شنبه به محکمه می‌رود | چاپ |
یکشنبه ۲۳ تیر ساعت ۱۳:۴۱ احمدی توکلی گفت: پرونده تسویه بدهی بانکی ۷۴هزار میلیارد تومانی دولت با مصوبه غیرقانونی مجمع بانک مرکزی، سه شنبه جاری در محکمه دیوان عدالت اداری بررسی خواهد شد. به گزارش خبرنگار ممتاز به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نطق میان‌دستور خود طی سخنانی اظهارداشت: اینکه یک نفر به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، تجلی اراده مردم است و علی‌القائده رئیس جمهور وقت اقتضاء می‌کند که منطقا از تصمیماتی که تعهدات شدیدی برای دولت بعدی فراهم می‌کند، پرهیز کند.
وی ادامه داد: در کشورهایی که سابقه بیشتری در مردمسالاری نسبت به ما دارند، در این خصوص قانون وضع شده که در این دوره کوتاه دو ماهه، رئیس جمهور وقت نمی‌تواند تصمیماتی بگیرد که برای دولت وقت مشکل ایجاد کند؛ حالا ما قانون نداریم ولی عقل که یار خوبی است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وقتی رئیس جمهوری انتخاب می‌شود که مشی آن، نقد رئیس جمهور موجود است ما نمی‌توانیم بگوییم که رئیس جمهور موجود از اختیارات قانونی خود استفاده نکند، ولی احترام به جمهوریت نظام جمهوری اسلامی و وفاداری به رای مردم و عقل و انصاف اقتضاء می‌کند که رئیس جمهور از تصمیماتی که برای رئیس جمهور بعدی تضییعات فراهم می‌کند، پرهیز کند که من در این زمینه ۲-۳ مثال ذکر می‌کنم تا ببینید که وضع خوب نیست.
توکلی در ادامه گفت: اول این بحث ۷۴ هزار میلیارد تومان که گزارش آن را به نمایندگان داده‌ام؛ توجه کنید که نرخ ارز تغییر کرده و مبلغی بر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی اضافه می‌شود که باید بانک مرکزی اسکناس چاپ و توزیع کرده و یا راهی را اتخاذ کند که به مردم کمتر ضرر برسد؛ ماده ۲۶قانون پولی و بانکی به بانک مرکزی اختیار داده که چه کاری انجام دهد. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس مجمع بانک مرکزی برخلاف قانون تصمیم گرفته که این ۷۴ هزار میلیارد تومان را بعد از تسویه بدهی دولت، صرف تسویه شرکت‌ها و بانک‌های دولتی شود که همه آنها خلاف قانون از بانک مرکزی اعتبار گرفته‌اند، تا روی تخلفات قبل پوشیده شود.
وی با اشاره به شکایت خود در این خصوص به دیوان عدالت اداری تاکید کرد: من به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ام و رئیس مجلس نیز از این کار حمایت کرده و دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور هم در این زمینه کمک کردند و دیوان این اقدام را متوقف کرد، پس فردا هم محکمه تشکیل خواهد شد و من برای دفاع از منافع مردم به محکمه خواهم رفت؛ خلاصه این کار در این زمان بسیار معنادار است که دولتی که صدارت خود را ترک می‌کند، دربارهٔ ۷۴ هزار میلیارد تومان که به اندازه ۶۰ درصد بودجه یکساله‌اش است، طوری تصمیم گیری کند که برای دولت بعد جا را تنگ شود.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما گفت: واگذاری مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور، مسئله دیگری است که به آن می‌پردازم. این مرکز یک مرکز باسابقه و جاافتاده است، این نمی‌شود که آقای ضرغامی بر خلاف اراده مردم و دهن‌کجی به مردم جلسه تجلیل بگذارد و تجلیل مدح‌گونه کند و دو روز بعد آقای رئیس جمهور چنین مرکز بزرگ تجاری‌ای که برای تجارت و بازرگانی خارجی اهمیت دارد را به دست‌خطی واگذار کند البته ممکن است این کار قانونی باشد، ولی عقل اقتضاء می‌کند که این کار صورت نگیرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.