پرونده ثبت جهانی شهر زیر زمینی نوش آباد در حال پیگیری است

به گزارش ایرنا، ‘حسین نوابی پور’ روز شنبه در نشست راهنمایان گردشگری شهر نوش آباد اظهار داشت: در همایش معماری دستکند کرمان ، نگاه ویژه ای به شهر زیرزمینی نوش آباد شده است.

وی، شهر زمینی نوش آباد با معماری دستکند را یکی از آثار شگفت انگیز ایران و جهان عنوان کرد و گفت: وسعت این اثر باستانی که از عمق چهار متری شروع شده و تا عمق ۱۶ متری ادامه دارد، هنوز مشخص نیست.

به گفته وی، آثار معماری بدست آمده در این اثر تاریخی تاکنون در سه طبقه، شامل راهروهای باریک به همراه اتاق های چهار گوش با طاقچه های ایجاد شده در دیوارها است و ارتباط بین طبقات بوسیله چاه های عمودی حفر شده با عمق پنج تا هفت متر است که با توجه به آثار و شواهد بدست آمده، تاریخ ایجاد معماری دست کن نوش آباد به دوره ساسانی می رسد.

در این نشست که با حضور جمعی از اعضای انجمن، راهنمایان گردشگری، مالکان خانه های تاریخی و متولیان مساجد برگزار شد، همچنین به بحث و تبادل نظر در باره مسایل میراث فرهنگی شهر نوش آبادبه ویژه پیگیری برای ثبت جهانی شهر زیرزمینی نوش آباد پرداخته شد.

شهر تاریخی نوش آباد دارای ۲۱ اثر تاریخی ثبت شده ملی و ۱۴ اثر در شرف ثبت است.

نوش آباد از توابع آران و بیدگل از جمله پنج شهر کوچک گردشگری است که با آثاری چون شهر زیرزمینی به عنوان بزرگترین معماری دستکند جهان، آب انبار و قلعه های تاریخی، در پنج کیلومتری شمال کاشان واقع شده است.

۸۱۳۲/۵۶۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۴۷۸۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.