پرونده هسته‌ای ایران را نمی‌توان یک‌طرفه حل‌وفصل کرد

۲۰ آبان ،

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر از لحاظ حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای ایران را بررسی و تحت تاثیر آمریکا و متحدانش قرار نگیرد می‌تواند در حل پرونده هسته‌ای کشورمان مثمر ثمر واقع شود.

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاری مذاکره بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۲۳ آذر در تهران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد حقوقی و رسمی در نظام جهانی بوده لذا مذاکره می‌تواند برای طرفین سودمند باشد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تفاهم مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: آمریکا مدارکی را در اختیار آژانس قرار داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاضر نیست این مدارک را در اختیار ایران بگذارد.

بهشتی‌پور در ادامه افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید مدارک خود را به ایران تحویل دهد تا با پاسخ ایران به آن، مشکلات به‌وجود آمده در پرونده هسته‌ای کشورمان حل و فصل شود.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: ایران اصرار دارد که جدول مدالیته‌ای ایجاد و بر اساس آن طرفین قراردادی را امضا کنند که براساس آن انتظارات طرفین از یکدیگر مشخص شود.

بهشتی‌پور با بیان اینکه یکی از موارد اختلاف ایران و آژانس بر سر پارچین است، تاکید کرد: آژانس طبق وظایفش باید بر کشورهای عضو پیمان NPT نظارت کند اما باید گفت که ادعاهای مطرح شده علیه ایران بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی مطرح شده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه پرونده هسته‌ای ایران را یک‌طرفه نمی‌توان حل و فصل کرد، خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگر از لحاظ حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای ایران را بررسی و تحت تاثیر آمریکا و متحدانش قرار نگیرد می‌تواند در حل پرونده هسته‌ای کشورمان مثمر ثمر واقع شود و اگر غیر این باشد مذاکرات هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.