پرونده هسته ای ایران، آزمون قضاوت درباره ” اولاند”

پرونده هسته ای ایران آزمون مهمی برای قضاوت در مورد صحت و سقم شعارهای “اولاند” و سوسیالیست های فرانسه درباره میزان استقلال آنها از امریکا و صهیونیسم است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهممتازنیوز، پس از پیروزی فرانسه “اولاند” نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و بازگشت سوسیالیست ها پس از ۱۷ سال به عرصه قدرت این کشور، گمانه زنی های زیادی درباره تغییر سیاست های داخلی و خارجی فرانسه به وجود آمد.
وابستگی بیش از حد رئیس جمهور سابق نیکلا سارکوزی به سیاست های آمریکا و لابی صهیونیستی موجب شده بود تا حکومت فرانسه به عنوان یکی از گروگان های در دست آمریکا و صهیونیسم درآید و در پرونده ی هسته ای ایران نیز همصدا با آن با ملت ایران دشمنی ورزد.
بنابراین اولاند و حزب سوسیالیست فرانسه وعده ی تغیرات و اصلاحات گسترده را در اوضاع داخلی و سیاست های خارجی خود دادند که این مورد اخیر ( سیاست خارجی) در گام اول بخصوص در مورد پرونده هسته ای ایران، به آزمون قضاوت گذاشته شد.

از آنجایی که فرانسوا اولاند برای جلب اعتماد مردم حاضر است راههای نرفته در سیاست خارجی فرانسه را امتحان کند می توان پیش بینی کرد این سوسیالیست تازه کار در قبال مذاکرات هسته ای ایران حرف تازه ای داشته باشد.

سفرمایکل روکارد، نخست وزیر سابق سوسیالیست فرانسه به ایران اندکی پیش از پیروزی رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه این نوید را می دهد تا رهبری تازه کار از دنیای غرب هم پیمانان خود را برای مصالحه با ایران اماده کند.

در این باره باید خاطر نشان کرد نفت ایران جنبه ی تاثیر گذار دیگر این تصمیم گیری است که موفقیت جمهوری اسلامی ایران در صادرات نفت بعد از اعلام تحریم ها نظر آژانس بین المللی هسته ای را نرم تر کرده است.

چهارشنبه گذشته شاهد دیدار سفیر ایران در پاریس با رئیس جمهور فرانسه بودیم که در این دیدار اولاند رئیس جمهور فرانسه تاریخ، تمدن، جایگاه و نفوذ کشورمان را مورد اهمیت قرار داد.

در این دیدار اولاند با اشاره به سیاست کلی فرانسه در مقابله با اشاعه هسته ای اظهار داشت: ما مذاکرات هسته ای را با دقت و بدون زیر سوال بردن استقلال ملی شما دنبال می کنیم.

وی در ادامه افزود: ما برای استقلال کشورمان جنگیده ایم و برای حفظ آن هوشیار و حساس هستیم و به کشورهایی که همین دیدگاه را در مورد استقلال خود دارند کاملا احترام می گزاریم.

این در حالی است  که با نگاه به مصاحبه  چندی پیش اولاند موضع او کاملا معلوم می شود، او در آن مصابحه صراحتا گفت که با سیاست های دولت مرکزی سارکوزی در قبال ایران مشکلی ندارد و از  نظر او تحریم ها تازمانی که نیاز باشد تشدید شوند.

این سوال باقی می ماند که ما تا کجا باید در ادامه این پروژه هسته ای دنبال اظهارات ضد و نقیض غربی ها باشیم و به خود امیدواری دهیم که تغییر دولت ها موجب تقویت موضع مادر مذاکرات خواهد شد؟

تجربه نشان داده که روی کار آمدن سوسیالیست ها و هرگونه گرایش سیاسی در صحنه ی کشور های غربی، تفاوت ماهوی در قبال کشور های غربی از جمله ایران نداشته زیرا معمولا لابی های صهیونیستی در حکومت های غربی بخصوص اروپایی تاثیرگزارند.

لذا پرونده هسته ایران آزمون مهمی برای قضاوت در مورد صحت و سقم شعارهای فرانسوااولاند و سوسیالیست های فرانسه درباره  میزان استقلال آنها از آمریکا و صهیونیسم است ./س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.