پروژه ناکارآمد کردن ماموریت کوفی عنان

بدون تردید هرگونه راه حل صلح آمیز در سوریه یک ضرورت ملی ومنطقه ای و جهانی بشمار می آید و این پایه هرگونه اقدام بین المللی در این زمینه می باشد بخصوص پس از توافق ابر قدرتها و صدور بیانیه ریاست شورای امنیت بعد از موافقت رهبری سوریه با آن ومهمتر از همه چگونه می توان مواد ششگانه ابتکار عمل بین المللی را به مرحله اجرا در آورد . پس از آنکه درباره عملی شدن این ابتکار عمل شک وشبهه هایی عنوان گردید بویژه اینکه از سوی شرکت کنندگان در ” کنفرانس دشمنان سوریه” که در اخیرا در استامبول منعقد گردید مخالفتهایی با آن عنوان شد . پس از شکست باندهای مسلح در حمص ، این کنفرانس بصورت صحنه ای برای مزایده دشمنان سوریه درآمد و اظهاراتی ناجوانمرده ای در آن مطرح گردید که در مقدمه آن سخنان نبیل عربی دبیر کل اتحادیه عرب بود که پیش از اجرای ابتکار عمل بین المللی ، سوریه را محکوم کرد وخواستار مجازات آن از سوی مجامع بین المللی و براساس فصل هفتم قانون بین المللی شد که این موضوع بشدت وباصراحت مخالف تصمیمهای کنفرانس بغداد است که بصورت تحمیلی و نقضی اشکار با ابتکار عمل بین المللی و توافق امریکا و روسیه صورت گرفت ومأیوسانه سعی کرد راه را بر این ابتکار مسدود نماید تا با ناکامی روبرو شود بخصوص پس از آنکه امریکا وفرانسه تصمیم گرفتند از مسلح کردن به اصطلاح مخالفان خودداری کنند به بهانه اینکه نتوانستند در برابر نفوذ عوامل القاعده مقاومت کنند ودر عین حال دچار چند دستگی شده اند.
در اینجا این پرسش مطرح می گردد که اعلام بعضی رژیمهای عربی همسوبا صهیونیسم درباره مسلح کردن مخالفان شکست خورده برای چیست ؟ بویژه اینکه کشورهای عربی خلیج فارس تصمیم گرفتند در سیاستهای اشتباه خود در پیروی از رژیمهای عربی همسو با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کنند و نامه های محرمانه ای برای پرزیدنت بشار أسد فرستادند وخواستار دستیابی به راه حلهایی شدند که آبروی آنان را حفظ نماید و در عین حال روابط کشورهایشان باسوریه بحال عادی بازگردد، چون اطمینان یافتند که تمامی نقشه های غربی صهیونیستی که سعی داشتند رژیم سوریه را با موقعیت جغرافیای سیاسی در زمینه مقاومت که دارد ، سرنگون کنند و در مقدمه این کشورها بحرین ، کویت وامارات وسلطان نشین عمان قرار دارند که در اصل باهرگونه دخالت بیگانه در سوریه مخالفت می کردند واینان به دیگر کشورهای مخالف با دخالت در سوریه پیوستند از جمله مصر ، موریتانی والجزایر وعراق.
این وضعیت ، اختلاف اعراب در موضعگیری درباره بحران سوریه را ثابت می کند واین چند دستگی پس از آن بوجود آمد که قطر وعربستان سعی کردند اتحادیه عرب را به طرفداری با مواضع خود همراه سازند و بعضی از اعضای اتحادیه را درسوریه درگیر نمایند اما پس از گذشت یکسال و اندی اطمینان یافتند که نمی توان پایداری سوریه را درهم شکست ورژیم آنرا سرنگون ساخت .
واقعیت این است که موضعگیریهای متفاوت اعراب و عقب نشینی های بین المللی ، خود خواسته نبود بلکه پایداری وایستادگی ملت سوریه و ارتش قهرمان آن که سرنوشت نبرد را با قدرت رقم زد و از وحدت ملی وخاک سوریه دفاع کرد و به خون شهدا وفادار ماند، آن موضعگیریهای متفاوت را تحمیل نمود بویژه هنگامیکه پرزیدنت بشار اسد از شهر حمص دیدار کرد و در باباعمر سخنرانی کرد ، سخنانش در قلبها نشست وبه تمامی مردم سوریه وبخصوص ساکنان حمص اطمینان داد و تأکید نمود که تمامی ویرانی هایی را که تروریستها در این شهر و دیگر شهرها بوجود اورده اند در مدت کوتاهی بازسازی خواهد شد وبزودی مردم زندگی عادی خود را همچنانکه پیش از رویدادهای تأسف بار بود ، از سر خواهند گرفت . در واقع این دیدار پیش از آنکه برای دوستان وبرادران اهمیت داشته باشد ، پیام مهمی برای دشمنان در بر داشت و آن چنین بود که سوریه با وجود جنگ بین المللی که از یکسال ونیم در آن برپابود ، همچنان یک دولت قوی می باشد .
این دیدار همچنین بعنوان دهن کجی برای تمامی باندهای مسلح شکست خورده و پشتیبانان آنها بود و در عین حال نشان از پایداری و ایستادگی امنیتی مردم ودولت سوریه پس از انفجارهای دمشق وحلب بشمار آمد .
در این میان یک موقعیت مهم بین المللی پیش آمد که پایداری سوریه بزرگ و تمامی دوستان آن از جمله روسیه وچین را بر دیگران تحمیل کرد . این وضعیت پس از بیانیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش آمد وطی آن روسیه وامریکا پس از موافقت رهبری سوریه ، با ابتکار عمل بین المللی موافقت کردند واین اقدام در حقیقت نوعی تحول در موضعگیریهای بین المللی بود بخصوص که اصل راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه بر اساس مخالفت های سه گانه : مخالفت با دخالت نظامی ، مخالفت با سرنگون کردن رژیم کنونی ومخالفت با مسلح کردن مخالفان مورد قبول همگان قرار گرفت.
از سوی دیگر تعجب برانگیز نخواهد بود که بدانیم این تفاهم بین المللی ، رهبران صهیونیستها را نگران کرده است چون انان ماندن پرزیدنت بشار اسد در رأس قدرت در سوریه واجرای ابتکار عمل کوفی عنان را بزرگترین شکست برای استراتژی ” اسرائیل ” می دانند همچنانکه رئیس اسبق موساد اسرائیل ” افرایم لیوی ” چند روز پیش در مقاله ای در روزنامه ” یدیوت احارونوت” در این باره نوشت . بنابراین شکست ابتکار عمل بین المللی در جهت منافع دشمن صهیونیستی خواهد بود.
در این زمینه شهروندان عرب بطور کلی و شهروندان سوریه بطور خاص حق دارند که این پرسش را مطرح نماید : آیا کوفی عنان در اقدامات خود برای پایان دادن به خشونت در سوریه و خلع سلاح باندهای مسلح بعنوان مقدمه ای برای موفقیت گفتگوهای ملی ، موفق خواهد شد یاخیر ؟
و درصورتیکه کوفی عنان در قانع کردن اعضای شورای استامبول با دیدگاهها و وابستگیهای گوناگونی که دارند و نیز باندهای مسلح مخالف راه حل صلح آمیز که با پشتیبانی رژیمهای غربی وعربی صهیونیستی برای براندازی رژیم سوریه اصرار دارند ، با شکست روبرو شود چه اتفاقی خواهد افتاد ، بخصوص که همزمان با موافقت رهبری سوریه با این ابتکار عمل ، عملیات تروریستی شدت گرفت تا مسئولیت ناکامی اقدام کوفی عنان متوجه دولت سوریه گردد وتروریستها رضایت حامیان بیگانه خود را بدست آورند ؟؟
در صورتیکه نیروهای ارتش سوریه از بعضی مناطق درگیری عقب نشینی کنند کوفی عنان چه تضمینی خواهد داد که باندهای مسلح ، اسلحه خود را تحویل خواهند داد و از ادامه عملیات مسلحانه و خشونت خودداری خواهند کرد ویا اینکه چه تضمینی وجود دارد که منابع مالی سعودی وقطر وترکیه که به باندهای مسلح تقدیم می شود از ادامه تقدیم کمک خودداری نمایند تا گفتگوهای ملی به موفقیت برسد و امنیت و آرامش به سوریه بازگردد ، بخصوص که این کشور آنچه را که پس از توافق با ناظران عرب درباره خروج ارتش از بعضی مناطق بوقوع پیوست ، تکرار نخواهد کرد ، چون باندهای مسلح در آن هنگام از فرصت استفاده کرده بودند ومردم و ساکنان آن مناطق را بگروگان گرفته بودند و از آنجا نیروهای دولتی را مورد حمله قرار می دادند . من در اینجا به کوفی عنان اشاره می کنم بهتر است گزارش کمیسیون عربی را مورد مطالعه قرار دهد تا کمیسیون وی با اوضاعی مشابه روبرو نگردد و مأموریت وی به ناکامی وشکست نیانجامد. بویژه اینکه وزیران خارجه قطر وعربستان پس از اعلام مسلح کردن به اصطلاح مخالفان دولت سوریه ونیز ملاقات با مسئولان اطلاعاتی آنها بهمین منظور وهمچنین موضعگیری دولت ترکیه که بر اساس ستیزه جوئی با دولت سوریه است و تحریک و آموزش باندهای مسلح که از تابعیتهای گوناگون تشکیل شده است ، برای دست زدن به عملیات نظامی در سوریه از طریق مرز ترکیه وارد سوریه میشوند و با وجود اصرار دولت امریکا برای اعمال فشار بر رهبری ترکیه برهبری اردوغان و اجبار آن برای پشتیبانی از مخالفان دولت سوریه ، در زمینه کمک رسانی پزشکی و بعضی دستگاههای مخابراتی میان امریکا وروسیه توافقهایی وجود دارد.
آقای کوفی عنان چگونه با سیاست تحریک آمیز عربستان قطر و حملات تبلیغاتی آن که در ماهواره های عربی ومنطقه ای و در مقدمه آنها الجزیره و العربیه صورت میگیرد رفتار خواهد کرد بخصوص که تمامی این حملات تبلیغاتی که علیه دولت سوریه صورت میگیرد پیش از این درباره مقاومت فلسطین ولبنان وعراق صورت گرفته بود؟؟
توپ بازی امروزه در زمین کوفی عنان و بعضی نیروهای مخالف بیگانه قرار دارد که در اجلاس استامبول به موفقیت ویا ناکامی این ابتکار عمل بستگی دارد که پس از موافقت رهبری سوریه و بیشتر نیروهای مخالف در داخل وبعضی شخصیتهای در خارج به اجرا در آمد .
هنگامیکه کوفی عنان به سوریه سفر کرد وبعنوان فرستاده بین المللی با پرزیدنت بشار أسد ملاقات نمود ونه فرستاده مشترک بین المللی وعربی ، عنان دانست که ابتکار عملهای عربی هیچگونه جایگاهی در برنامه های دولت سوریه ندارد چون رژیمهای قطر وعربستان در دشمنی با سوریه از اسرائیل طرفداری می کنند و با وجود آن بشار أسد به کوفی عنان اطلاع داد که دمشق آماده گفتگو با مخالفان است مشروط بر اینکه گفتگوها در سوریه و تحت نظارت رهبری سوریه انجام شود.
اما روند سرنوشت ساز آغاز پایان وقیحانه ترین توطئه بین المللی در قرن بیست ویکم رقم خورد که سعی داشت دولت سوریه را از داخل وبا پشتیبانی عربی وبین المللی و با تسلیحات وبوسیله سرپوشهای تبلیغاتی واطلاعاتی بین المللی سرنگون سازد ، با آغاز گفتگوها میان فرزندان ملت سوریه رقم خواهد خورد البته درصورتیکه ابتکار عمل کوفی عنان با موفقیت روبرو شود ، و اگر خدای ناخواسته بعنوان مقدمه اصلاح ملی وپس از همه پرسی درباره قانون اساسی جدید با ناکامی روبرو گردد سوریه نوین با قدرتی بیشتر بر اساس اصول دمکراسی واقعی از این بحران نجات خواهد یافت.
 

اکرم عبید نویسنده و تحلیلگر عرب این یادداشت را اختصاصا برای خبرآنلاین نوشته است

ترجمه محمدماجد نجار

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.