پروژه های مشترک فضایی بین کشورهای عضو اپسکو انجام می شود

پروژه های مشترک فضایی بین کشورهای عضو اپسکو انجام می شود

سرپرست سازمان فضایی ایران از انجام پروژه های مشترک فضایی میان کشورهای عضو شورای همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) خبر داد.

به گزارش دریچه خبر سازمان APSCO با هدف توسعه همکاری های فضایی و ماورای جو و نیز انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی در سال ۲۰۰۵ با عضویت چهار کشور تاسیس شد و از سال ۲۰۰۸ میلادی پس از تصویب اساسنامه با ۹ عضو رسمی فعالیت خود را در چین پی گرفته است .

اعضای رسمی سازمان APSCO شامل ایران ،اندونزی ، مغولستان ، پاکستان ، پرو ، چین ، تایلند ، بنگلادش و ترکیه هستند.

‘ حمید فاضلی ‘ روز سه شنبه در حاشیه برپایی ششمین نشست شورای همکاری های فضای آسیا و اقیانوسیه افزود: پروژه های مشترک کشورهای عضو (APSCO) در حوزه ماهواره های سنجشی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد که ایران در تمامی زمینه های این پروژه های مشترک همکاری خواهد کرد و در برخی از این پروژه ها نقش کلیدی و محوری خواهد داشت .

سرپرست سازمان فضایی افزود : علاوه براین پروژه های مشترکی دیگری نیز در حوزه فضایی در شورای همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه در حال بررسی است . این پروژه ها در حال حاضر در مرحله بررسی اولیه هستند ولی به هنگام بهره برداری از این پروژه ها ، مالکیت آنها به عهده سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) خواهد بود ولی سودهای حاصل از بهره برداری ازآنها به کشورهای عضو می رسد .

فاضلی در مورد برپایی ششمین نشست شورای همکاری های فضای آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد که اختصاص بودجه به فعالیت های مشترک و کمک به افزایش بودجه فعالیت های صلح آمیز فضایی کشورهای عضو شورای همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه از مهمترین مباحث مطرح شده در این نشست بود .

سرپرست سازمان فضایی گسترش آموزش های فضایی را یکی از بندهای مورد بررسی نشست شورای همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد و گفت : پیش از این قرار بود که در هر کشور عضو سازمان اپسکو ، یک مرکز آموزشی راه اندازی شود ولی به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است که مراکز راه اندازی شده قابل گسترش و توسعه پذیرباشند.

وی همچنین از اضافه شدن کشورهای تاجیکستان و مالزی به عنوان اعضای جدید شورای اپسکو خبر داد و افزود: در نشست امروز شوراعضویت این دو کشور تصویب شد .همچنین مقرر شد عضویت ۱۰ کشوردیگر دراین شورا درجلسات آتی مورد بررسی قرار گیرد.

ششمین نشست شورای سازمان همکاری های فضایی (APSCO ) امروز – سه شنبه – با حضور ۴۷ نماینده از ۹ کشور جهان در تهران آغازشد . این نشست تا فردا – چهارشنبه – در هتل همای تهران ادامه دارد


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.