پروژه کتاب‌های «تهران پژوهی» به عنوان سی‌ام رسید

اسکندر مختاری طالقانی نویسنده و محقق حوزه میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مجموعه‌ «تهران پژوهی» شامل کتاب‌هایی با هدف معرفی آثار تاریخی شهر تهران است. هر کتاب از این مجموعه به معرفی یک اثر تاریخی در شهر تهران اختصاص دارد و توضیحات کارشناسی و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار خواننده و مخاطب قرار می‌دهد.

وی افزود: این پروژه توسط دفتر نشر پژوهش‌های فرهنگی حمایت می‌شود و تاکنون ۲۰ جلد از کتاب‌های این مجموعه منتشر شده‌اند و در حال حاضر، این طرح در فاز آماده‌سازی عناوین ۲۰ تا سی‌ام است؛ چون کتاب‌های این مجموعه در سری‌های ۱۰‌تایی منتشر می‌شوند. نویسندگان و محققان صاحب‌نظر در امور بناهای تاریخی فعلا مشغول نوشتن مطالب ۱۰ جلد سوم درباره بناها، محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی تهران هستند.

این محقق در ادامه گفت: من هم از گروه نویسندگان این طرح هستم و نگارش برخی از مجلدات مجموعه به عهده من است. البته گروه نویسندگان این طرح تحت نظرم مشغول به کار هستند و وظیفه ویرایش کتاب‌های پروژه به عهده من است. در کل سعی می‌کنم نگارش کتاب‌ها را به نویسندگان مختلف ارجاع بدهم، اما در برخی مواقع، امر نگارش هم بر دوش من قرار می‌گیرد.

مختاری طالقانی ادامه داد: انتشار ۲ سری اول کتاب‌ها، با هزینه سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد، ولی سری سوم را دفتر نشر پژوهش‌های فرهنگی منتشر خواهد کرد. در سری اول هر کتاب ۴۰ صفحه حجم داشت، ولی قرار است ۱۰ کتاب سوم مجموعه به حجم ۷۰ صفحه هم برسند. هدف نهایی این طرح هم این است که ۱۰۰ عنوان کتاب را در معرفی بناهای تاریخی تهران منتشر می‌کنیم تا دانشجوها، محققان و علاقه‌مندان بتوانند از مطالب آن‌ها استفاده کنند. در حال حاضر موضوع و سوژه تولید بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب را داریم.

نویسنده کتاب «میراث معماری مدرن ایران» گفت: سعی شده تا نویسندگان مجموعه همه از صاحب‌نظران و صاحب‌قلمان باشند. به این معنی که همگی صاحب تالیفات باشند و اگر کتابی ندارند، کتاب‌هایی که در این مجموعه، آماده‌سازی‌شان به عهده آن‌ها گذاشته شده است، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد آن‌ها باشد. به نظرم اگر کتاب‌های این مجموعه به زبان انگلیسی ترجمه شود و یا با قرارگیری در فضای مجازی، برای عده زیادی قابل استفاده باشد، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را خواهد داشت.

وی در پایان گفت: ۱۰ کتاب سری سوم در حال حاضر در مرحله نگارش هستند که این دوره تا ۶ ماه آینده طول خواهد کشید.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.