پرکیفیت‌ترین اطلس مغز انسان منتشر شد

محمود حاج‌زمان: مغز انسان بزرگ و پیچیده است. چند سالی هست که نقشه حالت ژن‌ها در مغز موش آماده شده، ولی مغز انسان‌ها هزاران برابر بزرگ‌تر است و یک مقدار سخت تر برای تحقیقات پس از مرگ بدست می‌آید.
به گزارش نیو‌‌ساینتیست، بالاخره اطلس سه بعدی کیفیت بالای مغز انسان توسط یک تیم بین‌المللی به رهبری مایکل هاوریلیکز از بنیاد علوم مغزی اَلن در سیاتل تهیه شد. این پروژه در مارس ۲۰۰۸/ اسفند ۱۳۸۶ و با بودجه‌ای بالغ بر ۵۵ میلیون دلار راه‌اندازی شد.
علاوه بر استفاده از تنها دو مغز کامل جنس مذکر و یک نیم‌کره از شخص دیگر، این گروه توانست از ۹۰۰ مورد تقسیمات دقیق و ۶۰هزار تحقیقات حالت ژنی برای ساخت اطلس ببرد.

عکسی که مشاهده می‌کنید، تعبیر سه بعدیِ تنها یکی از ژن‌ها در ساختمان درونی مغز است که روی اسکن ام.آر.آی تصویر شده است. تراز حالت ژن در نقاط مختلف روی نقشه در یک مقیاس رنگی مشخص شده، بدین‌شکل که نقاط آبی حالت نسبتا خفیف و نقاط قرمز حالت بالا را انعکاس داده‌اند.
هدف کلی پروژه، تهیه خط‌ مشی استاندارد برای مطالعات بعدی در زمینه حالت ژن در مغز و چگونگی درگیر شدن در عملکر عادی و غیر‌عادی مغز است. اطلس مغز اَلن به صورت آنلاین رایگان در دسترس است و برای مشاهده آن، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.
۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.