پزشک رباتیک

جام جم آنلاین: حتی زیرک‌ترین پزشکان نیز دوست ندارند تا وقت خود را هرچند کوتاه صرف کلنجار رفتن برای یادگیری طرز کار یک ربات کنند. یک ربات جدید که توسط دو شرکت InTouch Health و iRobot تولید شده، طوری طراحی گردیده است تا معالجه از راه دور را به راحتی کار کردن با صفحه لمسی یک تبلت ساده کند.

این ربات پزشکی که RP-VITA نام دارد برای هدایت و کنترل خود از یک تبلت آی‌پد بهره می‌برد و پزشکان می‌توانند با استفاده از همین تبلت و از راه دور، بیمار خود را معالجه کنند.

RP-VITA بزودی در کنفرانس سالانه یکی از سازنده‌های آن یعنی InTouch رونمایی خواهد شد و این شرکت امیدوار است که در سه ماهه چهارم همین سال، ویژگی کنترل از راه دور ربات معالجش توسط اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده (FDA) تائید شود.

این ربات با قد ۱٫۶۴ متری خود که حدودا ۶۳ کیلوگرم وزن دارد روی سه چرخ حرکت می‌کند و این قابلیت را دارد تا به صورت خودکار بچرخد و خود را روبه‌روی صورت بیمار قرار دهد.

این ماشین که بیشتر شبیه یک ستون است پورت‌های ورودی برای اتصال دستگاه‌های پزشکی از قبیل گوشی طبی و سونوگرافی را دارد.

این محصول ویژه شرکت InTouch Health ربات کنترل‌شونده از راه دور برای مراقبت‌های ویژه است که دکترها را قادر می‌سازد تا در شرایطی کاملا واقعی، اما بسیار سریع‌تر بیمارشان را معاینه کنند.

به طور مشابه، متخصصان می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در ICU مراقبت پزشکی لازم را ارائه دهند که نتیجه‌اش کاهش هزینه‌های پزشکی و بهبود کیفیت ارائه خدمات است.

ربات RP7 که امروزه در بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود نیاز به یک کاربر دارد که می‌تواند توسط یک دسته کنترلی از راه دور آن را هدایت و کنترل کند.

ربات جدید یعنی RP-Vita که جایگزین RP7 خواهد شد به پرستار یا پزشک اجازه می‌دهد تا تنها با مشخص کردن شماره اتاق در طبقه‌ای از ساختمان آن را به آنجا بفرستد.

RP-Vita که بر پایه پلتفرم Ava، شرکت همکار سازنده این ربات یعنی آی‌ربات بنا نهاده شده است، به انبوهی از سنسورها برای مسیریابی در میان راهروهای بیمارستان مجهز است تا بدون نیاز به کمک کاربر راه خود را پیدا کند.

در آخر جالب است بدانید که هزینه اجاره چنین رباتی رقمی در حدود بین هشت تا ۱۲ میلیون تومان در ماه خواهد بود.

popscience – مترجم: رامین فتوت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.