پزشکان ملزم iبه تجویز دارو طبق لیست دارویی کشور شدند

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز iبه نقل از ممتاز نیوز در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،
ممتاز نیوز: رئیس انجمن مدیریت و اقتصاد دارو با اعلام الزام پزشکان iبه تجویز دارو طبق لیست دارویی کشور گفت که پزشکان، نباید داروهایی را که هنوز iبه لیست دارویی کشور اضافه نشده، برای بیماران تجویز نمایند.

مهدی محمدزاده در گفت و گو با ایرنا با بیان این که بازار دارویی روز iبه روز در حال پیشرفت است، افزود: هر روز استاندارد تازه دارویی iبه بازار دنیا معرفی می گردد؛ اما ممکن است آن دارو هنوز iبه لیست دارویی کشور اضافه نشده باشد و بعضی از همکاران پزشک با مطالعه در اینترنت iبه وجود چنین داروهایی آگاه شوند و آن را برای بیماران تجویز نمایند.

محمدزاده اضافه نمود: پزشکان نباید چنین داروهایی را که هنوز iبه لیست دارویی کشور اضافه نشده برای بیماران تجویز نمایند. زیرا سبب سردرگمی بیماران می گردد و مردم تصور می نمایند که فلان پزشک چنان در کار خود خبره است که دارویی تجویز نموده که در بازار یافت نمی شود!

وی تاکید نمود از سوی دیگر بیماران باید بدانند که داروهای تازهی که وارد بازار شده الزاما iبهتر از داروهای پیشی نمی باش.

محمدزاده با بیان این که متاسفانه آمار قاچاق دارو نیز در کشور بالا است، تصریح نمود براساس اعلام پایگاه اینترنتی های رسمی و بین المللی، سالانه ۲۵۰ میلیون دلار دارو iبه داخل کشور قاچاق می گردد.

محمدزاده با بیان این که ۱۰ درصد داروی مصرفی کشور iبه صورت قاچاق از خارج وارد می گردد، افزود: این داروها عموما داروهایی می باشند که ثبت نشده و شناسنامه ندارند.

وی اضافه نمود: البته بعضی از این داروهای قاچاق، سالم و بعضی دیگر ناسالم می باشند و ممکن است حتی اثرات سمی نیز داشته باشد.

محمدزاده ادامه داد: البته iبه نظر می رسد میزان داروهای قاچاق در داخل کشور بیش از ۲۵۰ میلیون دلار باشد و این رقم iبه ۴۰۰ میلیون دلار نیز برسد.

رئیس انجمن مدیریت و اقتصاد دارو iبه مردم پیشنهاد نمود تا داروهای بی نام و نشانی را که مورد تایید داروسازان نمی باش، خریداری نکنند. زیرا شرایط ساخت، نگهداری و فرمول iبه کار رفته در تولید دارو بسیار مهم است. بر این اساس نمی توان هر دارویی را مصرف نمود.

محمدزاده اضافه نمود: دولت با صدور مجوزهای سریع iبه واردات بعضی داروهای خارجی، قاچاق دارو را کاهش داده است؛ اما همچنان آمار قاچاق در کشور بالا است.

محمدزاده در عین حال با بیان این که اطلاع دقیقی از میزان قاچاق دارو ندارد، گفت: iبه هر میزان جلوی قاچاق دارو گرفته شود، باز هم قاچاق در این زمینه وجود دارد. بر این اساس مردم باید اطلاعات و آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده و هر دارویی را iبه صرف تبلیغات استفاده نکنند.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.