پزشک خانواده؛یعنی هر خانواده یک پزشک رایگان خواهد داشت؟

زهرا تالانی:طرحی که به گفته بسیاری از کارشناسان اگر با تامین بودجه لازم و زیرساخت‌ها آغاز می شد، مانند دیگر کشورها می توانست گره بسیاری از مشکلات نظام‌پزشکی را باز کند.
مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید:همین که وزارت بهداشت برای اجرای برنامه پزشک خانواده عزم کرده ارزشمند است اما این برنامه هنوز در روستاها مشکل دارد و اگر این بار هم کل برنامه دیده نشود، به نتیجه نمی‌رسد و شیوه‌ای که اکنون برای اجرای برنامه پزشک خانواده دنبال می‌شود بعید می‌دانم به نتیجه برسد .
وی در گفت وگو با فارس می گوید: پزشک خانواده یک پکیچ و یک بسته خدماتی کامل و سیستم است که اگر همه اجرای آن کامل نباشد درست کار نمی‌کند، هنوز برنامه پزشک خانواده در روستاها مشکل دارد و ضعیف اجرا شده است،‌اگر در شهرها هم همین طور اجرا شود، به نتیجه نمی‌رسد.باید تکلیف سطوح دوم، سوم و چهارم نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده به طور کامل دیده شود در حالی که در نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده بیشتر به خدمات سطح یک توجه شده است و سطوح بالاتر کمرنگ است.
وی ادامه می دهد: همچنین هنوز تکلیف خدمات داروخانه‌ها، آزمایشگاهها و خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی در این برنامه به درستی مشخص نشده است، سیستم های اطلاعاتی و ارتباطاتی در این برنامه هنوز کامل نیست، پرونده الکترونیک سلامت باید برای همه مردم همزمان ایجاد شود و مهمتر از همه نظام پرداخت در این برنامه است که اگر به درستی و به موقع اجرا نشود، این برنامه به مشکل می‌خورد.

پزشک خانواده چیست؟
در اصل قرارداد پزشک خانواده آمده است: «ساعت کار در دو شیفت صبح و بعدازظهر بوده که با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و سایر شرایط تنظیم می‌ شود که در هر صورت کمتر از هشت ساعت روزانه نخواهد بود! پزشک موظف است بر اساس برنامه تنظیمی در محل خدمت بیتوته کرده و در ساعات غیراداری و در ایام تعطیل حضور فعال داشته باشد! و نیز بر طبق برنامه سیاری تعیین‌شده به جمعیت تحت‌ پوشش ارائه خدمت کند.»
براساس برنامه‌ریزی ، پزشک خانواده هیچ ویزیتی از بیمار نمی‌گیرد و حقوق خود را ماهانه از سوی تامین اجتماعی دریافت می‌کند.حقوقی که به گفته این اپراتور تا ۱۲ میلیون تومان هم می‌رسد. اما به‌گفته قائم مقام وزیر بهداشت مبلغی که به پزشکان خانواده پرداخت می‌شود بالای ۵ میلیون تومان است.

همچنین فرسارمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه اجرای این طرح به کاهش پرداخت از جیب مردم منجر می‌شود، می گوید: مراجعه کنندگان در سطح اول ارائه خدمات درمانی، هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد و هزینه‌هایی نظیر دارو، آزمایش، رادیولوژی و سونوگرافی برای آن‌ها رایگان خواهد بود.

تهران و پزشک خانواده
پزشک خانواده از ابتدای هفته در تهران شروع به کار کرد و وزیر بهداشت و درمان اعلام کرد که شهروندان با تماس با شماره تلفن گویای ۸۹۹۹ می توانند پزشک خانواده خود را مشخص کنند.
وقتی با این شماره تماس می گیرید اپراتور منطقه محل سکونت شما را می پرسد تا به کارشناس مربوطه وصل شوید.سپس کارشناس لیست مراکز درمانی را برای شما می خواند که شما با مراجعه به آنجا می توانید پزشک خود را مشخص کنید تا بعد از اعلام زمان ثبت نام همراه با کارت ملی و فیش آب یا برق به پزشک مربوطه مراجعه کنید و پرونده پزشکی تشکیل دهید.
۴۵۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.