پزشک نیا آغاز کننده نقاشی خط/هنرمندی که شبیه مودیلیانی بود

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

مجابی و کلانتری در نکوداشت پزشک نیا:

مراسم نکوداشت هوشنگ پزشک نیا هنرمند فقید نقاش و طراح عصر روز گذشته در حالی در نگارخانه برگ برگزار شد که جلال آل احمد iبه عنوان اولین منتقد جدی آثار او معرفی شد.

به گزارش تفسیری خبرنگار تجسمی هنرآنلاین،عصر روز گذشته هنرمندان و علاقمندان هنر گرد هم آمدند تا نکوداشت هوشنگ پزشک‌نیا  یکی از آغازگران جنبش هنر مدرن در ایران را برپا کنند. 

در ابتدای این نشست جواد مجابی گفت: پزشک نیا از جمله هنرمندان مدرنیست ایرانی است که مانند کسانی چون وزیریان و ضیاءپور بخشی از آثارشان گم یا نابود شد و اینگونه انگار هویت آنها iبه عنوان هنرمند گم شده است. 

در ادامه مجابی بر توجه هوشنگ پزشک نیا نسبت iبه مردم کوچه و بازار در آثارش اشاره کرد و گفت: در آثار پزشک نیا می بینیم که او iبه عنوان یک هنرمند پیشرو iبه زندگی مردم روستا و عشایر ایران توجه داشت،‌آنها تصور می کردند شهرها دگرگون شده و فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی را باید در داخل مردم روستا و عشایر ایران جست وجو کرد.این هنرمندان پیشرو با پرداختن iبه زندگی مردم روستا وعشایر iبه دنبال آن بودند تا ضمن حفظ سبک زندگی ایرانی‌ها راهی iبه سوی نوگرایی پیدا کنند. 

او iبه مقاله‌های نجف دریابندری و ابراهیم گلستان درباره آثار پزشک نیا اشاره کرد و بخشی از مقاله گلستان را برای حاضران خواند. 

مجابی نیز از هوشنگ پزشک نیا iبه عنوان آغازگر جنبش هنر مدرن در ایران یاد کرد و هنرمندانی چون حسین کاظمی ،‌ حمیدی ،‌ اسفندیاری، شکوه ریاضی را ادامه دهنده راه او دانست. 

او همچنین iبه برپایی دو نمایشگاه انفرادی و گروهی از آثار پزشک نیا اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه گروهی جلال آل احمد نیز حضور می یابد و آثار پزشک نیا مورد توجه او قرار می گیرد و در قالب یک مقاله iبه نقد آثارش می پردازد که اولین نقد جدی آثار پزشک نیا در وقت حیات او محسوب می گردد.

کلانتری:شبیه ونگوگ بود

 پرویز کلانتری هنرمند نقاش در مراسم بزرگداشت هوشنگ پزشک‌نیا با ذکر مشابهت‌های او با ونسان ونگوک اروپایی گفت: پزشک‌نیا برخلاف همه مدعیان، اولین نقاش ایرانی بود که از خط و خوشنویسی در آثارش استفاده کرد.

پرویز کلانتری هنرمند نقاش درباره سابقه آشنایی‌اش با پزشک نیا گفت: سابقه آشنایی من با این هنرمند iبه دوره دبیرستانم در مدرسه شرف بازمی‌گردد من آن وقت با ایرج برادر کوچک‌تر هوشنگ همکلاس بودم و ایرج نقش iبه سزایی در آشنایی من با نقاشی داشت. من اولین بار با مقوله نقاشی قرن بیستم از طریق ایرج برادر هوشنگ پزشک نیا آشنا شدم، وقتی که کتاب‌های نقاشی هوشنگ را برایم می آورد و من از دیدن آن‌ها گیج می‌شدم. اسم پیکاسو را هم اولین بار از ایرج شنیدم.

وی در ادامه گفت: هوشنگ پزشک نیا را سرانجام روزی در حال کوهنوردی در درکه دیدم که سه پایه گذاشته بود و نقاشی می کرد،‌ ایرج که علاقه من را iبه نقاشی دید، مرا با خود iبه خانه برد و iبه برادرش معرفی کرد و هوشنگ پزشک نیا هم انبوهی از نقاشی های خود را در برابر من گذاشت.

کلانتری با اشاره iبه گرایش پزشک نیا در نقاشی فرهنگ و سنن ایرانی او را iبه مودیلیانی تشبیه کرد و گفت:‌ مودیلیانی سنت نقاشی ایتالیایی را تصویر می کرد و یادآور نقاشی رافائل بود، هوشنگ پزشک نیا هم نگاهی iبه نگارگری ایران داشت و تصور زن و کاشی را با ساده‌ترین خطوط نقاشی کرده بود.

این هنرمند نقاش iبه یکی از آثار پزشک نیا که در آن از خط iبه عنوان عنصر بصری استفاد کرده است اشاره داشت و گفت: بعضی تصور می‌کنند که اولین نمونه های نقاشی خط را معصومه حسینی در آثارش iبه کار گرفته است، بعضی دیگر ادعا می کنند که صادق تبریزی چنین خلاقیتی در آثارش برای اولین بار نشان داده است اما ای کاش می‌دانستند که این اثر هوشنگ پزشک نیا اولین اثری است که در آن از خط iبه عنوان یک عنصر بصری استفاده کرده است. هیچ کس متوجه نشد که برای اولین بار هوشنگ پزشک نیا متوجه کالیگرافی در نقاشی شد.

کلانتری در ادامه iبه آموزش‌های پزشک نیا در حضور استادی فرانسوی اشاره کرد و گفت: پزشک نیا همراه دیگر دانشجویان ایرانی عازم اروپا شده بود، اما iبه سبب بروز جنگ جهانی دوم، مسیر اروپا مسدود می‌شود و iبه ناچار در ترکیه ماندگار می‌شود اما همچنان نقاشی را دنبال می‌کند، از شانس او با یک استاد نقاش فرانسوی که iبه ترکیه تبعید شده است، آشنا می‌شود و نزد او که iبه جریان نقاشی قرن بیستم آشنایی داشت، آموزش می‌بیند و با این آموخته ها iبه ایران بازمی گردد. او سپس iبه شرکت نفت در آبادام می رود و با ابراهیم گلستان آشنا می گردد و در تهران هم در همسایگی او زندگی می کند. مهمترین مقاله و نقد آثار او را ابراهیم گلستان نوشته است ونجف دریابندری نیز یکی دیگر از این مقاله‌ها و نقدها را بر آثار او نوشته است که در یک ویژه نامه iبه چاپ رسیده است.

کلانتری درباره شرایط وقته پزشک نیا توضیح داد: با همه این ها هوشنگ پزشک نیا تنهاست، وقته او را درک نمی کند،‌گالری نقاشی وجود نداشت که آثارش را iبه نمایش بگذارد و سال‌ها بعد اولین گالری ایران که آپادانا بود تأسیس می‌شود.

وی افزود: پزشک نیا با اطلاعات iبه روز از جریان هنر مدرن دنیا در سرزمینی زندگی می کرد که او را و آثارش را درک نمی کردند و نقاشان کلاسیک آن وقت هم تحمل آثار نقاشان مدرن را نداشتند و مردم عادی هم عادت iبه دیدن نقاشی نکرده بودند.

پرویز کلانتری در بخش دیگری از سخنانش، هوشنگ پزشک نیا را iبه ونسان ونگوگ نقاش اروپایی تشبیه کرد و گفت: همان کاری که ونگوک در آثارش می کرد و تابلوهایی از سیب زمینی خورها داشت، پزشک نیا هم در آثارش iبه نمایش می گذاشت واز این منظر شباهت بسیاری میان آثار او و ونگوک دیده می گردد، همان طور که ونگوک را در وقته خودش کسی درک نکرد، پزشک نیا هم درک نشد، بعد از ۵۰ سال ونگوک شناخته شد و بعدها دچار روان پریشی شد همان طور که پزشک نیا هم دچار این روان پریشی شد.

کلانتری افزود: ایرج برادر هوشنگ پزشک نیا، همچون نقش تئو برای ونگوک بود و وقتی که ایرج در یک تصادف وحشتناک درگذشت، تأثیر بسیار مخربی بر هوشنگ گذاشت چرا که ایرج پایگاه عاطفی او محسوب می شد و این ضربه سنگینی برای او بود، بعدها هم سردیس ایرج را ساخت که بر مزارش نصب شده است. در همین وقته بود که شرکت نفت هم عذر او را خواست و iبه این ترتیب طبیعی بود که دچار روان پریشی شود. همان طور که روان پریشی ونگوک ذره ای از ارزش آثار او کم نکرده است، این حالت برای پزشک نیا نیز iبه همین شکل است.

این مراسم با سخنرانی جواد مجابی ادامه یافت و پس از آن فیلم مستندی از زندگی و آثار هوشنگ پزشک نیا iبه نمایش درآمد و در ادامه نمایشگاه آثار نقاشی، طراحی، عکس‌ها و اسناد هوشنگ پزشک نیا گشایش یافت.

در بخش جنبی این نمایشگاه نیز فرهاد گاوزن iبه همراه شاگردانش ورک‌شاپ طراحی برپا کردند.

گفتنی است نکوداشت پزشک نیا سی‌امین نشست پژوهشی هنر بود که در نگارخانه برگ برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.