پزشک پاکستانی: نمی‌دانستم در کشتن بن لادن نقش دارم!

reuters1-3.jpg

پزشک پاکستانی که به نیروهای آمریکایی در شناسایی مخفیگاه بن لادن، رهبر سابق القاعده کمک کرده بود، می‌گوید که نمی‌دانسته در عملیات کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ میلادی نقش داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) “شکیل آفریدی”، پزشک پاکستانی در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه فاکس نیوز همچنین گفته است که فکر نمی‌کرده که پس از کشته شدن بن لادن باید از محل فرار کند.

هنوز مشخص نیست که دکتر آفریدی که در حال حاضر در زندانی در پیشاور پاکستان محبوس است، چگونه این مصاحبه را انجام داده است.

این پزشک پاکستانی در مصاحبه با فاکس نیوز گفته است: “من از وجود هدفی خاص مطلع نبودم، تنها از کاری که برای آنها (آمریکا) می‌کردم، آگاهی داشتم.”

شکیل آفریدی در ادامه این مصاحبه افزوده است: “می‌دانستم که تعدادی تروریست در این محل زندگی می‌کنند، اما نمی‌دانستم که چه کسانی هستند. پس از انجام عملیات شوکه شدم. فکر نمی‌کردم که به کشته شدن او (بن لادن) کمک کرده‌ام.”

دکتر آفریدی در این مصاحبه گفته است که سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) از او خواسته بود به افغانستان بگریزد اما شخصا فکر نکرده که نیازی به فرار داشته باشد.

به گزارش بی.بی.سی، این پزشک پاکستانی در مه سال گذشته، ۲۰ روز پس از کشته شدن بن لادن، دریکی از پست‌های بازرسی در حیات آباد پاکستان دستگیر شد.

دکتر آفریدی در این مصاحبه گفته است: “پس از دستگیری در بازداشتگاهی در زیرساختمان مرکز سرویس اطلاعات پاکستان ( اس آی اس) در اسلام آباد، زندانی شدم.”

وی گفته است که به مدت ۸ ماه با چشم بند و به مدت یک سال با دستبند در این محل زندانی بود و افزوده است که برای غذا خوردن، ناگزیر می‌شد “مثل سگ” زانو بزند و بدون استفاده از دست، غذا بخورد.

این پزشک پاکستانی که به جرم خیانت به کشور به سی و سه سال زندان محکوم شده است، دراین مصاحبه گفته است که سرویس اطلاعاتی پاکستان، آمریکا را حتی بدتر از دشمن دیرینه این کشور یعنی هند می‌داند.

شکیل آفریدی متهم شده که با راه اندازی یک برنامه جعلی واکسیناسیون در ابیت آباد، محل مخفیگاه شبکه بن لادن، توانست نمونه دی ان ای اسامه بن لادن را به دست آورد و برای تایید هویت، در اختیار سیا قرار دهد و به این ترتیب، زمینه حمله نظامی و قتل رهبر شبکه القاعده را فراهم آورد.

دادگاه بخش خیبر در پاکستان دکتر آفریدی را در ارتباط با اتهام خیانت به کشور از طریق همکاری با یک سازمان اطلاعاتی بیگانه مجرم شناخت و به حبسی طولانی مدت محکوم کرده است.

در عین حال، به نقل از منابع قضایی پاکستان گزارش شده که علت محکومیت دکتر آفریدی ارتباط او با رهبر یک گروه اسلامگرای پیکارجو بوده است.

مصاحبه شکیل آفریدی همزمان با سالگرد حملات انتحاری یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا منتشر شده است.

حمله کماندویی آمریکا به محل مخفیگاه بن لادن باعث بروز اختلاف نظر شدید بین آمریکا و دولت پاکستان شد به خصوص اینکه این عملیات ثابت کرد که رهبر شبکه القاعده، که سالها تحت تعقیب نیروهای آمریکایی بود، در خاک پاکستان اقامت داشت.

دولت پاکستان عملیات آمریکا در ابیت آباد را که بدون اطلاع و هماهنگی با مقامات پاکستانی صورت گرفت، به منزله نقض حاکمیت ملی این کشور دانست.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.