پسته‌ها و پاستیل‌های دارای مجوز وزارت بهداشت مشکلی ندارند

به گزارش ایمنا دکتر بهروز جنت افزود: اگر پسته در جای نامناسب با دمای بالا نگهداری شود، تولید قارچ کرده و فاسد می‌شود. در نمونه‌گیری‌های بازرسان سازمان غذا و دارو نیز از سطح بازار، آن مقداری که تحت کنترل ماست، اگر آرم وزارت بهداشت داشته باشند، کنترل می‌شوند. ولی گاهی دیده می‌شود که این اجناس زمانی که تحویل مشتری می‌شوند، تولید قارچ کرده و سم ترشح می‌کند که این دیگر از مشکلات فروشگاه‌های عرضه نیست، بلکه شرایط نگهداری‌شان بد بوده است.
وی اظهار داشت: شیرینی‌ها در قنادی‌ها نیز مثل پسته و کشمشو موادی نظیر این‌ها باید در سبدهایی نگهداری شوند که سم تولید نکنند و رطوبت نداشته باشند، ضمن اینکه در این فروشگاه ها باید هوای خنک رفت و آمد داشته باشد.
وی ادامه داد: برنج، گندم و ذرت نیز در شرایط نگهداری نامناسب استعداد تولید قارچ و ترشح سم دارند و این سموم عوارض کبدی داشته و اگر از حد بیشتر شود سرطان‌زا هستند.
وی با اشاره به اینکه هر جنسی که مجوز وزارت بهداشت را دارد مجوز حلال را هم دارد، گفت: اخباری مبنی بر وجود عصاره خوک در برخی پاستیل‌های وارداتی مخصوصا آن‌ها که از آلمان آمده‌اند، اگر مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، کذب است و اگر هم مجوز نداشته باشند که قاچاق هستند.
وی افزود: آنچه به عنوان پاستیل فله ای در فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود، هم در بسته بندی‌های بزرگ وارداتی قرار دارند که مجوز واردات هم از ورارت بهداشت دارند.
وی غنی سازی نان ها با آهن را مورد اشاره قرار داد و افزود: این طرح مشکل بودجه‌ای داشت که با همکاری وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت این مشکل در حال حل شدن است. خیلی از کارخانه‌ها داوطلبانه این طرح را ادامه دادند. ولی مقرر است هزینه این طرح در قیمت تمام شده نان دیده شود.
دکتر جنت در مورد زیتون سیاه نیز گفت: گونه‌ای زیتون سیاه داریم، ولی بیشتر زیتون دنیا با املاح آهن فرآوری می‌شود و این نوع زیتون هم اگر مجوز وزارت بهداشت اگر داشته باشند برای خرید و استفاده مشکلی ندارد.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.