پسته صدر نشین تیم صادراتی ایران


پسته صدر نشین تیم صادراتی ایران

۱۳:۵۸ (چهارشنبه ۴ مرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رئیس انجمن پسته ایران با بیان اینکه این محصول در رتبه صادرات بخش کشاورزی قرار دارد ، گفت : تولید طلای سبز در ۱۹ استان کشور به ۲۰۰ هزار تن در سال های آور و ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن در سال های غیرآور می رسد.

 جلال پور بابیان این مطلب گفت : درخت پسته یک سال بارآوری خوبی دارد و سال بعد باردهی آن کم می شود.
وی تولید محصول پسته در سال گذشته را که سالی کم محصول بود ، ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: حدود ۱۰۰ هزار تن آن صادر شده است.
جلال پور افزود: ارزآوری محصول پسته ۱٫۲ تا ۱٫۵ میلیارد دلار در سال است.
وی با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات پسته در کشور به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد، گفت: کمبود آب و گسترش نیافتن شبکه های آبیاری تحت فشار باعث شده است ،بخشی از باغات پسته خراسان و کرمان در معرض تهدید قرار گیرد.
رئیس انجمن پسته ایران افزود: به دلیل کمبود منابع آب، برخی باغات پسته هر سه ماه یک بار آبیاری می شود و مکانیزه نبودن باغات و مجهز نشدن باغداران به علم و دانش روز و همچنین استفاده بی رویه از آفات و سموم هم باعث کاهش تولید شده است.
وی عملکرد تولید هر هکتار باغ پسته را در ایران کمتر از یک تن ذکر کرد و گفت: این در حالی است که در آمریکا به ۳٫۲ تن می رسد.
جلال پور ، خواستار مدیریت یکپارچه باغات پسته و جلوگیری از خرد شدن باغات شد و افزود: در استان کرمان ۲۸۰ هزار هکتار باغ پسته داریم که نیاز است با توسعه شبکه های آبیاری تحت فشار از کاهش سطح کشت و همچنین کاهش بهره وری جلوگیری شود.
رئیس انجمن پسته ایران همچنین خواستار توسعه مناطق مستعد کشت پسته با استفاده از روش های نوین آبیاری شد و گفت: این طرح باید در مناطقی که منابع آبی خوبی دارند ، اجرا شود.

.

.

.

.

.

.

اکو نیوز


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.